• Mori

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Gabriella S skrev 2007-09-09 22:42:08 följande:
    Men vi konstaterade ju redan häromdagen, att vad vi uppfattar som vackert hos en annan människa är lika över hela jorden och medfött. SÅ mycket ändras inte i hjärnan på tvåtusen år. Nästan ingenting ändras på tvåtusen år, rättare sagt...
    Nej det är inte lika över hela jorden. Otroligt! i vissa kulturer/länder är det vackert med stor rumpa, i andra inte för att ge dig ett exempel på att du är ute och cyklar. Medfött är det ju knappast. En liten pojke eller flicka kan finna sin mamma vackrast på jorden, om hon så är riktigt frånstötande. Detta brukar dock ändras då barnet "lärt" sig av sin omgivning vad som är vackert och inte.
  • Mori
    Gabriella S skrev 2007-09-09 22:59:50 följande:
    ...Fast jag anser att det är ett övergrepp. Jag talar nu om SM som påverkar hela livet - 24/7. Att den ena bestämmer allt åt den andra hela tiden, alltså. Det är sjukt även om det är en man och en kvinna som lever så, anser jag. Och helt oavsett om det är han eller hon som dominerar.
    Men dom VILL ju det båda två!! De har tillsammans skapat regler kring den sortens relation. Och bara för att någon leder en anna i ett koppel på pride innebär inte de att de varken leveri förtryck, förgriper sig på varandra, eller förden delen gillar SM heller.... Du drar så fasansfullt många egna slutsatser som du sedan väljer att se som sannigar. Som många tidigare skrivit, det funkar inte att göra sanningar av ens egna åsikter och upplevelser hur som helst.
  • Mori
    Gabriella S skrev 2007-09-09 23:14:53 följande:
    Nja, dom som får flest barn idag är väl snarare dom som går på Soc.. Det otäcka är bara, att den dagen som det inte finns något Soc. längre - i krigstid, till exempel, eller efter en naturkatastrof av något slag - så är det många människor som inte har en chans...
    Då skulle jag mer än gärna vilja att du hänvisar till någon fakta angående ditt uttalande om att de som får socialbidrag föder flest barn. Eller är det också något du antagit?
  • Mori
    Gabriella S skrev 2007-09-09 23:16:55 följande:
    Ja, sin mammas ansikte föredrar alla spädbarn. Men om man visar dom bilder på främmande kvinnoansikten, så betraktar dom längre och med mer intresse de traditionellt vackra ansiktena. Det ÄR faktiskt så!
    Okej.... Men jag menar barn som har passerat spädåldern, barn som säger till sin mamma med ord att hon är vackrast i världen. Barn som säger saker i stil med "min mamma har lång fin mage" (mamman har slapp mage) för det gör ju barn. Så ÄR det.  Men hur förklarar du det faktum att det i olika kulturer/länder finns olika kriterier för vad som anses vackert?
    Varför ska vi enligt rådande skönhetsideeal vara hårlösa och beninga, så har det ju knappast alltid varit. Inte satt kvinnsen och rakade underlivet för fyrahundra år sedan?

Jag älskade min mormors dubbelhaka och strök henne srynkiga handrygg så fort jag kom åt. Jag VILLE bli llite knubbig när jag blev stor, för det var min mamma. Men i samma veva som omgivningen gjorde klart för mig att övervikt var fult, då var jag inte så sugen längre. (Innnan jag var stor npg att begripa att det kunde finnas medicinska nackdelar med övervikt)
  • Mori
    Gabriella S skrev 2007-09-09 23:26:01 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-09 23:04:37 följande: Fast "medgivande" är ett väldigt luddigt begrepp. Jag är övertygad om att en människa med normal självkänsla inte skulle låta sig domineras på det sättet. Och att en fullt normal människa inte skulle vilja dominera någon annan heller. Det där med "kvinnan tige i församlingen" handlade just om församlingen. Kvinnliga präster, alltså. Ingen annanstans! :)
    Nu är du där igen. Du fördömmer allt som inte är som du vill att det ska vara. Många fullt normala människor gör en hel del i sängkammaren som du inte skulle anse passande, eller för den delen "normalt"´Kan du inte bara försöka förstå att alla tycker inte som du, alla njuter inte av samma saker som du, alla lever inte som du, alla VILL inte tycka och leva som du!
  • Mori
    Gabriella S skrev 2007-09-09 23:29:52 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-09 23:12:27 följande: Jo, för nästan dom enda som har möjlighet att skaffa fler än två barn idag, är dom som lever på någon form av bidrag. SAMT hemmafrufamiljer där maken har en hög inkomst (och dom är naturligvis inte dumma, men de är inte så många idag eftersom det inte uppmuntras av samhället). Det funkar inte att ha fler än två barn, om man har en arbetsgivare som blir sur varje gång man meddelar att det är dags för en ny mammaledighet snart... Och kvinnor som har karriärambitioner, kan definitivt inte ta paus fler gånger än HÖGST två. Många karriärkvinnor skaffar inga barn alls idag.Och de intelligenta männen är gifta med intelligenta kvinnor nästan alltid. Så deras gener går också i stå.
    Och denna "sanning" antar jag att du baserar på din egen åsikt? Frånsett barnbidraget som alla får, så känner jag många som har fler än två  barn och inte går på soc. Du kan alltså inte pekat ut kvinnor som varit framgångsrika inom sin karriär, har fler än två barn och inte lever på maken? Det kan jag... Var får du allt ifrån??
  • Mori
    Gabriella S skrev 2007-09-09 23:32:57 följande:
    Nä, och kvinns som har lite i huvudet sitter inte och rakar underlivet idag heller... Och om jag hade en man som önskade att jag skulle se ut som en liten flicka i underlivet, så skulle jag nog bli lite orolig, faktiskt...

Nu var det du som tog upp det rådan skänhetsidealet. Och jag kan drista mig till att rakandet bland kvinnor är en del av det, vare sig vi vill eller inte. Hur ofta ser du modeller med lite mustasch och håriga armhålor? Och igen, alla VILL inte låta bli att raka sig. Och alla män som gillar rakat har inga andra baktankar än just att det ska vara rakat...

Du svarade fortfarande inte på mina frågor!

• Mori
    Gabriella S skrev 2007-09-09 23:34:17 följande:
    Det finns ingen anledning att gradera det. Självklart är det inte någon lämplig miljö för barn, det heller. Jag tänker även på att ljudnivån från en rockkonsert skulle skada ett litet barns hörsel...
    Har du sett dom där fina hörselskydden som säljs i tex barnvagnsaffärer och likande
  • Mori
    Gabriella S skrev 2007-09-09 23:35:55 följande:
    Nu talade vi inte om rollekar i sängkammaren. Utan om att leva med rollerna dygnet runt. Det finns faktiskt dom som gör det..!
    Ja, ROLLER ja. De lever ut sina lustar helt och fullt frivilligt. Har den ena parten sagt nej, så är det nej. Även i dessa förhållanden.
  • Mori
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-09 23:34:49 följande:
    Jag tror hon syftar på den där halvblatten som importerade sin fru, har tre barn och lever fett på skattebetalarnas pengar. Carl Gustav eller vad han heter, bor på Drottningholm, och tar bostad från äkta svenskar. *ironi*
    Ja det måste ju vara dom hon menar!!
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?