• newatthis

Kan man vägra sugklocka?

Kan man vägra viss behandling? Inte för att jag vill riskera bäbisen men jag är livrädd för sugklocka/tång...

• Svar på tråden Kan man vägra sugklocka?
  • Lejanna

Säger precis som Kakan78 - sugklockan var en befrielse. När orken var hlet slut var det skönt att få den där draghjälpen kan jag lova!

• Lukas syskon

Håller med! Härligt med sugklocka. Sonen mådde dåligt och jag trodde att jag höll på att dö (bokstavligen) av smärtor. Sprack inte trots att de tryckte på magen utan krystvärkar + drog av bara ***. Klockan var en räddare inte något obehagligt. De klippte lite utvändigt som de ofta gör för snabb entré. På 7 min var sonen ute från första krystvärk.

• newatthis

Till barnesrätt:

Det där med utbildning stämmer inte riktigt, svåra sprickningar (som påverkar analen) har ökat från mindre än 1% för 20 år sedan till ca 4% idag. Detta tros till stor del ha att göra med att kunskapen om hur man förebygger har minskat hos personalen och att det kunskapen om perinealskydd inte alls betonas på samma sätt på utbildningne idag.

Det har tex visat sig att det ca 7 gånger större risk att få en sfinkterskada i Malmö och Åbo just för att man i Finland har bättre kunskap om just hur man förebygger den typer av skadar..

• Alvarin

Till newatthis
    Läser till BM och här i Borås är det noga med att lära sig perinealskydd, har varit det under hela tiden, och det betonas ofta. Trist om det inte är så överallt.
    Sen är det så att vävnaderna i underlivet blir stelare och stramare med åldern, och det är större risk att spricka om man har epidural än om man känner hur man krystar. Mammorna blir äldre och många har epidural, kan kanske ha med det att göra också att bristningarna ökar?
    Vilken förlossningsställning du föder i påverkar med. Föder du i en ställning där barnmorskan har svårt att se, så har hon/han svårare att hjälpa till.

...

Sugklocka är jättebra för att hjälpa till sista biten, räddar liv... Visst kan man spricka lite extra för att vävnaden inte hinner töjas, men fördelarna brukar klart överväga nackdelarna.

• gbgumman

Blir också så förvånad över att man inte vill ha ditten och datten. Visst vill väll alla ha en toppen förlossning med lagom öppningstakt starka krystvärkar, pigg bebis med höga fina poäng, inte spricka och gärna bli jätte smal direkt efter att bebis kommit ut. Och absolut inga smärtstillande medel.

Men det funkar oftast inte så. Jag har alldrig träffat någon som varit helt nöjd med sin förlossning och Aldrig hört någon som sagt att det gjorde ont att spricka. Obs nu menar jag vilka jag träffat inte vad jag läst på intenet.

Det viktigast måste väll vara att bebisen kommer ut och mår bra. Eller. För egen del får de göra vad de vill med mig bara jag får mitt barn.

• Mystery

Det blev sugklocka för mig med (största storleken ) men med facit i hand var det absolut det bästa i situationen som blev. Min dotters hjärtslag låg på över 200 slag/minuten, jag fick feber osv... Så hon var tvungen att komma ut fort fort. Jag kan inte sticka under stol med att jag tyckte det gjorde ont när dom satte in den men sedan var hon ute på två krystvärkar. Sprack på två ställen på ena stället en 1:a på en skala mellan 1-5 och på andra stället en 2:a, så det var ju ingen fara. På dottern syntes det knappt att hon tagits med sugklocka, sköterskorna på BB trodde mig knappt när jag sa det. Alternativet för mig hade varit ett akutsnitt och då var det MYCKET bättre med klocka.

• Okaa san

Utan sugklocka så hade jag inte kommit ut :P som sagt den får barnet på rätt håll när den ska ut.. de sa iaf bm till morsan.

• Okaa san

Utan sugklocka så hade jag inte kommit ut :P som sagt den får barnet på rätt håll när den ska ut.. de sa iaf bm till morsan.

• Belin

I uppsala går det INTE att vägra sugklocka.
    Fick en dålig erfarenhet av klocka där.... mycket dålig.
    Som caro-lin-e skrev så var det en hög klocka..

• levelivia

Sugklockor är inte alltid trevliga och jag minns fortfarande den ångest jag kände när de rullade in sugklockan och dukade bordet med sax och bedövning efter drygt en timmes krystvärkar som inte ledde framåt. Så det där med att man alltid är borta och inte bryr sig i den situationen stämde i varje fall inte för mig. Höga sugklockor FÅR inte läggas på andra barn än tvilling 2 så det är märkligt att så många fått höga klockor lagda i Sverige. Betyder inte det att man inte följt gällande praxis? Jag minns fortfarande hur lycklig jag blev när förlossningsläkaren deklarerade "det blir snitt" pga. gossen precis låg vid spinae trots att barnmorskan ropade högt för sugklocka. Sedan på BB frågade alla som kom in hur det kändes att ha blivit snuvad på "konfekten". Vilken konfekt? Jag fick en fin välmående gosse och var supernöjd med snittbeslutet för efter 13 timmars hemska konstgjorda värkar vill man bara somna och försvinna bort.

