Inlägg från: Shadilly |Visa alla inlägg
  • Shadilly

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Gabriella S skrev 2007-11-01 13:00:34 följande:

Det är väl ingen som har sagt att ALLA pojkar utan närvarande pappa blir antingen bögar eller kriminella. Det handlar om STATISTISKA skillnader, som allt annat. Det viktiga är att man inte tabubelägger sådana här forskningsrön, utan sprider dem så att mammor som blir ensamma med söner vet vad de ska göra respektive inte göra. Det är t.ex. jätteviktigt att försöka ge sonen något slags _bra_ manlig förebild tidigt. T.ex. en fotbollstränare. Och en bra manlig gemenskap - det kan vara fotbollslaget. Dessutom: nog sjutton är bögar överrepresenterade bland de designers, frisörer och heminredare!
    Visa mig gärna statistiken på hur överrepresenterade bögarna är inom heminredning, design och hårvård. Jag har inte sett nån statistik alls på de här serviceyrkena ute i landet.
    Visa mig GENAST forskningen du tagit del av, som säger att massor av pojkar som växer upp utan en pappa blir bögar!
  • Shadilly

Mikkel räv skrev 2007-11-01 16:00:57 följande:

"ett feminint beteendemönster med skvaller och testunder"... Jisses!
    Jag måste vara värsta butchen... Kanske till och med transsexuell...
  • Shadilly

Homosexuell kärlek mellan vuxna har lika lite att göra med utnyttjande av ungdomar som heterosexuell kärlek mellan vuxna.

Jag tror nog man skulle kunna motarbeta utnyttjandet rätt effektivt genom att samhället började fördöma det heterosexuella utnyttjandet av barn och ungdomar.
    Som det ser ut idag skyller man helst på fjortistjejer när 30-åriga män super ner dem och sätter på dem. Hebefili är macho och det är tjejerna som har ansvar för vuxna mäns sexualitet. Detta ser vi om och om igen, och även om man omformulerar lagstiftningen letar rättsväsendet efter kryphål för dessa testosteronosande pitthjältar. Att få sätta på lammkött ska ju vara var mans rätt, att ta ansvar för vad man gör i kåtdimmorna verkar vara helt omöjligt för en vuxen man.

Gabriella S skrev 2007-11-02 20:13:24 följande:

Angående att homosexuella accepteras fullt ut - ja, det är ju likadant där, eller hur. Steget blir kortare för vuxna homosexuella till att försöka förföra ungdomar av samma kön. Samt att gränserna överhuvudtaget löses upp och flyttas, angående vad som är normala och accpetabla och etiskt tilltalande levnadsmönster.
  • Shadilly

Hur många gånger behöver du få förklarat för dig skillnaden mellan ömsesidig respekt och kärlek, och att våldta, utnyttja, skända och förstöra?

Det säger en hel del om dig. Det är kanske därför du har så svårt att förklara på vilket sätt homosexuella skulle vara ett hot mot samhället. Jag väntar fortfarande

Free Spirit skrev 2007-11-03 08:14:38 följande:

varför homosexuella inte slulle få leva som de är skaptaMen snille du!! Leve som dei er skapt? Hvem har sagt at dei er skapt så?Men hva med dem som er skapt slik då?*Bisexuella* Transvestiter* Masochister* Fetischism (såsom mot tex sockar, läder, gummi, päls osv)* Exhibitionism/blottare* gerontofili (dragning mot äldre personer)* nekrofilier (har sex med döda/lik)* Sadomasochism* zoofili/sodomi/tidelag (sex med djur)* Pedofili/HebefiliHva skal dei gjøre da ? Skal ik dei få leve ut sinne lyster og "kjærlighet"Hvorfor gjøre forskjell på folk?
  • Shadilly

Gabriella S skrev 2007-11-04 22:10:20 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-04 22:06:16 följande:Ja, och när folk kan göra det - dra sig undan att betala till Svenska Kyrkan - så är det väl ännu mer absurt att de ska TVINGAS att stödja ISLAM..?
    TVINGAS folk att stödja islam ekonomiskt? Nu måste du delge oss dina källor Gabbe, det här är breaking news!!! På vilket sätt?
  • Shadilly

Gabriella S skrev 2007-11-05 18:46:36 följande:

