• drummelfjollan

Får icke handikappade (rullstolsburna) gå på handikapptoalett??

JAg har lagt märke till att ofta kan det vara kö till den vanliga toaletten och hgandikapptoan är ledig. Varför är det så tar man för givet att en handikappad inte kan hålla sig!! Själv går jag på handikapptoan ser ingen skillnad!!

• Svar på tråden Får icke handikappade (rullstolsburna) gå på handikapptoalett??
  • Mrs Ray

Självklart får man gå på handikapptoan. Där brukar det ju för övrigt finnas skötbord, så det är den toalett man får välja om man samtidigt ska byta på sin baby.

• Murloc

De är ju inte bara för handikappade, utan är anpassade så att även handikappade ska kunna använda dem.

Vilket slöseri med toalett om den enbart fick användas av handikappade, måste jag säga. Det är ju fler som inte är handikappade, än som är det.

• PetterL
    nenny skrev 2007-08-28 14:04:43 följande:
    Samtidigt tänker jag tanken att ingen skulle parkera på en handikapp plats?!
    Jag jobbar på ett ställe där alla toaletter är handikapptoaletter. Var ska vi icke handikappade gå om vi inte får gå på handikapptoaletterna? Nej, handikapptoaletter är anpassade för att även handikappade ska kunna använda dem. De är inte reserverade för handikappade.
  • gealach

Jag går på handikapptoan om det inte finns någon i närheten som ser ut att behöva den. Speciellt som kön till damtoaletten alltid är så j-a lång för att folk ska stå där inne och sminka sig eller vad det nu är de gör som tar sådan tid, medan killarna oftast bara går direkt in, gör det de ska och går ut igen. Om jag kan slippa vänta på alla tjejer som tar hundra år på sig genom att gå på en handikapptoalett som är ledig, då gör jag det.

• Plutt

Jag har uppfattat det så att handikappskylten talar om att toaletten är handikappanpassad, inte att det inte är tillåtet för ej rullstolsburna att använda den.
    Så jag har inga problem med att använda handikapptoaletten (men lämnar ändå företräde om någon handikappad behöver använda toaletten).

• Miss Cee

Håller med, handikapp-toaletten är anpassad för att handikappade ska kunna använda den, inte reserverad för dem.

Tänkvärt är också att det (precis som med handikappsperkeringar) inet enbart är rullstolsbundna som behöver en sådan. Även en hel del äldre kan ha stort behov av de extra handtag/räcken som finns på den toan, eller yngre som har skador. Rullstolen är endast en symbol.

• Wilja

Jag går också på handikapptoaletten om den är ledig och den "vanliga" är upptagen. Varför stå och vänta i onödan?

• Gestilja

Jag går på handikap toan om den e ledig, om nån som är handikapad kommer så får den gå före. Inte mer än rätt för "vi andra" har ofta fler att välja mellan. Men har jag Theo med mig och ska byta på honom så är det ju ofta den som har skötbord och då anser jag att jag har lika stor "rätt" att gå in där för jag ska byta på mitt barn.

Theo 070424 + bebis i magen bf 080426.
  • Thursday

Jag går alltid på handikapptoan om den är ledig, säger som många andra gjort - den är anpassad så att alla kan använda den, inte reserverad för folk i rullstol. Och för övrigt har jag inte under mina 30 år på detta klot varit med om att någon i rullstol suttit utanför och väntat när jag kommit ut, så det vore ju ett fasligt slöseri om ingen annan fick använda den.

• slangbella

Jag använder den toa som är ledig, oavsett sort (dock inte pissrännan )

Det är otroligt vad lite man klarar av om man verkligen inte försöker
  • norgesessan

har inte läst allt, men jag går ofta in på handikappstoan om den är ledig, den som är handikappad får vänta om den är upptagen, men han/hon bör komma före om det är fler som står i kö till den toan...Det är i första hand hans/hennes toalett, men är den ledig är det fritt fram.
    Tycker jag....

• Dessie

Självklart så får man gå även på den toan trots att man INTE sitter i rullstol - den är bara anpassad för rörelsehindrade.
    En sak som hände mig när jag var gravid och vi skulle åka till vår stuga på Åland; jag var väldigt svullen p.g.a mycket vätska i kroppen (=HF) och hade svårt att komma in i de trånga toabåsen på damtoa.
    Så jag gick in på handikappstoa där det är gott om plats. När jag kom ut från toa så var det en sur gammal gubbe som snäste till mig "Typiskt ungdomar som inte förstår att dessa toaletter är till för rörelsehindrade!!"

• Minikatt

Klart jag går på handikapptoan om den är ledig och det är kö till den "vanliga". Handikappade kan väl hålla sig lika väl som nån annan.

• Kaldorei

Jag får oftast en släng av klaustrofobi på en *vanlig* offentlig toalett, dem e ju så helvetes små, man får ju fölrtusan knappt plats därinne, så jag väljer oftast handikapptoan om den e ledig.... står för övrigt hellre i kö till den också även om den skulle vara lite längre än på vanliga toan....

• Pormoicheia

Jag går på handikapptoaleten om den är ledig, varför skulle jag inte det?
    Huvudsaken är väl att man inte occuperar den, men det gller ju "vanliga" toaletten också.

Apprentice Moraltant
  • Lykkeä

Hej! Jag vill bara säga att jag är förlamad från midjan och nedåt. Då jag har svårt att känna när jag behöver gå på toa. Så ofta blir det kris när jag väl behöver gå på toa. Men jag tycker att ni som är "normala" kan gå på handikapptoaletter. Men det är bra ifall ni låter handikappade gå där först ifall det är någon som är vid toan.

Svar på tråden Får icke handikappade (rullstolsburna) gå på handikapptoalett??