• Caro Lin e
    levelivia skrev 2007-08-26 12:24:33 följande:
    Sugklockor är inte alltid trevliga och jag minns fortfarande den ångest jag kände när de rullade in sugklockan och dukade bordet med sax och bedövning efter drygt en timmes krystvärkar som inte ledde framåt. Så det där med att man alltid är borta och inte bryr sig i den situationen stämde i varje fall inte för mig. Höga sugklockor FÅR inte läggas på andra barn än tvilling 2 så det är märkligt att så många fått höga klockor lagda i Sverige. Betyder inte det att man inte följt gällande praxis? Jag minns fortfarande hur lycklig jag blev när förlossningsläkaren deklarerade "det blir snitt" pga. gossen precis låg vid spinae trots att barnmorskan ropade högt för sugklocka. Sedan på BB frågade alla som kom in hur det kändes att ha blivit snuvad på "konfekten". Vilken konfekt? Jag fick en fin välmående gosse och var supernöjd med snittbeslutet för efter 13 timmars hemska konstgjorda värkar vill man bara somna och försvinna bort.
    Ja, visst är det märkligt att det läggs höga klockor!
    Vi fick också reda på, efteråt, att de hade brutit mot sina egna regler när de lagt en så hög klocka, och dessutom gjort det helt utan bedövning osv. Läkaren bad så mycket om ursäkt och visste inte hur hon skulle förklara sig, hon visste inte varför hon hade gjort det. Förvånad
    Tyvärr kan ju situationer under pågående förlossning bli ganska kaotiska och då fattas ibland en del märkliga beslut. Vad man som födande kvinna har för önskemål räknas inte alls då. Så visst kan man önska att man slipper sugklocka, men man får vara beredd på att det kan bli så i alla fall.
  • evaviola

Som så många innan skrivt, så beror det på vad det är för klocka. Sonen förlöstes med en "kiwi". Han var nästan helt ute, men jag hade inga krystvärkar. Dom tog honom på 2 drag, egentligen kunde dom tagit honom på första, men de villa att hans huvud skulle stå o töja lite så jag inte sprack. Enbart en positiv upplevelse för mig.

• Shirley

här vart det sugklocka vid min första förlossning. huvudet var högt upp än, hade inte äns fått krystvärkar och det gjorde vidrigt ont då han körde in sugklockan. men det tog bara 4 min innan dom fick ut honom.
    syddes i 40 min sen, fick en perineal ruptur plus att klockan skrapade upp mig innuti.

• EvilRabbit

En bekant förlöstes efter måååånga timmar med sugklocka. Bebisen fick permanenta skador på hjärnan, pga av sugklockan inte funkade i det läget. Men läkaren drog o drog o drog ändå... erkände sen att han hade gjort fel. Våga vägra sugklocka!

• Omorfia

"kanske inte, men jag skulle inte bli förvånad, man kan ju vägra att tex ta emot blod eller livsuppehållande åtgärder fast man behöver det????"

Alla människor som bedöms som psykiskt friska har rätta att avsäga sig behandling. I en gravid kvinnas fall så ska hennes rättigheter vägas mot barnets och i en akutsituation är praxis att 'liv går före lem' och det är väl inte så tokigt?

Tänk dig att du efter en bilolycka håller på att dö och ambulanspersonalen skulle prioritera en annan skadad för att han tex inte ska förlora sitt ben. Det skulle inte kännas riktigt rättvist..

"Jag vet faktiskt inte hur det fungerar i Sverige... Tycker dock att det är märkligt att man i ett sånt fall "får lov" att ta livet att sitt barn. Vissa barn kanske inte överlever utan blod."

Om föräldrarna skulle neka sitta barn behandling som läkaren bedömder som nödvändig så går socialtjänsten tillfälligt in som vårdnadshavare. Det finns rutiner för detta.

• Omorfia

"En bekant förlöstes efter måååånga timmar med sugklocka. Bebisen fick permanenta skador på hjärnan, pga av sugklockan inte funkade i det läget. Men läkaren drog o drog o drog ändå... erkände sen att han hade gjort fel. Våga vägra sugklocka!"

Det finns en hel del människor som blivit felbehandlade i vården. Vad ska vi lära oss om det? Våga vägra vård?!

• evaviola
    EvilRabbit skrev 2007-08-29 00:18:09 följande:
    En bekant förlöstes efter måååånga timmar med sugklocka. Bebisen fick permanenta skador på hjärnan, pga av sugklockan inte funkade i det läget. Men läkaren drog o drog o drog ändå... erkände sen att han hade gjort fel. Våga vägra sugklocka!
    Det är i sådana fall som jag tycker att man som individ bör göra allt för att själv vara påläst och insatt i ämnet, detta fall förlossning.
  • agirlnamejassa

sugklocka är de bäst jag har haftkryste konstant i 45 kom ej ut var så trött orkade ej er så blev sugklocka så slapp man krysta så mycket:)

• milli79

Efter 34h och lång tid av krystning som inte ledde framåt pga att huvudet låg lite snett så kändes det inte som något val. Jag var väldigt medtagen och orkade inte längre och det gick inte heller ge mer eda eftersom de fyllt på den flera gånger så det var sugklocka eller kejsarsnitt att välja på. Sprack knappt något men det gjorde fruktansvärt ont.

Svar på tråden Kan man vägra sugklocka?