Men OM det nu skulle vara så, att dessa Bibelställen endast talar om dessa övergreppssituationer och inte om homosex i allmänhet. Kan du då förklara, varför ingen av alla de skriftlärda och språkkunniga personer som ägnat sig åt att tolka och översätta Bibeln under TVÅ ÅRTUSENDEN har kommit på det tidigare..?VARFÖR kom man på den "rätta" tolkningen precis NU, när det i vissa samhällen har blivit PK med homosexualitet..? Är inte det ett lite väl osannolikt sammanträffande..?
    Det är väl snarare så att det är väldigt orimligt att ett ord som "homosexualitet" skulle använts i Bibeln, eftersom ordet inte ens FANNS före 1800-talet.
  • Shadilly

Vore det i så fall inte rimligare att höja åldern för alla sexuella förbindelser till 18 år, eftersom de medelålders heteromännens dreglande efter tonårstjejerna inte bara är mycket vanligare, utan också socialt accepterat i vissa kretsar?

Gabriella S skrev 2007-11-05 18:52:45 följande:

Free Spirit skrev 2007-11-05 14:36:17 följande:Ja, så känner jag också. Det är inte en synd som ska vara ett brott enligt MÄNNISKORS lagstiftning - d.v.s. så länge dom det handlar om "consenting adults" - och inte förförelse av ungdom eller övergrepp av något slag.Fast jag tycker att det var fel att lovlighetsålderns sänktes från 18 till 15, när det gäller homosexuella förbindelser. Det gjordes av PK-skäl, som allt annat - för annars skulle det ha varit "diskriminerande" mot homosexuella, om de måste vänta tre år extra på att ha sex, menade man. Men det som man INTE förstod, var att det nu blev tillåtet för medelålders bögar och flator att förföra 15-åringar, som i många fall inte alls är klara över sin sexualitet ännu. Många i den åldern har ju aldrig varit förälskade eller haft sexuella känslor ännu - och då är det lätt att tro att en person av det egna könet är svaret på gåtan. I synnerhet, om fel person dyker upp vid fel tillfälle - just när den unge grubblar mycket över detta och är känslig och sårbar, och kanske ensam och övergiven också...
  • Shadilly

Gabriella S skrev 2007-11-05 20:04:04 följande:

Ja, i och med att kommunalskatt i många kommuner har gått till byggandet av moskéer, eller i alla fall iordningsställande och tillhandahållande av andra lokaler, att användas som moskéer.
    I vilken kommun har kommunalskatt gått till att bygga moskéer? Det har jag aldrig hört talas om! Berätta! Vilka (av dessa "många") kommuner har byggt en moské? Du behöver bara nämna tre stycken!
  • Shadilly

Jaså? Men det är självklart att det nämns i Bibeln? Trots att det var så konstigt att det inte ens fanns ord för det?

Nu tycker jag du snurrat till det lite i argumentationen. Hur ska du ha det?

Gabriella S skrev 2007-11-05 20:06:02 följande:

Nä, och om det inte ens fanns ett ORD för en viss företeelse, så är det ganska självklart att det inte var en vanlig, normal och accepterad företeelse, eller hur..!
  • Shadilly

Gabriella S skrev 2007-11-05 20:08:24 följande:

Nä, för det skadar inte flickan. (Såvida det inte handlar om våldtäkt, tvång, misshandel etc. - men då är det ju något annat också.) Hon hamnar inte i en subkultur som hon inte kan ta sig ur efteråt. Stor skillnad.
    *Tappar hakan ända ner i källaren*

Så det är INTE skadligt att gubbar sätter på fjortisar, så länge det rör sig om heterosex??? Men du upprörs av jämlika kärleksrelationer mellan vuxna människor...
    Din människosyn får mig att må fysiskt illa, och likgiltigheten inför andra människor som skiner igenom i ditt resonemang får det att krypa i skinnet på mig.

Var tror du att de utnyttjade fjortisarna hamnar i för subkultur då? Vad lever du i för alternativ verklighet?
  • Shadilly
    Pinja skrev 2007-11-05 21:01:59 följande:
    Men du kan väl inte bara avfärda en tolkning som delas av ärkebiskop emeritus som att folk är dumma. Vilken är din bakgrund i Bibeltolkning som ger dig mandat att propsa på den enda rätta sanningen?!
    Klart det går, jag vill minnas att det också gjorts tidigare i tråden. Inte särskilt övertygande förvisso, men i alla fall
  • Shadilly
    Rataxes skrev 2007-11-05 23:47:01 följande:
    Gabriella SNu har jag googlat resultatlöst efter bidrag till moskéer, var finns dina exempel? Någon liten länk måste du väl komma ihåg?Pingströrelsen fick 7 miljoner i bidrag under 2006, missionsförbundet fick 6,8 mille. Svenska kyrkan fick 250 miljoner (!)
    Jag väntar också! Eftersom det enligt uppgift rörde sig om "många" kommuner borde det ju inte vara så svårt att hitta ett par stycken....
  • Shadilly

