• Pokergirl

Kvinnliga företagare - tråd nummer 6

Vår förra tråd är stängd för svar så jag öppnar en ny.

En tråd för oss kvinnliga företagare. Ett diskussionforum där allt som har med företagande att göra kan diskuteras.

Moms, reklam, skatter, bokföring, marknadsföring, ekonomi, starta eget.... Här hjälps vi åt, företagande är inte lätt alla gånger! Välkommen in!

Här är de gamla trådarna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m11273635.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m9102032.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m7037020.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m14082862.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m17129104.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-02 16:31:07:
    Här finns en listtråd där vi som hänger här i tråden har möjlighet att presentera oss för varandra:

www.familjeliv.se/Forum-5-68/m22374464.html
  • Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6
  • liv10

ni som har webshopar, märker ni av bättre eller sämre dagar under månaden. Vi märker av ganska tydligt när det säljer bäst resp. sämst, vid barnbidrag och konstigt nog veckan innan lön (fakturaköp) säljer vi bäst. Även löningsveckan förstås. Skulle vara kul å se om det är samma för er andra? Hur planerar ni er marknadsföring, tar ni hänsyn till dessa dippar resp.toppar?

• Sirlig

Tussilago: Vid start kanske 5000:- som jag återinvesterade och på det sättet växte företaget. Till slut sköt vi till lite privata pengar i ett par omgångar på några hundratusen.

liv10: Jag har alltid en liten dip runt 10-12 typ, men annars kan det gå upp och ner lite slumpvis. I slutet av månaden är det naturligt nog mest köp. Det är lustigt för dagarna innan lön börjar det öka och då handlar många mot faktura, men sedan vid lön ökar kortbetalningarna. När jag annonserar i tidning brukar jag rikta in mig mot löningstider, men jag vet inte om det är rätt eller inte...

• liv10

tussilago; vi hade tänkt starta i liten skala men insåg snabbt att man aldrig kan konkurrera då (åtminstone inte i vår bransch). Vi har satsat ca hundratusen, men eftersom all vinst investerats i lager är det nog dubblerat många gånger om. men det beror ju på vilken bransch man skall vara i antar jag. men vi ville bli konkurrenskraftiga från början med rätt stort sortiment och snabba leveranser vilket kräver stort lager (betydligt större än vi trodde).

• liv10

sirlig; vi har funderat mycket kring annonsering i tidningar, om det lönar sig när man har webshop. steget känns rätt långt från tidning till dator och sen komma ihåg adressen.... men jag vet inte....? vi har hållt oss till webben än så länge. Marknadsför du dig i tidningar inriktade på din brancsh eller "allmännare" tidningar lokalt eller i hela landet? märker du isåfall av att försäljningen ökat efter en kampanj?

• Sirlig

liv10: Det är svårt att säga då jag nyligen börjat tidningsannonsera. Jag hade en rätt stor annons i Stockholm city(gratistidning typ Metro ifall du inte bor här) i slutet av förra månaden och den gav bra genomslag både i den fysiska butiken och i webshopen där vi hade en tydlig ökning av nya kunder från Stockholmsområdet. Det är ett svårt ämne det där då det är en stor kostnad att annonsera. Det gäller att tänka lite och ta vara på bra erbjudanden. Det gäller att alltid förhandla ner annonskostnader vilket verkar gå att göra rätt mycket.

Många av mina konkurrenter annonserar i Femina och den typen av tidningar och det har väl jag också tänkt prova.

• jassikan

liv10> Det har aldrig hänt oss. Enda gången som något varit på rymmen var ett brev till Tyskland. Men det kom i retur till oss efter ca 2,5 månader. P.g.a. felaktig adress (notering från tyska posten). Det var lite lagom konstigt eftersom det vi skickade till henne andra gånger kom fram utan problem.

Har haft en kund som undrade över vart hennes varor var (skrymmande brev). Jag ringde då brevbärarna och sedan hennes utlämningsställe. Och då låg det där och väntade på henne.

Pokergirl>
    Kunden får en faktura tillsammans med sina varor. De behöver alltså inte betala något när de hämtar ut det.
    De allra flesta webshoppar tar ju betalt för outlösta beställningar. Så varför betala pengar för att få ingenting?!
    Lite udda sätt att ångra sitt köp på.
    Och så får man onödigt jobb, och ibland måste man gnälla lite

• Ida2

Någon som är listad på pricerunner? Förstår att man budar per klick där precis som på Google men finns det någon spärr på pricerunner på hur många klick man är beredd att betala för per dag? Annars kan det ju gå upp till väldigt stora summor, som man inte har råd med.

• minimalin

Jag funderar på att starta ett eget företag.. är det mycket jobbigt eller?
    Har försökt få en hum om vad som krävs, vilka regler som gäller osv.
    Det enda som oroar mig är om det inte går bra för företaget.. kommer
    jag bli ruinerad då?
    Går det bra att sköta företaget samtidigt som man har barn, går skola etc?

• Ida2

minimalin: Det beror på hur mycket du har tänkt att satsa på det, hur mycket sortiment du ska ha, vad för typ av företag det är med mera. Det är väldigt mycket jobb tycker jag och jätte mycket att lära sig och sätta sig in i. Men jag har börjat smått och har barn och studerar och det går bra.

• orzia1
    Upptagen skrev 2007-05-23 21:51:12 följande:
    Tack för alla svar. Någon som vågar berätta hur stort startkapital ni har haft vid start? Har ni tagit lån?Som sagt, jag funderar på att börja i liten skala...
    Vi hade 100 tusen i check kredit när vi startade, och sen har vi lån på vårt företag så sammanlagt "skuldsatte" jag mig med närmre 1 miljon (restaurang & Bar) men nu vet jag int vad det är för typ av rörelse du har tänkt starta
    När andra drar Trisslotter me hus & jobb & barn så skrapa jag fram: cancer, cancer,cancer!!!
Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6