Inlägg från: Gabriella S |Visa alla inlägg
  • Gabriella S

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-09 13:32:23 följande:

Gabriella S skrev 2007-09-09 13:24:12 följande:
    Exakt. Och du vet, 1400-talets italien är inte medeltid. Det är renässans. Då har det redan hänt mycket. På medeltiden fanns det inte kopparstick, därav att böcker illuminerades, bilder vävdes eller målades. Kopparstick är senare uppfinning.
    Stämmer! My mistake.
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-09 13:34:37 följande:

Gabriella S skrev 2007-09-09 13:28:24 följande:
    Det var förvisso sant även i början av kristendomen, innan Augustinus och grabbarna fick för sig att kvinnor var onda och att sex var ett otyg även för icke-sakrala kristna.
    Jo, men det står inte i Bibeln.

Anledningen till att katolska präster inte ska gifta sig, har inte heller med sexualfientlighet att göra. Utan om att prästen ska kunna älska sina församlingsmedlemmar - alla lika mycket - och finnas till hands för dem dygnet runt. Det skulle inte gå om han hade en fru och ett antal barn som var det viktigaste för honom, och församlingsmedlemmarna kom långt ner på skalan...

"Våra" präster är ju ett skämt, egentligen. De tar till och med föräldraledigt från sin församling! När de går från jobbet klockan 17, så stämplar de ut - och får inte bli störda i sitt hem, såvida de inte har officiell jour. Här i församlingen, så går de inte ens i kyrkan den söndag då det inte är de själva som predikar! Det är ett stående skämt i församlingen!!!
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-09 13:35:36 följande:

Gabriella S skrev 2007-09-09 13:29:31 följande:
    Ah. Så i munkkloster fick de inga kläder, i nunnekloster fick de ingen mat. För de levde aldrig i samma kloster, vet du.
    Jodå. Det var nunnorna som vävde och sydde munkarnas kläder också. Ofta hade ju en orden både ett munk- och ett nunnekloster, som samarbetade på olika sätt.

Sedan köpte man väl en del förnödenheter utanför klostret också. Det var ju redan penningaekonomi då, och klostren drog in pengar genom att t.ex. göra vackra, broderade textilier som såldes även till profana ändamål.

Jag var i Vadstena kloster för inte så länge sedan, och såg textilier som nunnorna gjort. Ingen skulle ha tålamodet idag..!
  • Gabriella S
    bbpop skrev 2007-09-09 13:57:02 följande:
    Vi såg till att Y blev döpt av en präst som fanns med på den här listan: web.telia.com/~u74402809/IKTarna%20051218.htm Att låta en präst som inte aktivt tagit ställning mot de mörka krafterna i kyrkan var fullständigt otänkbart för oss.
    Och vi gjorde tvärtom. Vi valde uttalat högkyrkliga, självklart manliga, präster.
  • Gabriella S
    Moxie skrev 2007-09-09 14:55:18 följande:
    Gabriella S skrev 2007-09-09 13:34:15 följande:
    Du menar "hebraister", inte "homomaffia". Det är inte mycket till påhitt - Du kan själv läsa texten i original och konstatera att det är exakt samma ord som används i de ställena, som i andra ställen där det istället översätts med "tempeltjänare". Och "män som ligger med män" finns det inte ett spår av i originaltexten - Det behöver du bara en hebreisk text och en hebreisk-svensk ordbok för att klura ut att det inte finns några "män" eller "ligger" i originalet. Du är naturligtvis välkommen att leta upp och visa att jag har fel, genom att påka på att det är skillander jag missat. Att säga "det är ett lögnaktigt påhitt" är inte mycket till argument, dock.
    Jag ger mig inte ens in i det, eftersom jag inte kan hebreiska. Jag har själv arbetat som översättare, och jag vet att det inte räcker med att kunna slå upp ord i ordböcker.

Men jag tror nog på Svenska Kyrkans översättargrupp där, faktiskt...
  • Gabriella S
    trollbottom skrev 2007-09-09 16:04:49 följande:
    Gabriella S skrev 2007-09-09 13:34:15 följande:
    Men som kristen går man ju inte efter GT har jag fått tydligt veta, var det inte du till och med som sa det?!Så med andra ord kan den lagen inte gälla då.Med tanke på ett annat inlägg du gjort så på den tiden biblen skrevs så handlade inte äktenskapet om samma sak som idag. Man gifte sig inte av kärlek utan för att säkra sin egendom, släktens fortlevnad osv. Så egentligen gör vi fel när vi gifter oss pga kärlek.
    Nåja, visst talas det om män och kvinnor som blir kära och gifter sig i Bibeln också! Kärleken är helt klart något gudomligt. Sedan har människor i alla tider fått rätta sig efter de villkor som råder.

