Har du träffat några stöddiga/märkvärdiga stockholmare?
Det är jättesvårt nuför tiden att höra var folk kommer ifrån. Ungdomar i 15 års åldern låter ungefär som stockholmare även om de kommer från göteborg och bor man i min stad så talar alla alkisar som stockholmare. Sällan man hör nån tala rikssvenska.
Stockholmare är nog inte stöddiga vill jag påstå och de är nog inte heller otrevliga. Stockholmare är egentligen mycket trevliga. Problemet är väl kanske att de är lite fåniga vilket hör ihop med en mer metrosexuell/tolerant stämning i huvudstaden. Det är början på något positivt vill jag hävda. De kan t.ex säga nått helt menigslöst i ett tonläge som påkallar en lyssnares intresse. Därpå förväntar sig "åhöraren" kanske extra mycket någon form av poäng eller liknande. Men allt som oftast kommer inget. En annan rolig grej är det här med att de ska berätta saker man kanske inte är så intresserad av att höra. Jag tror att man felakt kan verka stöddig när man inte lägger sig på rätt "nivå" med den man talar till.
-"Hej"
S- "Tjeena fan och idag var jag upp och kolla till min leegenhet"
- "Har vi träffats förut?"
En annan sak som inte går hem utanför länet är ickeobjektifierade uttalande som: "Rett påklistrat solsken idag" Istället för Det är soligt idag.
eller: överdriven användnign av slang "Tjena mannen fan va fett"
vilket ger icke stockholmare intrycket att dessa har svårt att träda in i vuxenlivet.
Överdriven användning av engelska kan också ge sken att se upp till usa på ett nästan nervöst sätt.