levelivia skrev 2007-08-26 12:24:33 följande:
Sugklockor är inte alltid trevliga och jag minns fortfarande den ångest jag kände när de rullade in sugklockan och dukade bordet med sax och bedövning efter drygt en timmes krystvärkar som inte ledde framåt. Så det där med att man alltid är borta och inte bryr sig i den situationen stämde i varje fall inte för mig. Höga sugklockor FÅR inte läggas på andra barn än tvilling 2 så det är märkligt att så många fått höga klockor lagda i Sverige. Betyder inte det att man inte följt gällande praxis? Jag minns fortfarande hur lycklig jag blev när förlossningsläkaren deklarerade "det blir snitt" pga. gossen precis låg vid spinae trots att barnmorskan ropade högt för sugklocka. Sedan på BB frågade alla som kom in hur det kändes att ha blivit snuvad på "konfekten". Vilken konfekt? Jag fick en fin välmående gosse och var supernöjd med snittbeslutet för efter 13 timmars hemska konstgjorda värkar vill man bara somna och försvinna bort.
Ja, visst är det märkligt att det läggs höga klockor!
Vi fick också reda på, efteråt, att de hade brutit mot sina egna regler när de lagt en så hög klocka, och dessutom gjort det helt utan bedövning osv. Läkaren bad så mycket om ursäkt och visste inte hur hon skulle förklara sig, hon visste inte varför hon hade gjort det.
Tyvärr kan ju situationer under pågående förlossning bli ganska kaotiska och då fattas ibland en del märkliga beslut. Vad man som födande kvinna har för önskemål räknas inte alls då. Så visst kan man önska att man slipper sugklocka, men man får vara beredd på att det kan bli så i alla fall.