Har du träffat några stöddiga/märkvärdiga stockholmare?
?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-24 18:01:30:
jag är sthlmare, tråden är till för ickesthlmare.....
?
är iofs stockholmare i grunden..men jag tycker dryga stockholmare oftast är inflyttade sånna...
jag är själv stockholmare, men tror att det har mycket att göra var du kommer från i stockholm. vi på söder är hlt vanliga människor, men dom som bor i Djursholm, Lidingö, för att inte tala om Värmdö!?!men jag brukar säga att dom äter och skiter som alla andra!
Vill bara tillägga att jag tycker en del stockholmare talar rätt neutralt, kanske är det de inflyttade stöddiga typerna, kanske inte. Men annars så har de lika fina dialekter där borta som på andra sidan. Det finns åkersberga dialekten, den alldeles uppenbara jätteutdragna uppländskan, den västerås-enköping-infuerade saa istället för såå och så vidare. I södra stocholm finns det lättidentifierade östgötamål. Det är charmigt tycker jag och låter inte mindre i-öron-fallande för en icke-08:a än t.ex gotländska eller blekingedialekt.
De flesta som bor i Sthlm numera verkar ju vara inflyttade. Skulle tro att det är de som är av den värsta sorten. Är man infödd sthlmare så har man ju ingen anledning att vara stöddig/märkvärdig eftersom det är så naturligt att bo/vara sthlmare.
Så tror jag iaf.
Igentligen borde ja kunna rösta här. Ja är exil Stockholmare =)
Och visst är vi sååå stödiga som bara den *ler* Visst det finns men det beror nog på vem man är och hur mycke pengar i fickan man har. Då har man attityd, men det gäller dom flesta som är så till sättet.
alltid lika kul att höra från stockholmare att de inte talar dialekt...!
Men hallå Dessan59, jag kommer från Lidingö men anser mig vara "helt vanlig".
Dessutom har jag lämnat Sthlm för ca 12 år sen så jag har svårt att se mig som ngt annat än lantis idag...................