Gabriella S skrev 2007-11-06 00:01:42 följande:

Jo, jag VET att vissa har lyckats förleda även fina och bra ungdomar. Särskilt sedan internet kom. Men det är inte det VANLIGA scenariot.
    Du är inte särskilt insatt i det här heller med andra ord. Men låt inte det hindra dig från att uttala dig för all del.
  • Shadilly
    Rataxes skrev 2007-11-06 00:04:24 följande:
    Shadilly -Jag har letat utan resultat, nu väntar jag på att Gabriella skall delge oss vad hon "vet" om dessa moskébidrag.
    *väntar med spänning ihop med Rataxes*

Den statistiska sannolikheten för att vi inte får något svar är överhängande, du är beredd på det va?
  • Shadilly

Men Islamic center är mig veterligen ingen moské, utan en stiftelse.
    Stiftelsen förvaltar förvisso en moské, men också en låg- och mellanstadieskola, vilket ger kommunala bidrag.

Du får nog peka på när Malmö tog beslut på att ge själva moskén kommunala bidrag om det ska gillas.

Gabriella S skrev 2007-11-06 00:20:46 följande:

Det här hittade jag i sydsvenskan:"Sedan dess har den verkställande direktören Bejzat Becirov styrt över stiftelsen Islamic Center i stort sett enväldigt, ansvarig bara inför den styrelse som han själv tillsatt. Verksamheten har finansierats med medlemsavgifter, mindre donationer, KOMMUNALA BIDRAG och svenska banklån. Det har ofta varit kärvt ekonomiskt, inte minst efter den stora branden 2003 och flera mindre attentat därefter." (min ändring till versaler)...Men jag ska kolla mer i morgon. Måste sova nu.
  • Shadilly
    TrailerTrash skrev 2007-11-06 09:25:56 följande:
    Jag tycker det är PK att slänga sig med ordet PK hela tiden
    Det verkar vara ett nytt modeord i intoleranta kretsar. Det kanske har fått så stor genomslagskraft på grund av att det är få bokstäver att komma ihåg, enklare att stava än "insikt" och "empati" samt mycket lättare att uttala än en uppbackning av ett påhittat argument
  • Shadilly

Åh men du kanske kan beskriva på vilket sätt barnen i regnbågsfamiljer "tar skada" idag då?

Gabriella S skrev 2007-11-12 01:21:08 följande:

(Jag antar att du menar homosexuella som gift sig som vanligt, men ev. haft relationer med det egna könet i hemlighet.) Jo, men då har de barnen varit avlade på naturligt sätt. Och växt upp i den normala konstellationen, d.v.s. ett äktenskap mellan man och kvinna. Med lite tur, så har ingen - inte ens barnen själva - behövt känna till den ena förälderns homosexualitet. Och då har barnen ju inte tagit någon skada. Det går inte att jämföra med det som görs idag.
  • Shadilly

Dina farhågor bekräftar åter igen att du inte har någon riktig kunskap i ämnet, bara fördomar.
    Är det här någon slags förlängning av det resonemang du förde tidigare, och helt falerade att hänvisa till någon forskning på - nämligen att söner till ensamstående mammor blev bögar i större utsträckning?
    Med ditt resonemang kvalificerar sig endast en handfull personer till att få bli föräldrar. Det är inte så många som skulle räknas in i vad du anser är "normalt". Det skulle också betyda att man skulle behöva tvångsadoptera bort en stor mängd barn ur skilsmässofamiljer.
    Det är väldigt sällan som ett barn i en regnbågsfamilj saknar både kvinnliga och manliga förebilder. Det är ju knappast så att man lever i en värld endast bestående av kvinnor för att man är flata. Man har fortfarande en familj, med en far, morfar, farfar, bröder, svågrar och så vidare. Sedan tillkommer de manliga nära vänner som finns kring familjen.
    Sen finns ju alla de regnbågsfamiljer där en flata skaffat barn med en bög, där finns ju alla manliga och kvinnliga förebilder.

Hur menar du konstig syn på familjer, kärlek och sex? De flesta skulle tillexempel anse att det är väldigt märkligt att tycka det är OK med äldre män som utnyttjar unga kvinnor, bara för att det är heterosex - eller att ömsesidig kärlek och respekt mellan vuxna skulle vara värre än ett ojämlikt utnyttjande av tonåringar.
    Vad som är "konstigt" är en subjektiv åsikt, och ditt uttalande är därför helt intetsägande.

