Inlägg från: Ida2 |Visa alla inlägg
  • Ida2

Kvinnliga företagare - tråd nummer 6

Little V: När jag hittade produkter jag ville köpa tittade jag på vilka som tillverkade dem och hörde sen av mig till dem direkt. Antingen har de en annan grossist som säljer vidare deras produkter till företag som de hänvisar till eller så kunde jag bli återförsäljare till dem direkt.

• Ida2

Claudia gbg: Detta svar fick jag från skatteverket när jag frågade sama sak gällande google för ett tag sedan:

Tjänsten som Google tillhandahåller är en s.k. 5 kap. 7 §

(mervärdesskattelagen) -tjänst.

När sådana tjänster säljs från utlandet (Irland) till en svenska

näringsidkare, flyttas skattskyldigheten till köparen, detta kallas för

omvänd skattskyldighet.

Se gärna sammanställningen i Skatteverkets momshandledning 2006, S. 335

ff.:

www.skatteverket.se/download/18.3a2a542410ab40a421c80004718/55317.pdf

Du ska ta med fakturan i din bokföring och ange förvärvet i en särskild

ruta i inkomstdeklarationen (utgående moms/EU-förvärv).

Samtidigt kan du dra av samma momsbeloppet som ingående moms i

deklarationen, när tjänsten avser din verksamhet (t.ex. marknadsföring av

din firma genom Google-sökmotorn). Slutäntligen är momsen 0 kronor för dig

som företagare.

(så du redovisar alltså själv ingående och utgående moms)

• Ida2
    FrökenNorkok: Jag går på café för att sitta och prata med vänner. Blir inte så ofta nu med barn då jag tycker att väldigt många caféer är ovänliga mot folk med barnvagn. Vet ett café där de till och med bad en jag känner att gå för att hon hade barnvagn (hon hade knappt fått börja äta när de sa det) och då var det inte ens mycket folk där. Det sprider sig snabbt och jag skulle aldrig gå dit, med barnvagn eller utan. Däremot finns det bra caféer med skötbord och gott om plats för barnvagnar. Hon som har det har caféer över hela Göteborg och har nog förstått att många av de som fikar under dagtid antingen är studenter eller föräldralediga.

Jag vill ha bakad potatis med röra och en god chokladkaka till efterrätt
  • Ida2

En fråga: Ni som har faktura, hur lång tid efter förfallodatum brukar ni skicka iväg påminnelsefakturan?

• Ida2

Bästa mamman dom har: Tack för svaret.

• Ida2

adsf: vadå dra av portot? Har jag aldrig hört. Hur skulle man kunna göra det?

• Ida2

liv10: Vilka forum annonserar du på? Är det något du rekomenderar, har de gett ökad trafik? Vilket av dem i så fall ? Tycker det är svårt att veta var det egentligen lönar sig att annonsera.

• Ida2
    liv10 skrev 2007-06-03 21:39:02 följande:
    vi har provat bland annat minbebis.com, men det har inte gett så jättemycket- lite grann förstås. Sen har vi annonserat på Familjeliv oxå å ska göra det igen till hösten, det gav lite det med. Men jag tror ju oxå att man inte alltid ser resultatet av sina annonseringar så snabbt, folk kan hitta dit men kanske göra sitt första köp månader senare... men det är ju vad jag tror....?adwords känns väldigt givande.funderar lite kring marknadsföring i Norge, nån som provat det? har ni nåt att rekommendera?
    Ja, så är det nog. Tack för svaret
  • Ida2

Jonnaa: Jag har e-butik.se och har varit nöjd. De har relativt snabba svar vid eventuella frågor osv. Jag funderar ändå på att byta eftersom jag inte tycker de erbjuder bra betalningsalternativ. Jag vill gärna kunna använda mig av Payer som inte går att använda hos e-butik.se. De tar dessutom extra betalt för många saker som ingår hos vissa andra.

• Ida2

Chutzpah: Vad kul och spännande

Någon här som ansökt om betalningsföreläggande hos kronofogden? Vad kostar det? Brukar det vara svårt att få rätt och betalt?

Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6