Inlägg från: qenzo |Visa alla inlägg
  • qenzo

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

En sak till jag funderat på är, att det vid ett flertal tillfällen sagts att homosexuella ger sig hän åt sina känslor. Att Kalle ska hålla igen sina känslor gentemot Bertil.

Varför då?
    När man upptäcker att man ÄR homosexuell är det oftast en jävligt tuff process att gå igenom, innan man vågar tå för den man faktiskt är. Många lever i hetero förhållanden fast de inombords mår apkass.
    Är det alltså bättre, enligt er kristna, att må dåligt än att leva med den man faktiskt älskar?

• qenzo

Ja det är ju rent skrämmande hur vissa tänker när det kommer till sexuella läggningar.
    Jag föddes bisexuell, men fick "lov" att leva som hetero pga omgivningens inställning.
    Idag mår jag underbart gott med en tjej som verkligen gör mig lycklig.

Det är ju enbart läskigt att det faktiskt existerar folk, som hellre sett mig må dåligt som rakt av straight, än att må bra som bi.

Sofia t skrev 2007-08-31 18:56:02 följande:

Jo exakt. Men enligt vissa här så "väljer" man ju att vara homosexuell och då får man stå sitt kast.,Jag tror aldrig jag fått nån valmöjlighet i att välja om jag vill va homosexuell eller hetero utan jag föddes hetero.
  • qenzo

Ja det vore ju klart intressant att se det serum som ska bota "sjukdomen" homosexuallitet *s*

Sofia t skrev 2007-08-31 19:17:34 följande:

Ja det är sjukt att man kan önska folk att må skit. Det som irriterar mig mest är just tänkandet att man väljer själv och får därför stå sitt kast. Blir galen av att vuxna människor kan vara så outbildade och dömande..
  • qenzo

*oh yes!*

Skutt skrev 2007-08-31 19:30:21 följande:
    Nä man väljer inte om man vill vara hetro eller homo....man kan däremot välja att leva som det ena och förneka sig själv...har gjort det alldeles förlänge...men nu har jag hitta hem...och där med hittade jag också KÄRLEKEN.
  • qenzo

Nej tydligen inte... Homosexuella faller ju i synd iom att de ger med sig för sina känslor.
    Man får vara homosexuell men inte leva i samfund och äktenskap.
    *dårskap*

Jennykym skrev 2007-08-31 19:43:08 följande:
    Självklar ska de få gifta sig. Blir förvånad över att det ens behöver att diskuteras. Är inte alla lika värda??
  • qenzo

Ingen har påstått att det är speciellt viktigt, men varför ska homosexuella inte ens ha chansen?

Amedalie skrev 2007-08-31 19:59:29 följande:
    Nej, enligt kristen tro ska det vara man och kvinna. Jag är inte religiös men jag har respekt för deras principer. Varför är det så viktigt att gifta sig i kyrkan?
  • qenzo

Nej men man beh inte sätta på varandra för att skaffa ungar.
    Och varför måste man ha barn? Eller skaffa fler barn? Är det liksom ett kriterie när man lever i ett hetero-förhållande?

Gabriella S skrev 2007-08-31 20:29:17 följande:

Knappast genom att kopulera med varandra i alla fall! =)
  • qenzo

Men varför då inte bli vigd i en kyrka under ett helt annat normalt förfarande, som giftermålet?

Gabriella S skrev 2007-08-31 20:36:51 följande:

Alla människor har rätt att begravas i vigd jord.
  • qenzo

Eh.. Så du menar på fullaste allvar att det är bättre att leva ensam än att dela livet med en person som ger en kärlek och omtanke?
    Det här blir ju fan bara värre och värre... Men en sak är ju säkert... Jag blir starkt påmind om varför jag valt att leva utanför kristendomen!

Gabriella S skrev 2007-08-31 20:41:40 följande:

Nu är det ju faktiskt så, att många av oss heterosexuella också har varit tvunga att avstå från kärleksförhållanden. För att andra hänsyn har vägt tyngre. Mot maken och barnen till exempel. Eller mot HANS fru och barn, och ens egna inneboende normer om att vissa förhållanden är fel...Vi är ju inga djur, vi kan kontrollera oss. Många heterosexuella lever förresten också ensamma. De hittar andra värden i livet. Man kanske kan satsa helhjärtat på karriären i stället, när man inte kommer att ha någon familj som tar energi? Eller arbeta med barn i något sammanhang, när man inte kommer att ha några egna. Ha fadderbarn, arbeta idéellt... Som sagt - massor av heterosexuella måste också klura ut en mening med livet som inte inbegriper en egen familj.
    [/citat]

Gabriella S skrev 2007-08-31 20:43:33 följande:
    [citat]
    Det där har vi dragit tusen gånger nu. Äktenskapet är av Gud stiftat, för att en man och en kvinna ska leva tillsammans och skaffa barn med varandra. "Föröken Eder och uppfyllen jorden". Det går liksom inte att ändra på så grundläggande saker...
  • qenzo

Ja fyllt jorden har ju alltså lyckats... Den håller ju på att gå under av alla människor!

Gabriella S skrev 2007-08-31 20:43:33 följande:

Det där har vi dragit tusen gånger nu. Äktenskapet är av Gud stiftat, för att en man och en kvinna ska leva tillsammans och skaffa barn med varandra. "Föröken Eder och uppfyllen jorden". Det går liksom inte att ändra på så grundläggande saker...
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?