Gabriella S skrev 2007-09-09 23:16:55 följande:
Ja, sin mammas ansikte föredrar alla spädbarn. Men om man visar dom bilder på främmande kvinnoansikten, så betraktar dom längre och med mer intresse de traditionellt vackra ansiktena. Det ÄR faktiskt så!
Okej.... Men jag menar barn som har passerat spädåldern, barn som säger till sin mamma med ord att hon är vackrast i världen. Barn som säger saker i stil med "min mamma har lång fin mage" (mamman har slapp mage) för det gör ju barn. Så ÄR det. Men hur förklarar du det faktum att det i olika kulturer/länder finns olika kriterier för vad som anses vackert?
Varför ska vi enligt rådande skönhetsideeal vara hårlösa och beninga, så har det ju knappast alltid varit. Inte satt kvinnsen och rakade underlivet för fyrahundra år sedan?
Jag älskade min mormors dubbelhaka och strök henne srynkiga handrygg så fort jag kom åt. Jag VILLE bli llite knubbig när jag blev stor, för det var min mamma. Men i samma veva som omgivningen gjorde klart för mig att övervikt var fult, då var jag inte så sugen längre. (Innnan jag var stor npg att begripa att det kunde finnas medicinska nackdelar med övervikt)