• newatthis

Kan man vägra sugklocka?

Kan man vägra viss behandling? Inte för att jag vill riskera bäbisen men jag är livrädd för sugklocka/tång...

• Svar på tråden Kan man vägra sugklocka?
  • susye

vägra o vägra men vad har du för alternativ om bebisen inte kommer ut eller mår dåligt?

• Emerald88

Du kan inte bli tvingad till någonting så svaret är väl ja.
    Men om det är så att dom ska använda sugklocka eller tång för att få ut barnet så kan du ju alltid få bedövning om det är smärtan du är rädd för.

• Kajee

Det är klart att du kan vägra. Men hamnar man i "den situationen" så är man glad att det finns möjligheter. Jag förlöstes första gången med klocka, utan klipp och utan att jag sprack! Läkarteamet stod stand by för att snitta mig, men jag är glad att det blev klocka.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Anmavi

Min son vägde 4,5 kilo och tog 1½ timma att krysta..men jag sa bestämt ifrån att så länge hans liv inte är i fara ska jag klara det på egen hand! Han kom ut utan sugklocka:)

• Noklen

Om du skulle hamna i en situation där barnet inte mår bra och läkaren/barnmorskan anser att sugklocka/tång måste användas så har du nog inte så mkt att säga till om. Sen kan du givetvis ha önskemål. Min flicka togs med sugklocka och jag skulle inte tveka om att be om det nästa gång. Man har så pass ont av värkarna så själva sugklockan känner man inte av, inte jag iaf.

♥Moa 051020♥
  • AnneSophie

Alltså, man använder ju tex sugklocka för att det anses vara det bästa alternativet just då. Det kan bero på flera faktorer men bla på att mamman är trött och inte orkar krysta fram barnet helt ensam eller pga barnet inte mår bra och måste ut snabbt.
    Så vägra och vägra....jag vet inte. Jag tror inte det. Inte när det anses vara enda alternativet.

Därimot så kan du skriva i ditt förlossningsbrev att du känner obehag inför sugklocka och förklara att du, om det är möjligt, gärna slipper.

Alla som säger 'Du kommer förstå när du blir äldre' har faktiskt rätt.
  • malinda1970

Men vet du om du hamnar i det läget kanske det blir akut och då tror jag automatiskt att du fixar det..Kanske din bebis inte fixar det annars det kanske blir en sådan situation att man verkligen måste använda sugklocka...Bedövning finns ju alltid tjejen, du klarar det...Lycka till!

• betty

Tång eller sugklocka var det jag fruktade mest när jag väntade mitt första barn.
    Blev såklart sugklockan ;) men jag tror att OM du hamnar i den situationen så struntar du i om drar ut ungen med en sugklocka eller en tång, för du vill bara att den ska ut ;)

• lantmamman

min dotters hjärtljud gick ner, så jag fick lite hjälp av sugklockan. visst kan det verka obehagligt när man läser om det, men när man väl är där bryr man sig inte så mycket..
    tror många tom kan uppleva det som skönt att få lite hjälp på slutet. och så slipper man snitta.

• AnniPanni

Jag tror faktiskt inte att man kan vägra. Man kan säkert be bm vänta så längde det går men mår barnet dåligt så måste det ibland ut snabbt.
    Min första föddes med en hög sugklocka - hade ett läkarteam redo för katastrofsnitt så jag var bara glad att sugklockan fungerade.

Svar på tråden Kan man vägra sugklocka?