Kan man vägra sugklocka?
Kan man vägra viss behandling? Inte för att jag vill riskera bäbisen men jag är livrädd för sugklocka/tång...
Kan man vägra viss behandling? Inte för att jag vill riskera bäbisen men jag är livrädd för sugklocka/tång...
93% av förstföderskor ska det vara
varför skriver jag religonen hela tiden?...det heter väl relion? haha
religion!!!...gud! .
det BORDE man inte få.....KAN man ens neka sån vård till sina barn när man är där i den situationen?. Tror ni inte man går med på VAD som helst när man är i en sån presad situation?.
Jag har skrivit in i min förlossningsplan att jag INTE vill att de sätter en hög sugklocka. Det är ju lite skillnad om barnet ligger långt ner eller långt upp när de sätter klockan. Hellre snitt än att de under lång tid försöker få ut barnet med klocka och det i slutändan kanske ändå blir snitt.
Vid min första förlossning ville förlossningsläkaren verkligen sätta sugklocka för att det drog ut på tiden, men bebisen mådde bra och jag var panikslaget rädd för sugklocka så jag slapp. Hade en barnmorska som stod på min sida och lät det ta tid (det blev yttre press istället). Så om det inte är så att barnet måste ut snabbt för att det mår dåligt kan man nog lyckas slippa sugklocka om personalen inte är alltför stressad.
(Vid min andra förlossning fastnade bebisen och då blev jag jättelättad när sugklockan äntligen kunde användas. Hade bäckenbottenbedövning så jag kände knappt när de satte fast klockan.)
samma här..
är också livrädd för klocka/tång.. har träffat en aurora ang det, men dom skiter fullständigt i det faktiskt, i alla fall här. jag är ju inte rädd för smärtan så bedövning är onödigt i mitt fall (rädd för allvarliga bristningar, vilket oftast inträffar med sugklockan).
Jag har tom sagt till auroran att jag förmodligen kommer gripas av panik och slå allt och vilja sticka. Svaret jag fick var att barnet ska ut! oavsett.. dom är i det fallet även flera som skulle hålla fast mig i så fall...!! det skulle ju sätta sig i huvudet på en resten av livet om nåt.
Jag undrar dock hur det skulle gå ifall jag va i chock och inte krystade, man kan inte använda klocka utan att kvinnan krystar. Men men, det skiter dom ju också i..
Hoppas det fixar sig för dig och att du också slipper klockan..
Själv vet jag inte ens om jag åker till förlossningen.. är rädd för personalen.. :(