Inlägg från: Shadilly |Visa alla inlägg
  • Shadilly

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Dorian Ertymexx skrev 2007-08-31 22:13:47 följande:

Ärligt talat, det kan inte jag heller. Litet som ett judiskt par som vill ha välsignelse från nazister. "Tja, vår övertygelse kräver att vi avskyr er, vår grundare skulle stena er, men visst..."
    Fast det finns ju ganska många kristna homosexuella, och är man kristen är det väl inte så konstigt om man vill ha ett kyrkligt bröllop.
    Kristna homofober är ju inte de enda kristna även om de gapar väldigt mycket.
  • Shadilly
    Mori skrev 2007-08-31 22:54:19 följande:
    Ja precis Men här i tråden känns det som om en del gör antagandet att allla homo och bi absolut vill gifta sig i kyrkan, vilket jag tvivlar starkt på. Precis som du säger borde frågan kretsa kring de TROENDE homo och bi som vill gifta sig i kyrkan.Och då undrar jag följande. Hur tänker man som religös homo när man fördöms av sin tro för sin läggning? Hur finner man ork och kraft att fortsätta tro? Hur resonerar man som homo då man läser de stycken som refererats till i tråden?
    Som jag tidigare sagt, alla kristna är inte homofober, och alla kristna tolkar inte bibeln på ett homofobiskt sätt.
  • Shadilly
    Mori skrev 2007-08-31 23:03:23 följande:
    Nej, och det har heller inte jag påstått Men det är ett faktum att många i den kristna kyrkan faktiskt inte har en särskilt liberal syn på homosexuella. Och det måste ju väcka en del frågor inombords om den Gud man sätter sin tro och tillit till fördömmer det man är!? Jag hade inte kommitfram till min sexuella läggning då jag medverkade i krykan, så jag behövde inte tänka på det då.
    Beror inte det lite på i vilken församling man är? Jag träffar nästan inga som tycker att det är fel att vara homosexuell, så jag skulle nog säga tvärtom ifall jag bara baserade mitt svar på personlig erfarenhet.
    Ingen skulle väl ha tillträde till kyrkan om man resonerade på så vis att varje gång någon människa har uttalat sig i Guds ställe så är det en sanning. Inte ens Jesus skulle få komma in i så fall

Man människors förakt är så klart alltid tungt att möta, oavsett varför man drabbas.
  • Shadilly

Dorian Ertymexx skrev 2007-08-31 23:09:28 följande:

Förvisso. Måste jobbigt att hamna i det kruxet, att vara kristen och "Onormal".Och ironiskt, då Jesus knappast predikade för sin tids normisar direkt... Idag hade han setat utanför skatteverket, i Södertälje, härbärgena och andra ställen som Normala och "fina" (läs moraliskt överengagerade) kristna inte skulle ta i med tång.
    Tja jag vet inte hur det är att uppfattas som normal Är inte det nåt slags skällsord Idol-juryn använder?

Ja jag tror inte han skulle prioritera kyrkkaffe med högdjuren och fnysa åt folk i all fall
  • Shadilly
    Mori skrev 2007-08-31 23:19:11 följande:
    Nej, det är möjligt att jag inte har en rättvis syn på saken, men bara här i tråden finns det ju ganska många som inte ser med blida ögon på homosexualitet. Och i de  två församlingar jag har varit delaktig i har det inte heller varit accepterat. Men jag syftar i huvudsak inte på vad "männsikor" säger utan på det som här i tråden referats till i bibeln angånde synen på homosexualitet. Jag kände faktiskt ett i mitt tycke ganska startk motstånd till mig i församlingen redan som barn. Då jag inte är döpt och mina föräldrar inte är troende. Många av barnen i församlingen förbjöds av sina föräldrar att umgås med mig.
    Det är ju ett lustigt sätt att vilja välkomna dig i Guds gemenskap, genom att stöta ut dig! Listigt resonemang. :-P Det lyckades bra antar jag, du är idag en praktiserande, trygg kristen som känner sig välkomnad i Herrens gemenskap? För det är ju trots allt på frukten man känner trädet

Kristna homofober är ganska gapiga och tar därför rätt stor plats och hörs bättre. Tråkigt nog.

