Inlägg från: Shadilly |Visa alla inlägg
  • Shadilly

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Free Spirit skrev 2007-10-26 15:06:43 följande:

Nu tenkte du på hva som var konsekvensen for aksepten av homofili i samfunnet?Det har du fått svar på for lenge siden..
    Nej du svarade ju aldrig, du skrev att konsekvensen var konsekvensen. Det jag frågade efter var vad rent konkret den konsekvensen innehöll. Det har du inet svarat på.
  • Shadilly
    mindless skrev 2007-10-27 23:58:43 följande:
    Gabriella S skrev 2007-10-27 22:38:40 följande:Vad lätt man kan göra det för sig. Inga argument behövs, det är nämligen självklart att det är så. - Varför? - Nej nej, du fattar inte, det är självklart!!Märkligt bara att jag tycker att du självklart har fel. Hur gör man när två självklart står mot varandra? Är det den som håller för öronen hårdast och skriker högst som vinner?
    Ja jag har ju förgäves försökt att förklara det här med att backa upp det man säger med argument, fast det verkar tydligen bara uppfattas som slöseri med tid

Det är så för att det är så, och det är ju självklart!
  • Shadilly
    Cattla skrev 2007-10-28 09:24:55 följande:
    Jag förstår inte varför homosexuella vill gifta sig i kyrkan när kyrkan inte vill viga dem???
    Svenska Kyrkan vill att homosexuella ska kunna gifta sig. Det är om SK ska avsäga sig all vigselrätt eller vad ceremonin ska heta som tjorvat till det.
    Att homosexuella och heterosexuella ska ha en jämlik ceremoni finns det en majoritet för.
  • Shadilly

Nej visst har du rätt i att äktenskap grundat på kärlek är något ganska nytt om man ser på det historiskt. Det har varit vanligare att 12-åriga flickor fått finna sig i att giftas bort med 60-åriga gubbar på grund av politik, arvstekniska skäl och framför allt PENGAR.
    Det enda riktigt bra som kom ut av det är mig veterligen dövskolorna i Europa.

I vårt samhälle idag har vi lyxen att kunna gifta oss av kärlek.

Vi? Vilka VI? Var det inte i ett av dina inlägg som idén framfördes man kunde ha förståelse för vissa hedersmord?

Gabriella S skrev 2007-10-28 00:32:28 följande:

Nej, men om man tittar på precis alla jordens länder och kulturer - helt oberoende av påverkan på varandra i äldre tider -och i precis alla tider, så har det inte funnits något sådant som "homoäktenskap". Folk har inte ens tänkt tanken! Inte ens dom som faktiskt ägnade sig åt homosexuella aktiviteter (i det gamla Rom, Marquis de Sade's Paris och andra dekadenta kulturer), kom på tanken att försöka införa något slags legitimisering av det. Och detta faktum måste väl betyda NÅGONTING, eller hur..? Jag tror att vår lilla era här uppe i vissa av Västerländerna, med våra PRIDE-parader och homoadoptioner, kommer att gå till världshistorien som en egendomlig och förvirrad tid. Ungefär som VI ser på häxbränningar, konserverade änkor, hedersmord och kannibalistiska riter...
  • Shadilly

Free Spirit skrev 2007-10-28 10:58:28 följande:

He..jo eg gjor det..det fint å lese i mitt første innlegg
    Du hänvisade inte till ett inlägg som svarade på frågan sist, och jag betvivlar att det finns där nu. Jag har läst alla dina inlägg väldigt grundligt, och jag är inte ensam över att ha helt missat ditt svar.

Men så svårt kan det väl inte vara att bara peka ut vilka konkreta samhällsfaror det innebär att inte diskriminera och stigmatisera en grupp människor som inte gör någon skada?
  • Shadilly

För att inte tala om slaveriet som boostat samhällsekeonomin på så många plan genom historien!!
    Härligt traditionellt, ekonomiskt försvarbart och därför ett väldigt riktigt system på så många plan...

mindless skrev 2007-10-28 10:40:26 följande:
    Gabriella:>?Och detta faktum måste väl betyda NÅGONTING, eller hur..??Nej, inte nödvändigtvis. Varför skulle det faktum att det dröjer länge innan någon tänker en tanke, per automatik betyda att tanken är fel? Hur skulle över huvud taget någon form av utveckling vara möjlig med den inställningen? Kvinnlig rösträtt? Nej, ingen annan har tänkt tanken, så därför är det fel. Självklart fel dessutom.
  • Shadilly

Gabriella S skrev 2007-10-31 21:01:42 följande:

Man får väl börja tillverka oblater i lightvariant..! =)
    [/citat]