Härligt att du uttrycker oro för att barn till homosexuella skulle mobbas i skolan. Här kan du göra något för att påverka deras situation, nämligen göra allt du kan för att se till att barn rustas med empati, människokärlek och tolerans.

Jag vill gärna ta del av vad du stödjer dig på när du vill mena att barn som är resultatet av spermadonationer mår så dåligt som du beskriver.

Vårdnadstvister är väl inte mer komplicerade för homosexuella par än för heterosexuella? Antingen finns en biologisk förälder och en adoptivförälder, två adoptivföräldrar eller så finns två biologiska föräldrar. Oavsett hur skild någon är kan deras barn inte adopteras om inte en förälder avsäger sig föräldraskap.

Inga barn har någon möjlighet att välja. Det finns massor av barn som indoktrineras till att bli rasister, homofober och fundamentalister och som kommer få jättestora problem när de kommer ut i samhället som vuxna. Det är ett avsevärt större problem än en unge som fått lära sig att det är helt OK att vuxna människor av samma kön älskar varandra.

Gabriella S skrev 2007-11-12 01:50:05 följande:

Jag borde sova, men några ord till först då: 1. De kommer att sakna antingen en fadersgestalt eller en modersgestalt. Det finns dessutom risk att de kommer att sakna en normal förebild av det kön som föräldrarna tillhör, också, ifall t.ex. bögparet uppför sig fjolligt. Då får barnen i den familjen ingen normal förebild alls av något kön. Det här skadar deras utveckling, eftersom det är känt att både pojkar och flickor behöver relatera BÅDE till sin förälder av det egna könet OCH sin förälder av det andra könet, under viktiga perioder av utvecklingen. Kort sagt, så behöver man för en normal psykosexuell utveckling kunna identifiera sig med föräldern av det egna könet, och bli bekräftad av föräldern av det andra könet (typ att pappan visar att han uppskattar sin dotters utseende, när hon börjar bli kvinna). 2. De kommer att få en konstig syn på familjer, kärlek och sex3. De kommer att ses som avvikande i skolan och på alla andra ställen under sin uppväxt. De blir tacksamma offer för mobbning. Vissa kamrater kommer inte att få leka med dem för sina föräldrar. Senare kommer det att bli problem med att förklara för sin flickvän/pojkvän hur dennas blivande svärföräldrar är beskaffade...4. Om de har blivit till genom insemination, så saknar de halva sitt ursprung, och det är känt att detta ofta skapar identitetskriser. Man vet inte vem man är, man fantiserar om hur ens pappa kunde ha varit och får lätt en väldigt orealistisk bild (typ att han var en prins). Man känner inte till vilka sjukdomar man har att vänta, vilka anlag som finns i släkten, hur åldrandet troligen kommer att se ut...5. Just det att de har blivit till på ett så avvikande och kallt och kliniskt sätt, gör också att de lätt kan känna sig annorlunda - när till och med deras själva avelse var avvikande från andra människors. (Det här och punkt 4. gäller så klart även barn till heterosexuella som använt sig av insemination.)6. Eftersom barnet faktiskt bara är den ena förälderns, så lär vårdnadstvisterna bli mer komplicerade än efter en vanlig skilsmässa. Eftersom den som faktiskt har fött barnet självklart kommmer att hävda att det är hon som är den riktiga mamman, och därför har rätt till barnet. Och det skulle ju också vara rätt absurt, om det skulle vara den andra, som inte alls är släkt med barnet, som skulle få vårdnaden. Och vidare: den som inte är bioförälder kanske inte är så jätteintresserad av att betala underhåll i arton-tjugu år, till någon som h*n inte ens är släkt med... Det är som bekant inte lika gulligt längre efter en skilsmässa, som när man bestämmer sig för att leka mamma-pappa-barn (eller mamma-mamma-barn, i det här fallet...) Använder man i stället en fyrpartslösning, så lär vårdnadstvisterna bli ännu "intressantare"... (vill inte ens tänka på det). Och antalet styvmödrar och styvfäder ökar exponentiellt...7. Och det värsta med allt det här tycker jag är att barnen inte har någon möjlighet att VÄLJA om de vill ingå i en subgrupp i samhället överhuvudtaget. Det är de vuxna som väljer ÅT dem. Lite som när folk släpar med sig sina barn i politiska demonstrationer - men tio gånger värre, eftersom uppväxten i en queerfamilj påverkar HELA livet och inte bara det politiska engagemanget...
    [/citat]

