Inlägg från: Shadilly |Visa alla inlägg
  • Shadilly

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Dorian Ertymexx skrev 2007-10-17 18:00:46 följande:

Du missförstår - det handlar inte om penisens tillstånd, utan om att han HAR en penis. Han ska ju vara en perfekt människa. Och vilka andra perfekta människor har vi exempel på? Jo, Barbie och Ken. Har de några kön? Nej. Ergo...
    Ah... så vi borde alltså kanonisera den där John Bobbitt eller vad han nu hette?
  • Shadilly

Jen nifer skrev 2007-10-21 20:29:47 följande:

ne, men jag tycker de är helt okej att ingå partnerskap o gifta sig borgligt osådär.Men enligt bibeln och kyrkan så är inte homoseualitet nått dom står bakom, det tycker faktist jag man ska respektera. Jag själv har inget imot homosexuella.
    Det är inte kyrkan som har något emot homosexualitet - eller för den delen homosexuella. Svenska kyrkan har tvärtom öppnat för homosexuella vigslar.

Inte heller är en homonegativ tolkning av bibeln den enda förhärskande. Bibeln är inte så tydlig vad gäller homosexualitet som 1917 års översättning vill ha det till.
  • Shadilly

Gabriella S skrev 2007-10-23 00:03:52 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-10-22 22:14:26 följande:...Och jag är fullt säker på, att Jesus ser med blida ögon på våra ljus och vykort...
    Åh? Nämner han din församling specifikt någonstans i Bibeln?
  • Shadilly

Har du nu tagit avsteg ifrån den tidigare hållningen att allt i Bibeln ska läsas exakt som det står - felöversatt eller ej - och nu läsas i ljuset av sitt sammanhang?
    Eller gäller det här bara de delar av Bibeln som du själv tycker är obekväma?

Gabriella S skrev 2007-10-23 00:10:03 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-10-22 22:22:15 följande:Ja, men FATTA då, att Paulus brev gällde de allra första kristna. Det var nytt och spirande, och alla händer, hjärtan och hjärnor behövdes i kampen för att sprida kristendomen - mitt ibland de mäktiga fienderna. De kristna levde ju till och med BOKSTAVLIGT talat under jorden (i katakomberna) ett tag. Det var inte LÄGE för parbildning, svartsjuka, kärlek, sex och barnavård..! Tvärtom, så var det viktigt att församlingen hölls ihop av en kärlek som omfattade alla i församlingen lika mycket.Självklart menade inte Paulus, att mänskligheten skulle dö ut för att inga människor mer skulle gifta sig och få barn..! (Han var ju liksom inte DUM - han var oerhört begåvad på många områden.)
  • Shadilly

Free Spirit skrev 2007-10-22 14:50:52 följande:

Hallo!!! Hvordan kan du tale for hele Svenske Kirken??
    Nej, jag låter hela Svenska Kyrkan tala för sig själv istället. Det är ett faktum att en majoritet av stiften är för samkönade vigslar.

Sen kanske DU inte gillar det, men det förändrar inte fakta.

Ta gärna fram information som stöder att det inte skulle vara så så kan vi diskutera det sen. Hur var det egentligen med det vi diskuterade sist? Kommit fram till något svar ännu?
  • Shadilly

Free Spirit skrev 2007-10-23 22:16:22 följande:

Det er som sagt ik ALLE!! Men tragisk endå og gjør det ik mer rett endå!!
    Alla vad? Alla Svenska Kyrkor? Jo, eftersom det bara finns en är det så.

Vad pratar du om?
  • Shadilly

Gabriella S skrev 2007-10-23 18:29:59 följande:

Då bör Mikkel läsa på regelverket en gång till... Utan att tänka på någon särskilt individ nu, så finns det fruktansvärt många okunniga präster inom Svenska Kyrkan, om man jämför med den katolska.
    Gör det? Hur har du kommit fram till det? Berätta gärna var du funnit någon kunskapsmässig jämförelse mellan präster i Svenska Kyrkan och den katolska.
    Jag har ett brinnande intresse av att få höra var du inhämtar all din information.
  • Shadilly

Dorian Ertymexx skrev 2007-10-24 06:26:06 följande:

Jag tycker framförallt att det är ironiskt att det är damen som jag rättat i princip varenda faktadetalj som försöker tala om för en yrkeskår att de har fel. Ehheh.
    Nu tror jag du drar alla över en kam Dorian! Man måste inte nödvändigtvis leva som man lär!
  • Shadilly

*GAPSKRATTAR*

Ja jag kunde allt tro att det var så att jämförde din egen förvärvade kunskap och dina egna subjektiva värderingar med prästernas trosuppfattning och gjorde ett uttalande baserat på hur väl det stämmer överens.

Att du har bidragit med faktafel och fördomar i din argumentation är uppenbart, både när man läser dina inlägg och noterar avsaknaden av verkliga argument till förmån för egna gissningar. Oftast avslutas en diskussionsväxling där dina inlägg ingår med att diskussionen byter riktning i väntan på att din argumentation ska styrkas, men de utlovade källhänvisningarna kommer aldrig.

Man måste skilja på trosuppfattning och utbildning. Bara för att en präst inte delar din åsikt betyder inte detta att han/hon har en dålig utbildning. Det handlar om hur man tolkar Bibeln, och fram till dess att du presenterat argumentation för att ditt sätt att tolka Bibeln är mer rätt än något annat tillåter jag mig att känna trädet på frukten...

Gabriella S skrev 2007-10-24 13:05:24 följande:

Det räcker ju med att se på skillnaden i utbildningstid, krav och engagemang. Katolska präster börjar vanligen sin utbildning redan i gymnasiet, genom att gå på ett speciellt förberedande teologiskt college. Därefter följer ett speciellt prästseminarium i flera år, där de lever som munkar, avskilda från den övriga världen till stor del, helt inriktade på teologistudierna. Bland annat måste de lära sig både latin, grekiska och hebreiska. Men det är inte bara själva faktakunskaperna som skiljer, utan även det där engagemanget i att man lever som en munk redan under dom åren, officierar i de olika gudstjänsterna som man går till flera gånger per dygn i kapellet, sjunger i kören, arbetar med välgörenhet o.s.v.. Svenska studenter, däremot, pluggar först religion på universitetet som vilken universitetesstuderande som helst, och gör vad de vill på sin fritid. Det krävs också mycket mindre; bland annat behöver man bara läsa ett av Bibelns språk, och bara 20 p.. Det vill säga INGENTING mot vad som behövs för att kunna läsa och tolka själv...Sedan följer även här ett prästseminarium (i Uppsala), men det är så kort tid och de bor inte på internat där heller. Angående okunnigheten, så HÖR man ju många gånger på präster att de själva inte har fattat vad de predikar om - när de kommer med sina dumma egenpåhittade liknelser och exempel... Man får lust att ställa sig upp i församlingen och rätta dem...
  • Shadilly

Free Spirit skrev 2007-10-25 14:08:07 följande:

Men det handler ik om hva EG liker og ik!!Hva var det vi diskuterte sist?
    Nej jag tror ärligt talat inte att du riktigt vet vad det var du svarade på.

Du skulle precis berätta på vilket sätt rent praktiskt det skadade samhället att homosexuella accepterades i större utsträckning, men sen höll du dig undan tråden ett tag.
    Alltså, om det betydde ökat antal bankrån, fler kärnkraftsolyckor eller vad det nu är.
    Vad är det alltså konkret som skadar?
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?