"En sexuell läggning består av olika komponenter och kan i en modell förklaras som bestående av begreppen praktik, identitet och preferens. Dessa tre komponenter tillsammans utgör den sexuella läggningen."
Källa: RFSL
För er som inte ser homosexuallitet som normalt kan jag ge:
"590 f Kr Poeten och lärarinnan Sapfo (Sappho), som levde på ön Lesbos, dör. Hon skrev om kärlek mellan kvinnor. Därav uttrycket lesbisk kärlek."
Källa: HBT-historia RFSL
fia sthlm skrev 2007-09-05 18:00:44 följande:
Ja inte är det jag som sitter och inbillar mig saker här i tråden direkt?Har sett 2program på tv vid olika tillfällen, minns inte så mycket.Men den enda gick på discovery för typ 2 år sen eller så.Dom forskade i vad det kan beror på att man blir homosexuell.Bl.a hade dom sett minns jag att en del av hjärnan som kvinnor och män använder olika användes till 70-80% (har jag för mig) av lesbiska likadant som av heterosexuella män.Och tvärt om bland dom homosexuella killarna, att dom använde samma del som dom heterosexuella kvinnorna.Det var något med fingarna oxå och hormonhalter, la inte det på minnet och det var ett tag sen som sagt.Sen vet jag inte en enda kvinnlig heterotjej som går med kort stubb, killkläder, killskor, utan smink baggy jeans osv.Vet många kortklippta kvinnor men då är dom rätt kvinnliga i övrigt kortklippt är inte lika med manlig.Tror du förstår vad jag menar ialf?