• Mori

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Du drog paraleller till lagstiftning och bibeln och jag ställde en fråa utifrån det. Du hänvisade till samhällets våld och dess samröre med homosexuella sexakter, och jag svarade på det. Jag anser min fråga befogad då hela frågan om de homosexuellas "rätt" att gifta sig kyrkligt eller inte baseras på bibelns syn på homosexuella...

"MEN observera att det inte står någonting i något av evangelierna om, att han skulle ha tagit tillbaka eller mildrat förbudet mot homosexuella förbindelser. Jesus var ju allsmäktig, så hade han tyckt så, så hade han med all säkerhet ordnat en situation där han hade talat om detta och välsignat något homopar.

Nu gjorde han inte det, och då måste vi utgå ifrån att det som står i GT gäller fortfarande!!!"  Jag förstår också att du inte vill att homosexuella ska stenas! Men ska de straffas, ska de uteslutas ur kyrkan?

Jag har som du säkert läst valt att inte ta del av kyrkan, då vi inte är troende, och därför inte vill gifta oss inför gud med en präst närvarande. Alltå, jag tycker att man ska gifta sig i kyrkan om man är TROENDE!! Annars inte, men "problemet" är ju att det finns homosexuella kristna som vill gifta sig i kyrkan. Varför kan man undra, när kyrkan inte accepterar deras kärlek... Men de vill ju uppenbarligen det. Tror inte att det bara handlar om att bråka. Tror det handlar om att de vill accepteras, respekteras i den kyrka de uppenbarligen vill vara del av.

Jag undrar faktiskt fortfarande hur kärlek och sex mellan samkönade hör ihop med det ökade våldet. Jag får inte riktigt ihop det...

• Mori
    Dorian Ertymexx skrev 2007-08-30 22:33:05 följande:
    "Jag undrar faktiskt fortfarande hur kärlek och sex mellan samkönade hör ihop med det ökade våldet. Jag får inte riktigt ihop det..."Det kan jag svara på, vackra vän: Det handlar om att ju fler bögar man ser, desto fler mål finns det för nynazister och gaybashers. Och då dessa två grupper är Normala och Sunda, måste de få företräda framför de ofina bögarna. Fär Jesus/bibeln talade faktiskt aldrig emot vare sig nazism eller gaybashing!
    Du är en klok man du!
  • Mori
    Gabriella S skrev 2007-08-31 11:08:10 följande:
    Ja, det är det där som är märkligt. Och eftersom de HAR ett fullgott alternativ i partnerskapsceremonin, där de får samma rättigheter som andra par, så är jag rädd att det bara handlar om att få bråka, dra till sig uppmärksamheten och ställa till problem i samhället...
    Igen, jag tror inte att det är så enkelt. Varför skulle in bisexuell eller homosexuell människa som INTE är troende slåss med näbbar och klor för att få vigas av en präst?? De homosexuella och bisexuella vänner jag har är inte troende, och är inte involverade i debatten kring kyrklig vigsel. Men faktum kvarstår ju att det finns ett antal gaypersoner som ÄR troende och vill respekteras för det, även i sin kyrka.

Jag personligen förstår faktiskt inte varför man som icke troende oavsett läggning vill gifta sig i kyrkan eller döpa sina barn. Skenheligt och dubbelmoral...
  • Mori
    Gabriella S skrev 2007-08-31 11:46:50 följande:
    Och samma här. Jag är inte heller ute och knackar bög om nätterna. Men man måste ju få _tycka_ vad man vill! Vi lever faktiskt i en demokrati, och yttrandefrihet har vi också. (På papperet i alla fall.)
    Helt rät, man FÅR tycka och känna saker. Man får till och med yttra det. Men under rimliga omständigheter Det är ju tex inte tillåtet enligt lag att diskriminera homosexuella. (Därmed inte sagt att du gör det!) Att man som djupt troende följer sin tros syn på tex homosexualitet kan ingen lagstifning i världen ändra på.
  • Mori

Åsa: exakt, om man som präst ska viga ett par måste det ju kännas helt meningslöst om man samtidigt vet att detta par inte kommer sätta sin fot i kyrkan mer än någon enstaka gång till i sina liv... Som präst har man ju vigt en stor del av sitt liv till sin tro, då vill man väl ändå veta att det man gör har någon mening för det paret man viger?! Att det beryder något i deras hjärtan och för deras tro att han välsignar deras äktenskap!

