Inlägg från: Alexiaa |Visa alla inlägg
  • Alexiaa

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Guldskimmer- alltså det är ju folk som valt dem där...det finns ju folk som stödjer sig på koranen för att uttöva terrorism trots det inte står där.
    Vissa använder bibeln som "skydd" att hota människor (inte homosexuella utan vissa andra minoriteter) så det är din tolkning...men jag har svårt att tro att homosexuella präster skulle kunna bli det om det inte råder andra tolkningar.

Det är din personliga tolkningar, jag vet det finns massor med människor som tolkar bibeln på annorlunda sätt än vad du gör.
    Jag är inte insatt och tror massor i bibeln bara e "en liten saga" (även om jag tror på något)...men det är ju osannolikt att homosexuella skulle få bli präster om inte andra kristna tillät det.

• Alexiaa

bibeln e ju dessutom skriven för massor med år sedan, då det såg annorlunda ut i världen!!! Jag kan ju inte fatta att människor helt kan leva efter det...en saga som några människor kom på helt enkelt.
    Mycket i bibeln e intressant, men mycket är ju bara "ok, vilken enkel saga"!
    Men återigen finns olika tolkningar av den.

• Alexiaa

Som Ma Oftendahl (eler vad hon heter sa): Kyrkan har fått en annan mening idag, precis som kineser firar jul...det har liksom blivit en högtid och något vi inte förknippar med kristendomen.
    Samma sak ser jag att ha skolavslutningar i kyrkan eller gifta sig där!

• Alexiaa

Jag kan som sagt ifrågasätta kyrkan rätt att viga folk...kyrkan har ju ingen makt längre, vigsel bör ju egentligen uträttas av en myndighets person om det inte är så att alla får gifta sig i kyrkan.
    Ett äktenskap är idag något juridisk så varför inte ha en speciell cermoni i kyrkan!

Men sedan menar jag också att kyrkan har en annan roll idag, vi har skol avslutningar där och liknande...det har fått en annan roll än det "religiösa" helt enkelt precis som många av våra kristna högtider.
    För hur många firar egentligen jul för Jesu födelse...jag är inte ateist eller något ska tilläggas, jag tror på något och jag tror på en gud! Däremot så e jag inte så naiv och tror att allt i bibeln e sann (det e ju en saga skriven för väldigt, väldigt många år sedan).

• Alexiaa

Atamon- Vad enormt bra skrivet...som tagit ur mina tankar!
    Det e ju verkligen så, saker och ting förändras och verkligheten var inte lika då som idag.

• Alexiaa

Atamon- ok, kikade in på den sajten nu. Väldigt bra sajt måste jag säga, där folk verkligen också förklarar istället för att propsa på en massa åsikter.
    Den sidan ska jag absolut spara, tack för du visade den!

• Alexiaa

Fru U- som sagt, tolkningar var folk gjorde på den tiden...och saker och ting såg annorlunda ut då. Folk "visste inte speciellt mycket åp den tiden" och vore bibeln skriven idag skulle den ju garanterat vara annorlunda.

Det finns ju som sagt homosexuella präster och de prästerna e nog säkerligen bra reiligiösa de med!

• Alexiaa

Det beror nog mer på människors egna inskränkthet och vissa människors okunskap, jag betvivlar att Stina84 verkligen analyserat bibeln fullt ut som många teologer eller präster gjort.
    Många präster (jo, riktiga troende präster) anser att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan, många präster har ocså tolkat det "att det inte speglar guds ord" utan hur samhället såg ut på den tiden.
    Skulle man ta allt i bibeln på sanning så skulle jag ju knappt kunna fungera och leva i dagens samhälle...

• Alexiaa

Gabriella s- Vad vet du om andra länder?
    Kan ju tillägga att USA (världens starkaste ekonomi och ett folktätt land) har homosexuella präster, likaså Frankrike och England även ett land som SydAfrika har det.

Jag förstår inte hur man kan vara så naiv att tro att allt som skrevs ner av några människor för väldigt många år sedan "gäller idag".
    Samhället har förändrats och som någon skrev att i bibeln står något liknande att man ska "aga barn" och det gör väl ingen människa idag...
    Jag tror det finns ytterst få människor som lever efter bibeln till punkt och pricka.
    Jag tycker att man kanske skulle vara öppen lite för nytänkande och sånt, och inte så naiv och vägra utveckla sig själv!

• Alexiaa

Jag tycker den där sidan var enormt bra då präster och personer som arbetar inom kyrkan fick svara på folks frågor...De har också vett att förstå att bibeln skrevs när folk var för att uttrycka det milt "mycket dummare än idag".
    Folk visste inte speciellt mycket på den tiden och verkligheten såg annorlunda ut helt enkelt, det är dåtidens normer och dåtidens sätt att se saker helt enkelt.
    Tänkt vad många som använt bibeln/ koranen och liknande för att rättfärdiga MORD och andra hemskheter...och det tror också att de gör rätt och de tror de har bibeln bakom sig.

Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?