Jag tror dock mera på att bibeln talar om sexmissbruk och utnyttjande än homosexuell kärlek, eftersom det man "översatt" från början talat om prostitution och rituell sex i hednatempel...
  • Shadilly
    qenzo skrev 2007-09-04 23:06:56 följande:
    *väntar fortfarande*
    Vad väntar du på? *delar en Igloo med qenzo sålänge*
  • Shadilly
    Dramaonline skrev 2007-09-04 23:27:45 följande:
    Homosexualitet är naturligt.Det är i naturen förekommande.Både bland djur och människor.Men kristna har ju lov att bestämma att det är "synd" i sin förening i alla fall.På det hela taget är "naturligt" ett överskattat argument och oftast bara rökridåer.Men det blir diskriminering när ett par nekas vad ett annat par får, av mymdigheten, utsatta för en religiös förespråkares godtycke.Skilj kyrkan från staten på riktigt, inte bara ekonomiskt.
    Öhm den kyrkan du pratar om har sagt ja till homosexuella vigslar....
  • Shadilly

Det handlar ju bara om de präster som redan har en församling de arbetar i. Den som inte tycker sig kunna viga homosexuella kommer heller inte att bli prästvigd.
    Vore det inte lite svårt rent juridiskt att först gå runt och fråga folk om de viger homosexuella eller vill ha sparken, och sen hantera alla mål i AD efteråt?

Dramaonline skrev 2007-09-04 23:52:36 följande:
    Det jag menar är att man i ett religiöst samfund (som till exempel de kristna) får ha åsikter om hur medlemmarna bör leva sina liv, utöver vad lagen kräver, det är en av poängerna med religion, moraliska rättesnören. Men såna åsikter bör inte myndigheterna ha. De har en skyldighet att behandla alla som följer lagen lika. För övrigt, svenska statskyrkan har visserligen givit präster möjlighet att nedkalla välsignelsen över kärleken i ett partnerskap, men de har också givit dem möjlighet att vägra. Med andra ord har de satt de enskilda vigselförättarna att sitta till doms över olika relationer. Inte för att jag har nåt speciellt emot dem, varken de enskilda individer eller som organisation. MEN det är skillnad på att vara myndighet och att vara ett trossamfund.
  • Shadilly

Om du tror att lajv går ut på att strutta runt i ringbrynja eller tjusiga klänningar borde du verkligen ta dig ut från medeltidsmarknaderna och allt vad de innebär med plastsvärd och fula massproducerade trasor i nylon. Oavsett hur mycket du gillar att glänsa där.

Eftersom jag är stolt fag hag kan jag meddela att MIN bög har inte ens ett litet gardinöga, att han kommit ut ur garderoben är oss en lisa med tanke på hur mycket fruktansvärt han har - I - den och när han lajvar darling så trippas det inte runt några orchläger.

Hört på maken av fördomsfullt trams!

Gabriella S skrev 2007-09-05 23:55:26 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-05 23:24:38 följande:LÄS vad jag skriver. Heminredningsintresset, som bara är ETT exempel på bög- och kvinnointressen, kan härledas till honans intresse för att inreda ett tryggt och ombonat bo för sina ungar!Liverörelsen var ett VÄLDIGT dumt exempel från din synvinkel, eftersom de där tvärtom går tillbaka till de mycket mer uttalade skillnaderna i klädsel och attribut mellan könen som vi hade på medeltiden. Männen är ju ofta riddare eller väpnare i dessa lekar, och kvinnorna tävlar med varandra om att ha den tjusigaste långa klänningen med guldbroderier och klockärm..!Jag VET det här, eftersom jag i och för sig inte är lajvare, men dock har besökt många medeltidsfetivaler. I FULL 1300-talsdamsutstyrsel, dessutom! Och min stackars son får vara väpnare i tights, lång tunika, bälte runt midjan och svärd vid bältet..!Jag vet s.a.s. ALLT om medeltida klädsel. In på UNDERHOSORNA! :)(Men nu måste jag tyvärr gå och lägga mig.)
  • Shadilly
    Frantic skrev 2007-09-06 09:54:46 följande:
    jag tycker att det var relevant i sakfrågan. Att den kristna kyrkan är anti homosexualitet är ett faktum, det blir bara larvigt att jamsa runt och låtsas att alla är lika älskade, men att vissa kanske måste ångra sig lite mer bara innan de kommer in i himlen.Jag tycker precis som FromHell att det är märkligt att vilja vara med i en klubb som inte gillar den man är, så liknelsen med utlänningen och Sverige Demokraterna är helt to the point.
    Du är själv aktiv medlem i svenska kyrkan och känner till deras ställningstagande i frågan?
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?