Gabriella S skrev 2007-11-12 01:50:05 följande:
    [citat]
    Jag borde sova, men några ord till först då: 1. De kommer att sakna antingen en fadersgestalt eller en modersgestalt. Det finns dessutom risk att de kommer att sakna en normal förebild av det kön som föräldrarna tillhör, också, ifall t.ex. bögparet uppför sig fjolligt. Då får barnen i den familjen ingen normal förebild alls av något kön. Det här skadar deras utveckling, eftersom det är känt att både pojkar och flickor behöver relatera BÅDE till sin förälder av det egna könet OCH sin förälder av det andra könet, under viktiga perioder av utvecklingen. Kort sagt, så behöver man för en normal psykosexuell utveckling kunna identifiera sig med föräldern av det egna könet, och bli bekräftad av föräldern av det andra könet (typ att pappan visar att han uppskattar sin dotters utseende, när hon börjar bli kvinna). 2. De kommer att få en konstig syn på familjer, kärlek och sex3. De kommer att ses som avvikande i skolan och på alla andra ställen under sin uppväxt. De blir tacksamma offer för mobbning. Vissa kamrater kommer inte att få leka med dem för sina föräldrar. Senare kommer det att bli problem med att förklara för sin flickvän/pojkvän hur dennas blivande svärföräldrar är beskaffade...4. Om de har blivit till genom insemination, så saknar de halva sitt ursprung, och det är känt att detta ofta skapar identitetskriser. Man vet inte vem man är, man fantiserar om hur ens pappa kunde ha varit och får lätt en väldigt orealistisk bild (typ att han var en prins). Man känner inte till vilka sjukdomar man har att vänta, vilka anlag som finns i släkten, hur åldrandet troligen kommer att se ut...5. Just det att de har blivit till på ett så avvikande och kallt och kliniskt sätt, gör också att de lätt kan känna sig annorlunda - när till och med deras själva avelse var avvikande från andra människors. (Det här och punkt 4. gäller så klart även barn till heterosexuella som använt sig av insemination.)6. Eftersom barnet faktiskt bara är den ena förälderns, så lär vårdnadstvisterna bli mer komplicerade än efter en vanlig skilsmässa. Eftersom den som faktiskt har fött barnet självklart kommmer att hävda att det är hon som är den riktiga mamman, och därför har rätt till barnet. Och det skulle ju också vara rätt absurt, om det skulle vara den andra, som inte alls är släkt med barnet, som skulle få vårdnaden. Och vidare: den som inte är bioförälder kanske inte är så jätteintresserad av att betala underhåll i arton-tjugu år, till någon som h*n inte ens är släkt med... Det är som bekant inte lika gulligt längre efter en skilsmässa, som när man bestämmer sig för att leka mamma-pappa-barn (eller mamma-mamma-barn, i det här fallet...) Använder man i stället en fyrpartslösning, så lär vårdnadstvisterna bli ännu "intressantare"... (vill inte ens tänka på det). Och antalet styvmödrar och styvfäder ökar exponentiellt...7. Och det värsta med allt det här tycker jag är att barnen inte har någon möjlighet att VÄLJA om de vill ingå i en subgrupp i samhället överhuvudtaget. Det är de vuxna som väljer ÅT dem. Lite som när folk släpar med sig sina barn i politiska demonstrationer - men tio gånger värre, eftersom uppväxten i en queerfamilj påverkar HELA livet och inte bara det politiska engagemanget...
  • Shadilly
    Tiikeri skrev 2007-11-12 03:44:29 följande:
    Jag tycker människor ska få bli kära i vem de vill, kärlek mellan två män eller två kvinnor är minst lika fin som kärlek mellan en man och en kvinna. Men att homosexuella skulle gifta sig i kyrkan, de låter lika snurrigt som att en afrikan skulle bli medlem i en svensk rasistklubb. Fast iofs, är man kristen så kanske det är viktigt att giftemålet sker i just kyrkan... Hm... Kan man va kristen om man är homo?Till alla homosar:Bli kära, gift er om ni vill, adoptera barn och lev lyckliga i alla era dar!
    Vi kristna är inte alla homofober. Och ja det finns en hel del kristna homosexuella också.
  • Shadilly

Free Spirit skrev 2007-11-12 13:44:36 följande:

NEI!!!!!!!Om et menneske blir født som pedofil er det fremdeles Guds vilje?? Hallo???
    Du kan fortfarande inte skilja våldtäkt och övergrepp på barn från ömsesidig kärlek mellan vuxna?
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?