En far kanske hellre gifter bort sin dotter med någon som garanterat kan försörja henne och de kommande barnen, än med någon som är tjusigare i en ung kvinnas ögon, men som skulle kunna dra ner henne i misär.

Det är ju också så att kärlek kan växa fram i arrangerade äktenskap. Och i äktenskap som ingås av kärlek kan kärleken ta slut...

Jag tror inte att man generellt kan säga att det ena sättet är bättre än det andra.
  • Gabriella S
    trollbottom skrev 2007-09-09 16:12:52 följande:
    Gabriella S skrev 2007-09-09 14:25:18 följande:
    Ja, för man blir homosexuell pga miljön. Det är något vi kan påverka och välja... Eller hur var det nu?!Usch, då hoppas jag i sådana fall att mina barn blir otroligt påverkad av sina framtida besök på sthlm pride
    Usch och dubbelusch! Är det något som jag inte kan tåla, så är det när folk släpar med sina oskyldiga barn som inte kan välja på Pride-festivaler (och även andra politiska manifestationer och demonstrationståg för den delen).

Sann historia till varnagel:

Jag har en bekant i Stockholm, som älskar att leka att hon är vidsynt. Därför tog hon med sin sexåriga dotter på Stockholm Pride. När de gick till Rålambshovsparken, så kom de på ett par män som helt öppet på gräset gjorde ni-vet-vad. Flickan blev chockad.

Hon blev så chockad, att hon fick ångest och mardrömmar och har varit tvungen att gå hos BUP... Och mamman har inte gått på några fler Pride-festivaler. Hon har ändrat ståndpunkt fullständigt, och slutat leka "vidsynt" (på det området i alla fall..!).
  • Gabriella S
    trollbottom skrev 2007-09-09 16:19:50 följande:
    Gabriella S skrev 2007-09-09 14:47:50 följande:
    Brukar du gå till ditt jobb på din lediga dag? Det är sånt där som gör att folk som jobbar inom kyrkor så himla lätt blir utbrända. För folk har noll förståelse för att dom inte vill/bör spendera sin fritid på sitt jobb. Medlemmarna i församlingen har andra jobb och kan därför utan att hamna i en proffisionell roll besöka kyrkan på sin fritid. En präst/pastor, diakon, ungdomsledare mfl som jobbar inom kyrkan SKA INTE gå dit på sin fritid. Och vad vet du om att de kanske inte besöker en annan kyrka på sin lediga söndag för att få gå på gudstjänst. Nä, fy tusan. Sånt där gör mig förbannad. Det var sånt skit som fick mig utbränd efter jag jobbat i kyrkan. Trots att jag inte var där på min fritid så jobbade jag ändå runt 200%. Vilket inte är en ovanlighet.
    Fast om man inte ser på Gudstjänsten som något större än sitt "jobb", så kanske man inte ska vara präst... Nej, om de skulle gå i någon annan kyrka så skulle det antagligen bli känt. Det finns inte så många kyrkor (Svenska Kyrkan) att välja på här. Och vi får väl hoppas att de inte går någon annanstans...
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-09 16:15:17 följande:

Gabriella S skrev 2007-09-09 14:11:23 följande:
    Eh... Va? Om vi bortser ifrån att katolska kyrkan själv svajjat hårt mellan olika former av urartanden, hur kan de på NÅGOT sätt påverka protestantiska kyrkor, vars blotta existens bygger på att de INTE följer påven?
    Det är ändå Katolska Kyrkan som är den yttersta normen för hela kristenheten. Och det tror jag att du vet.

Ofta menar man ju till och med Katolska kyrkan när man talar om Kyrkan - ute i världen i alla fall.
  • Gabriella S
    trollbottom skrev 2007-09-09 16:21:30 följande:
    Gabriella S skrev 2007-09-09 14:54:12 följande:
    Varför manliga präster? Du vet väl om att det fanns redan i början av kristendomen kvinnliga församlingsledare.
    ...Fast Jesus valde endast manliga lärjungar. Det var endast till män han sa: "Gån ut och prediken mitt budskap..." Samma sak där: hade han velat ha kvinnliga präster, så hade han valt sex unga män och sex unga kvinnor i stället.

Man kan inte förutsätta att Jesus skulle ha gjort något annat än det han gjorde...
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?