Gabriella S skrev 2007-10-31 21:04:53 följande:
    [citat]
    Jag tror inte att Gud har skapat bögarna. Jag tror inte att Gud har ett finger i varje fosterutveckling, faktiskt, för då skulle inte så mycket gå fel - barn som föds utan armar och ben, och utan storhjärna och jag vet inte allt hemskt...Utan jag tror, att något helt enkelt har gått fel. Förmodligen är det en kombination av att det har gått fel i hjärnan under fosterutvecklingen, OCH att uppväxtförhållandena har verkat åt fel håll. Jag tror på kombinationen, eftersom det alltid har funnits bögar, MEN att det har blivit så mycket vanligare nu med alla pojkar som växer upp med ensamma mammor.
    Varför är jag inte förvånad över att du även uttalar dig föraktfullt om överviktiga medmänniskor? Jag blir mer och mer nyfiken på vilken församling som har den här människosynen...

Oj då... Så Gud är alltså inte allsmäktig? Sparvar KAN falla till marken utan att han vet om det... Guds plan sträcker sig inte hur långt som helst?
    Och här satt naiva jag och trodde att den stora majoriteten homos var tillverkade av heteros.
    Och borde inte de ensamma mammorna rent logiskt sluta i att pojkarna trodde de var resultatet av obefläckad avelse istället för att de blev gay? Var kommer flatorna ifrån? Singelpappor?
  • Shadilly

Gabriella S skrev 2007-11-01 12:40:13 följande:

Det har jag ju sagt förut, att det VET jag inte. Någon gång när jag får tid så ska jag se om det finns några forskningsrön om det.
    När du ändå är igång, varför inte kolla om det finns några forskningsrön på allt annat påhittat som framförs i dina inlägg?
  • Shadilly

Ah, men det här motsägs ju av att homosexuella män inte är vad du menar är traditionellt feminina. De är inte frisörer, heminredare och designers allihop heller. Vissa kör traversen på LKAB liksom.

Det coola är att trots en uppväxt utan närvarande pappa, blev brorsan varken bög eller gängledare. Han blev en helt vanlig strejt snickare... Jag tror du haltar lite med faktan igen Gabbe!

Gabriella S skrev 2007-11-01 12:47:38 följande:

Så här: problemet med pojkar som inte har någon riktig fadersgestalt (det kan alltså finnas en pappa i familjen, men att han är svag och inte en riktig man som pojken kan respektera och forma sin egen mansroll efter), är att de inte vet hur de ska göra för att vara en man. Och då kan det gå åt lite olika håll. Antingen att han formar sig efter mamman i stället, och börjar intressera sig för samma saker som hon. Heminredning, kläder, frisyrer... Blir som en väninna till henne, kommer in i ett feminint beteendemönster med skvaller och testunder och så vidare. Och då ligger homosexualitet nära till hands, om det dessutom finns en genetisk predisposition för det. ELLER så kan han söka desperat efter en idol av något slag att forma mansrollen efter. Men det är svårt att veta vad som är "lagom" manligt, eftersom han inte har någon man i sitt dagliga liv att studera. Och då kan det lätt bli en gängledare - en äldre, kriminell pojke. Eller en gestalt i fiction-världen: en macho film-, TV-serie-, dataspels- eller serietidningsgestalt. Eftersom en ensam mamma har svårt att hålla efter en son, när han börjar bli fysiskt starkare än hon, så kan det här lätt urarta i våld, droger och kriminalitet.
  • Shadilly

Det är långt ifrån alla som tolkar Bibeln på ett homofientligt sätt.

honky tonk blues skrev 2007-11-01 12:56:09 följande:

Majoriteten tycker att dom ska få göra det tydligen..själv har jag lite blandade åsikter om det..giftermål i kyrkan är väl mellan man och kvinna med präst inför gud?har inget emot att homosexuella gifter sig fast tycker inte det passar riktigt med präst å kyrka.. fast saker förändras ju.. förr ansåg man ju att det var skam att få barn som ogift, idag är det helt okej.. folk döper sina barn, konfirmerar sig etc utan att tro på det eller att egentligen veta varför dom gör det.. kul grej? vad vet jag..själv så skulle jag inte döpa mitt barn om jag inte själv va kristen och trodde på det.. skulle inte heller konfirmera mig om jag inte trodde på gud..så om jag var homosexuell skulle jag inte ens VILJA gifta mig i en kyrka vars religion inte accepterade homosexuella.kort sagt:visst homosexuella ska få gifta sig precis som alla andra, men tycker det verkar sjukt att vilja göra det i kyrkan.. dom kanske tror på gud dom också men ändå.. men den guden verkar ju inte gilla dom tillbaka med tanke på att det inte redan är "tillåtet" med giftemål i kyrkan.jag kan inte så mycket om religion tyvärr så jag kanske har helt fel uppfattning.. men som tur är det ju inte jag som bestämmer det här :)
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?