• vadskajaghetadå

Har du träffat några stöddiga/märkvärdiga stockholmare?

?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-24 18:01:30:

jag är sthlmare, tråden är till för ickesthlmare.....
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du träffat några stöddiga/märkvärdiga stockholmare?
  • BigRed

är iofs stockholmare i grunden..men jag tycker dryga stockholmare oftast är inflyttade sånna...

Miro, min Miro
  • Helgona
    Tiiina86 skrev 2007-04-24 22:53:09 följande:
    Har träffat stöddiga människor från olika delar av sverige, inge spec för sthlm!
    precis!
    CARPE DIEM
  • dessan59

jag är själv stockholmare, men tror att det har mycket att göra var du kommer från i stockholm. vi på söder är hlt vanliga människor, men dom som bor i Djursholm, Lidingö, för att inte tala om Värmdö!?!men jag brukar säga att dom äter och skiter som alla andra!

• vadskajaghetadå
    Tess7709 skrev 2007-04-29 13:01:51 följande:
    Skojar du? Stockholmska är inte mer neutralt än norrländska! Det är bara stockholmare som tror att de pratar någon slags standardsvenska. I mina öron låter jag väldigt neutral, och jag är norrlänning. Skulle inte tro att en stockholmare har samma uppfattning om min dialekts vara eller inte vara. För övrig har de få stockholmare jag träffat på haft en ytlig och dryg attityd, men de är säkert samma skrot och korn som vi norrlänningar bakom fasaden. Precis som vi norrlännings uppfattas som tröga, men det är bara ett yttre attribut som inte alls stämmer om min kommer bakom fasaden.
    trodde vi prata rikssvenska
  • Justess
    sannispannisen skrev 2007-04-29 14:11:40 följande:
    trodde vi prata rikssvenska
    Tyvärr måste jag ta ifrån dig den illussionen...

F ö har jag fått lära mig att det inte finns något som heter rikssvenska, däremot finns standardsvenska som teoretiskt sett borde låta nästan som skriftspråk, d v s välartikulerat och utan dialekt. Men därom kanske råder skilda meningar, vad vet jag...

Har kommit på att jag nog talar någon form av standardsvenska när jag pratar med människor i mitt jobb. Även när jag pratar med små barn eftersom jag då automatiskt artikulerar tydligt. I övrig har jag en viss dialekt, men inte tillnärmelsevis så mycket som den äldre generationen.
    ?Kvinna?feminist?mamma?fru?
  • xxXZEROXxx

Vill bara tillägga att jag tycker en del stockholmare talar rätt neutralt, kanske är det de inflyttade stöddiga typerna, kanske inte. Men annars så har de lika fina dialekter där borta som på andra sidan. Det finns åkersberga dialekten, den alldeles uppenbara jätteutdragna uppländskan, den västerås-enköping-infuerade saa istället för såå och så vidare. I södra stocholm finns det lättidentifierade östgötamål. Det är charmigt tycker jag och låter inte mindre i-öron-fallande för en icke-08:a än t.ex gotländska eller blekingedialekt.

• Astrid83

De flesta som bor i Sthlm numera verkar ju vara inflyttade. Skulle tro att det är de som är av den värsta sorten. Är man infödd sthlmare så har man ju ingen anledning att vara stöddig/märkvärdig eftersom det är så naturligt att bo/vara sthlmare.
    Så tror jag iaf.

• Zenobia

Igentligen borde ja kunna rösta här. Ja är exil Stockholmare =)

Och visst är vi sååå stödiga som bara den *ler* Visst det finns men det beror nog på vem man är och hur mycke pengar i fickan man har. Då har man attityd, men det gäller dom flesta som är så till sättet.

• vackrastarflow

alltid lika kul att höra från stockholmare att de inte talar dialekt...!

• mångmamma

Men hallå Dessan59, jag kommer från Lidingö men anser mig vara "helt vanlig".
    Dessutom har jag lämnat Sthlm för ca 12 år sen så jag har svårt att se mig som ngt annat än lantis idag...................

Svar på tråden Har du träffat några stöddiga/märkvärdiga stockholmare?