• newatthis

Kan man vägra sugklocka?

Kan man vägra viss behandling? Inte för att jag vill riskera bäbisen men jag är livrädd för sugklocka/tång...

• Svar på tråden Kan man vägra sugklocka?
  • newatthis

93% av förstföderskor ska det vara

• pulmones

varför skriver jag religonen hela tiden?...det heter väl relion? haha

• AnniPanni
    newatthis skrev 2007-08-09 14:07:14 följande:
    kanske inte, men jag skulle inte bli förvånad, man kan ju vägra att tex ta emot blod eller livsuppehållande åtgärder fast man behöver det?????Men som sagt, ingen aning
    Fast det handlar ju om en själv. Barnet är ju trots allt en egen individ, antar att det då ses lite annorlunda.
  • Noklen
    pulmones skrev 2007-08-09 14:19:06 följande:
    ock då struntar dom i religonen....eller hur är det? *nyfiken*får föräldrar vägra blod till sina barn?
    Jag vet faktiskt inte hur det fungerar i Sverige... Tycker dock att det är märkligt att man i ett sånt fall "får lov" att ta livet att sitt barn. Vissa barn kanske inte överlever utan blod. 
    ♥Moa 051020♥
  • pulmones

det BORDE man inte få.....KAN man ens neka sån vård till sina barn när man är där i den situationen?. Tror ni inte man går med på VAD som helst när man är i en sån presad situation?.

Noklen skrev 2007-08-09 14:50:01 följande:
    Jag vet faktiskt inte hur det fungerar i Sverige... Tycker dock att det är märkligt att man i ett sånt fall "får lov" att ta livet att sitt barn. Vissa barn kanske inte överlever utan blod. 
  • HelenaMaria

Jag har skrivit in i min förlossningsplan att jag INTE vill att de sätter en hög sugklocka. Det är ju lite skillnad om barnet ligger långt ner eller långt upp när de sätter klockan. Hellre snitt än att de under lång tid försöker få ut barnet med klocka och det i slutändan kanske ändå blir snitt.

• Med två små

Vid min första förlossning ville förlossningsläkaren verkligen sätta sugklocka för att det drog ut på tiden, men bebisen mådde bra och jag var panikslaget rädd för sugklocka så jag slapp. Hade en barnmorska som stod på min sida och lät det ta tid (det blev yttre press istället). Så om det inte är så att barnet måste ut snabbt för att det mår dåligt kan man nog lyckas slippa sugklocka om personalen inte är alltför stressad.

(Vid min andra förlossning fastnade bebisen och då blev jag jättelättad när sugklockan äntligen kunde användas. Hade bäckenbottenbedövning så jag kände knappt när de satte fast klockan.)

• broken bones

samma här..
    är också livrädd för klocka/tång.. har träffat en aurora ang det, men dom skiter fullständigt i det faktiskt, i alla fall här. jag är ju inte rädd för smärtan så bedövning är onödigt i mitt fall (rädd för allvarliga bristningar, vilket oftast inträffar med sugklockan).

Jag har tom sagt till auroran att jag förmodligen kommer gripas av panik och slå allt och vilja sticka. Svaret jag fick var att barnet ska ut! oavsett.. dom är i det fallet även flera som skulle hålla fast mig i så fall...!! det skulle ju sätta sig i huvudet på en resten av livet om nåt.
    Jag undrar dock hur det skulle gå ifall jag va i chock och inte krystade, man kan inte använda klocka utan att kvinnan krystar. Men men, det skiter dom ju också i..

Hoppas det fixar sig för dig och att du också slipper klockan..
    Själv vet jag inte ens om jag åker till förlossningen.. är rädd för personalen.. :(

• sordin
    jag är då bara positiv till klockan. min första pojke stod och "stampade" och kom som aldrig ut då satte en klocka för att hålla kvar han kan så han inte "åkte tillbaks" å något märke fick han inte av den.
     Är det inte så att om läkaren står vi det läget och funderar på klocka att barnet är såpas långt nere att man inte kan snitta eller ???
    lev i dag
Svar på tråden Kan man vägra sugklocka?