Kan man vägra sugklocka?
Kan man vägra viss behandling? Inte för att jag vill riskera bäbisen men jag är livrädd för sugklocka/tång...
Kan man vägra viss behandling? Inte för att jag vill riskera bäbisen men jag är livrädd för sugklocka/tång...
Jag förstår inte VARFÖR denna ovilja till sugklocka?
Vad är det ni fruktar?
Jag har gått i genom två förlossningar och båda slutade med sugklocka, det var inget otäckt alls, snarare en befrielse att få hjälp den sista svåra biten.
Till dom som kör skräck exempel om att man spricker "från ända till ända" säger jag bara Bull shit!!
Första gången fick jag sys två (2) inre stygn, andra gången INGET!
Kan tillägga att det kanske var så förr, att man sprack mycket.
Men nu för tiden så är läkare/BM så utbildade inom detta, att de vet hur dom ska göra för att minska riskerna för snitt/sprickningar..
Jag bad att slippa sugklocka när dom började prata om att använda det. Då sa dom åt mig att då får du ta i för kung och fosterland nu. (Haft värkar 34timmar så både jag och bebis va ganska trötta) Men oj så jag tog i och d gick. Så om dom börjar prata om det och du känner nej jag vill inte. Säg d till dom så kanske du får en chans till att krysta hårt Så länge ingen kommer till skada så.
lycka till och hopps det går bra, de kan vara braatt smörja sej med olja för att ev för hindra sprickor det kan minska ev jag har smörjt , fas sprickorna kom i allla fall fast få. Det är nog värre att bli klippt....
barnensrätt: Tänk på att det finns olika sugklockor och att det kan gå till på olika sätt. Jätteskönt att det gick så smidigt för dig, men jag hoppas du förstår att din erfarenhet inte är den enda sanningen.
Men jag tror också att i de allra flesta fallen är inte sugklockan särskilt farlig, när det bara är en låg klocka som hjälper till lite. Det är de höga klockorna som fler har dålig erfarenhet av.
Jag tyckte att sugklocka bara var positivt! Gjorde inte ens ont vad jag minns. Hade haft värkar i ca 40 timmar och hade feber och dåliga krystvärkar så jag orkade inte få ut sonen själv. En bm försökte trycka på utifrån medans jag försökte krysta och läkaren som skulle använda klockan stod försynt i ett hörn och lät oss hållas...TA UT DET NUDÅ! (barnet alltså) morrade jag aggressivt till honom, eller nåt sånt.
Tror jag fick sy 2-3 stygn. Kan tillägga att de sett hjässan lite så han var ganska långt ute...
Vad exakt är farligt med en sugklocka? Oj, man kan spricka, men det kan man göra ändå.
Ett sectio har större och allvarligare risker än en sugklocka....
Jag såg sugklockan som den stora befrielsen som skulle hjälpa mig ur allt det onda när min första föddes och jag hade haft värkar typ ett dygn. Tro mig- Blir det sugklocka kommer du känna det som att dom hjälper dig!!