Inlägg från: Mirremama |Visa alla inlägg
  • Mirremama

Österbottniska tråden 9

Millami, systemet suger, jag vet! Jag sitter med minimimammapeng jag för att jag bara lyfte studiestöd och knappt jobbade alls 2004

Stolt mamma till Albin, född 7.11.2006
  • Mirremama

Nå jag blev riktigt lurad på Kela jag, jag slutade jobba i början av juni, skulle få mammaledigt i slutet av september. Gick till Kela i slutet av maj och frågade om just detdär med att räkna på 6 månaders basis. Finemang, tyckt tanten där, eftersom du har jobbat detta år så är det klart det räknas på den högre inkomsten istället för på 2004 års beskattning. Great tyckte jag och iddes inte ta emot det jobb jag erbjöds för sommaren.

Nästa gång jag kommer till Kela för att lämna in pappren på riktigt, i slutet av juni nångång, är det en annan tant i luckan som då snäser åt mig att så får man inte räkna, det ska räknas på de sex månader som är strax innan mammaledigheten börjar. Varpå jag ju inte hade jobbat, så det gick på ett ut. Minimimammapeng. Min sambo blev skitarg och skällde ut dem för att vi hade fått fel information första varvet vi var dit. Då häver tanten ur sig att "det blev ett litet misstag" SkrikandesSkrikandesSkrikandes

Det "misstaget" kostade mig ca. 200 euro i månaden imammapeng!!!!!!

Jag tycker INTE om Kela!!!!

• Mirremama

Ja, godmorgon förresten Hoppas det går att läsa min arga text här ovanför, blev så ivrig när jag skulle skriva så vet inte om den är så sammanhängande

• Mirremama

Tussimamma: den bra damen hade jag då inte turen att råka på i Jakobstad, jag råkade på världens surkärring istället!

• Mirremama

Kan hända systemet har ändrat. Annars är det verkligen orättvist!!

• Mirremama

Precis så är det!! Suck!!

Millami skrev 2007-05-16 09:31:57 följande:
    å så känns d som om alla int vet allting utan har sina egna "regler" så man sku måst kolla me 3 personer före man lämnar in pappren...
  • Mirremama

Jag menar, hur tungt skulle det vara för dem att dubbelkolla med kollegan bredvid om de inte är säkra på en sak?!

• Mirremama

Millami

Nu ska jag int fundera nå mer på Kela, för då blir jag på dåligt humör

Är det nån son har en gammal matstol till salu? Har kommit fram till att jag vill ha en gammal stol och måla om den, istället för att köpa en ny...

• Mirremama

Tusimamma: ja, Kelas kundservice fick ett långt, detaljerat och ilsket mail av oss den dagen! Har också flera kompisar som har hamnat att betala tillbaka hutlösa summor på studiestödet pga jobb. Systemet behöver reformeras!!

• Mirremama

Rina78: fast jag tycker nog det är fel på systemet när man som mammaledig med minimipeng får mindre i handen än en arbetslös alkis som inte vill jobba! *obs tillspetsat!! Menar inte att alla arbetslösa inte vill jobba, eller är alkisar *

Och sen att en ensamförsörjare får hela 30 e extra i månaden, det är nu riktigt från r***n draget Förvånad

Svar på tråden Österbottniska tråden 9