Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Alexis1987 skrev 2007-09-02 15:52:36 följande:
    HELT OTROLIGT VILKA LÄSKIGA MÄNNISKOR DET FINNS ALLTSÅ, jag är rätt övertygad på att onda människor inte kommer till himlen som sagt så vissa borde kanske ändra på sig.
    Jasså? Vilka då menar du?
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-02 15:52:54 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 15:47:01 följande:
    Nu kan du ju inte beskylla hela kristenheten, för att en knasig grupp missbrukar deras symbol... De har inget stöd i Bibeln för sina handlingar. Och USA är ju som sagt ALLAS land. De vitas lika mycket som de svartas. Eller INGENS - eftersom alla är lika mycket inkräktare där. De svarta åkte ju inte ens dit frivilligt i äldre tider - det var de vita som transporterade dom dit. Så de har liksom ingen anledning att stå till svars för att de lever sina liv där nu...Jag tycker att rasisterna i USA står för låg intelligens, helt enkelt... Eller historielöshet.
    De anser att de har det. Något om Noaks ark, vill jag minnas, att någon gick in i hans tält och såg hans mandom, eller hur det var, och därför skulle bli slav åt de andra - och denne råkade vara mörkhyad.

Jag ställer ingen till svars för USAs existens, jag visade bara på att präster fanns i båda lägren, och att det inte har något med kyrkan eller bibeln att göra.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-02 15:55:18 följande:

...Men då erkänner du ändå att det är "manligt" att spika och fixa bilen? (Byta glödlampa går till och med jag i land med... :) )
    Enligt feminismen är det en egenskap som TILLSKRIVS som manlig, eftersom kulturen och könsrollerna säger att det är mannens roll att göra sådant. Vilket inte är samma sak.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-02 16:00:47 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 15:51:35 följande:
    Nåja - det finns ju massor av atestiska (Kina t.ex.) och muslimska (Iran t.ex.) länder som har dödsstraff också. Det går nog inte att hitta något mönster där. Jag undrar om inte dödsstraffen även i USA beror mycket på att det ses som en nödvändighet. De har hänt så många fullkomligt bestialiska dåd där, att folk skriker på dödsstraff helt enkelt för att få känna sig trygga... Varje brottsling som avrättas är ju i alla fall en mindre som kan gå ut och mörda, tortera och våldta... (Och nu har jag inte sagt att det är rätt med dödsstraff. Jag försöker bara förstå.)
    Det går att hitta mönster i USA: Den kristna högern talar hett för att alla barn har rätt att födas, och att när de haft ett kort och olyckligt liv ska avrättas. Det är faktiskt GENOMGÅENDE den kristna högern som står för allt skit som händer i politiken i USA. Fanatism och "ge till de rika"-mentalitet har liksom helt förstört balansen i det landet. Vilket också allt fler har börjat se och reagera emot.

Nu vill jag inte påskinna att amerikanska högerkristna är representativa för alla kristna, men de är ett finfint exempel på att kristendom aldrig är en garant för mänsklighet, värme och kärkeksfullhet.
  • Dorian Ertymexx
    Jazmina skrev 2007-09-02 16:01:56 följande:
    Dorian Ertymexx - Det du skriver är klockrent! Men tyvärr hjälper det inte at upplysa dessa människor som är så insnöade på att dom har rätt. Skulle självaste Jesus komma ner och tala om för dom att dom har fel skulle dom argumentera mot honom oxå, var så säker! Skrämmande att folk är så trångsynta ff år 2007.
    De kristna skulle vara de första att slå och sparka på Jesus om han kom tillbaka. Precis som att det judiska prästerskapet var först med att kicka på honom förra gången. Som någon kristen här sa - vissa saker förändras aldrig.
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-02 16:30:04 följande:

Slå og sparke? Av hvilken grunn då? Nu er du helt på jordet..
    På vilken grund? På samma grund som de judiska prästerna slog och sparkade (metaforiskt talat, för att förtydliga) på Jesus. För att om han kommer tillbaka kommer han att säga saker som ni inte kommer att gilla. Precis som förra gången. De rika, de mäktiga de "rättrogna" fick kalla handen av Jesus, medan han vände sig till syndarna, de fattiga, de utslagna. Skulle du bli glad om Jesus bara höjde ögonbrynet åt dig, vände dig ryggen för att istället vårda och helga en aidssjuk prostituerad?
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-02 16:39:05 följande:

Etter hvordan eg kjenner Jesus så skulle eg ik ha noen grunn til å slå og sparke..heller tvert i mot, dessuten så tåler eg at han sier ting som eg ik ville like å høre..
    Kanske, kanske inte. Jag antar att vi aldrig lär få veta.
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-02 16:50:30 följande:

Men eg vet..
    Nej, det är det charmiga, det gör du inte. Kort på att du själv är Jesus kan du aldrig veta. Han kanske kommer med helt nya tankar och förbund som inte alls passar in i er syn. ;)
  • Dorian Ertymexx
    qenzo skrev 2007-09-02 16:57:10 följande:
    En man som talar med glödlampan i hallen ses som mentalt ostabil och "dum i huvudet", men en man som talar med gud/Jesus ses som trogen kristen och för fram "sanningens ord".Varför?
    Det kallas valda sanningar.
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-02 17:14:28 följande:

Om han skulle forandre seg så ville han selv gå i mot sitt eget Ord!!Han er i går i dag og i all fremtid den samme...
    Ahem. Måste jag påminna dig om att han redan GÅTT emot sitt (guds) eget ord? Det är inte som att GT och NT inte motsäger varandra på MÅNGA vis.

GT = Stena bitchen!

NT = Ge bitchen en chans, ingen av er kan kasta sten utan att vara hycklare.

GT = Den gud älskar blir rik.

NT = Rika har inte en SUCK att komma till himlen.

Så kort på att Jesus skolkade och gick emot gud, så har han redan sagt emot gamla bud. Jag tror nog han kan göra det igen. Det var ju därför, bland annat, som den gamla trons tjänare avskydde honom, han gick emot de gamla buden, och bröt det gamla förbundet som de upprätthållit hela sina liv.

Och det är därför jag roat funderar på hur många trogna kristna som skulle gilla hans nya bud. Jag menar - om han kom tillbaka måste han ju ha något att säga. Han skulle inte bara poppa upp och säga "snyggt jobbat grabbar!" direkt. Och om han har något att säga kommer det att bryta mot de gamla buden. Återigen.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?