• Mori
    queenpepsi skrev 2007-08-31 13:34:37 följande:
    Tänker inte läsa tråden för det är säkert en del inskränkta homofober som har uttalat sej... Jag tycker självklart att min fru och jag borde ha kunnat gifta oss i kyrkan om vi velat! Kärlek mellan två människor är kärlek mellan två människor, oavsett vilka de är eller vad grannen råka tycka.
    Jag håller med till viss del Men jag står för att jag anser att man ska gifta sig i krykan om man är troende, inte annars. Och om man som homosexuell eller bisexuell troende vill ha istt äktenskap välsingnat i en kryka av en präst så borde det ju finnas ett strort intresse för att vigas av en präst som VILL det. Inte en som tvingats av lagen att göra npgot som går emot hans eller hennes trosuppfattning. Inte kan det väl kännas fint att vigas av en präst som egentligen ser just det äktenskapet som en synd? Jag ser det inte som en synd. Kärlek är kärlek, oavsett likakönad sådan Och det gör mig skärrad att homosexualitet av vissa jämställs med tidelag och pedofili. Alla har rätt till sin åsikt, men man kan ju tänka sig för hur man uttrycker sig.  Mycket av det som sägs här, hade varit straffbart att utrycka om det gjorts i ett annat samanhang. Då det hade sätts som ett brott, som diskriminering helt enkelt.
  • Mori
    markera skrev 2007-08-31 13:44:20 följande:
    Vill inte påstå att jag är religionsvetare men nog har jag för mig att högmod också är en synd. Ingen nämnd ingen glömd men flera av homofoberna i den här tråden kanske skulle ta och tänka efter.
  • Mori

Ja och nej. Min tanke kring prästens rätt att säga nej till att viga sträcker sig kanske inte riktigt så långt. Många många troende kristna lever tillsammans innan de gifter sig. Många kristna har sex innan de gifter sig. (Säger inte att alla gör det, men en del) Många männsikor finner sin  tro som vuxna, då de redan skaffat barn med varandra, eller levt samanboden osv. Ska de hindras från att vigas av en präst då? Om Gud enligt enligt den kristna tron är "en förlåtande fader" som förlåter synder, så torde han ju knappast ha något emot att ett par som i "okunskap" eller vad vi nu ska kalla det levt tillsammans, och sen vill gifta sig? Om de verkligen vill gifta sig av religösa själ då alltså!

• Mori
    stina84 skrev 2007-08-31 14:02:42 följande:
    Det finns något som heter att be om syndernas förlåtelse. Men att en homosexuell ber om förlåtelse och sedan "fortsätter" är inte att få förlåtelse
    Eh ja! Jag är mycket väl medveten om det! Om du läser mina inlägg så ser du det. Nu skrev jag ett svar på ett inlägg där Gabriella S ansåg att prästen hade rätt att vägra ett par vigsel då de bott tillsammans innan de ville gifta sig.  Inlägget handlade således inte om vigsel av ett homosexuellt par.. Jag har som du säkert tidigare sett skrivit ett OTAL gånger att jag inte begriper varför man vill få ett äktenskap välsingnat om man inte är troende...
  • Mori

Gabriella S: Men var finns stödet för det i bibeln. Om nu Gud är villig att förlåta synden, så borde ju ett par som levt tillsammans kunna vigas inför gud såvida de ångrar sina synder?

Stina84: Nej inte alls Men jag ville förtydliga vad jag skrev och i vilket samanhagn eftersom det missförstods. Och, jag blir lite ledsen över att man liksom ska "läxas" upp i religion för att man inte är religös själv. Jag har varit aktiv i kyrkan som barn och även som ung tonåring, så jag har lite kött på benen när jag skriver

Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?