Inlägg från: qenzo |Visa alla inlägg
  • qenzo

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

"Allt skall förlåtas människorna, deras synder och hädelser, hur de än hädar. Men den som hädar den helige Ande får aldrig någonsin förlåtelse utan är skyldig till evig synd" (Mark 3:28-29)

Som jag tolkar det här citatet (för allt handlar ju om tolkningar), så får ALLA människor förlåtelse, OAVSETT handling och OAVSETT hädelse, så länge man inte hädar Gud.
    Men... Gud är ju den som GER förlåtelse, och uppenbarligen inte tycker om ex homosexuella HANDLINGAR.
    Säger inte Gud emot sig själv i det här citatet då?

Alltså, jag och min flickvän SKA bli förlåtna våra handlingar. Men eftersom Gud sagt att sex mellan kvinnor inte är okej, så ska vi inte förlåtas.
    *förvirring*

stina84 skrev 2007-09-04 16:24:48 följande:
    Jo men läs en gång till.  Om du inte tror på Gud och ber om Guds förlåtelse så kommer du ju heller inte få den. Däremot vad det handlade om det helige anden så får man aldrig förlåtelse för det
  • qenzo

Men då ska heller int kyrkan vara ÖPPEN FÖR ALLA...

Life skrev 2007-09-04 16:55:16 följande:
    En präst ska alltid ha rätt att neka homosexuella par en vigsel i SIN EGEN kyrka, ska det vara!!!
  • qenzo

Men oavsett vilken synd vi pratar om, så handlar de ju alla om att gå emot Guds ord.
    Och då säger Gud själv att allt ska förlåtas, men ändå inte.

• qenzo

Så homosexuella är inte värda att kallas Make och Hustru då??

Gabriella S skrev 2007-09-04 20:43:04 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-04 17:32:35 följande:
    Därför att ett äktenskap som ingås i kyrkan mellan en man och en kvinna är något större och heligare än så. Det kan och ska inte reduceras till något "partnerskap"...FY vad jag hatar det där ordet partner, förresten. När dom frågade på Förlossningen om min "partner" skulle komma dit senare, så sa jag: "Jag har ingen partner. Jag har en MAKE - och ja, min MAKE ska komma så fort han kan."
  • qenzo

Vore ju bättre om man inte blev medlem iom födseln, utan fick VÄLJA att gå med, istället för att gå ur.

Gabriella S skrev 2007-09-04 20:38:56 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-04 19:02:38 följande:
    Men - du är ju fri att gå ur kyrkan. Då slipper du betala medlemsavgiften. Hur svårt kan det vara? Vet du inte hur man fyller i blanketten? =)
  • qenzo

Är du emot sexleksaker?
    För det är ju VÄLDIGT vanligt bland heterosexuella...

Gabriella S skrev 2007-09-04 21:05:55 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-04 21:00:59 följande:
    Nä, jag tycker faktiskt att det är (ganska) onaturligt och äckligt det också. Men det går inte att kolla, eller hur..? Ingen av oss kan veta vad ett heteropar gör i sängen. Man kan knappast fråga ut dom om det med en lögndetektor inkopplad, innan de får gifta sig...Har förresten svårt att tro att det finns heteropar som _bara_ gör det du nämnde...Men när det gäller ett homopar, så är det uppenbart att det de gör är onaturligt. För det finns inget naturligt alternativ i det fallet.
  • qenzo

Va?
    Jag frågade om det inte var okej för homosexuella att säga Make/Make och om det inte vore bättre om man fick välja att gå MED i sv.kyrkan, istället för att kliva UR den.

Gabriella S skrev 2007-09-04 21:08:43 följande:

Nej, JAGA homosexuella har ingen sagt. Om muslimerna som är bosatta i Sverige skulle börja utdöma dödsstraff mot homosexuella här i Sverige, och verkställa dessa privat, så skulle jag vara den första att protestera! (Precis som jag naturligtvis har skrivit på mot hedersmorden.)
  • qenzo

Hehehe man tackar :D

Jag väntar på att få svar på en fråga jag ställde.
    Om det inte är okej för en homosexuell att säga make/maka.
    Har för mig att det var Gabriella som skrev om barnmorskan som sagt partner, och att det ju var ett sååå fult ord.
    Men alla kallar ju homosexuella makar för partners hela tiden, så... why?
    Vad är skillnaden?

Sedan kan det ju ha varit ordvalet Partner eftersom barnmorskan inte visste huruvida paret var gift eller ej.

Shadilly skrev 2007-09-04 23:09:21 följande:
    Vad väntar du på? *delar en Igloo med qenzo sålänge*
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?