• vadskajaghetadå

Har du träffat några stöddiga/märkvärdiga stockholmare?

?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-24 18:01:30:

jag är sthlmare, tråden är till för ickesthlmare.....
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du träffat några stöddiga/märkvärdiga stockholmare?
  • Cissi76

Flyttade till uppsala från skåne för fyra år sedan och har umgåtts med och träffat många stockholmare. Har mött TVÅ som var stöddiga men det tror jag inte har ett skvatt med att de är från Stockholm att göra.

• Rheannon
    vackrastarflow skrev 2007-05-02 11:23:53 följande:
    alltid lika kul att höra från stockholmare att de inte talar dialekt...!
    Hehe, rätt vanligt misstag.
    Folk envisas ju med att kalla viss stockholmska för rikssvenska.
    Jag minns när jag gick i fjärde klass och vår fröken undrade om vi talade dialekt.
    Alla svarade nej Sedan dess har man rätt bra koll på vad dialekt är för något och att man själv talar med dialekt.
    Själv trodde jag i den åldern att det bara var skåningar som talade med dialekt.
    Det bästa är att veta vad man letar efter innan man början leta efter det.
  • vackrastarflow

rheannon

hehehe, i min skånska värld så växte jag upp ungefär på samma sätt. skånskan var normal och alla andra var konstiga dialekter. så tycker jag visserligen fortfarande men dialekt talar vi alla, och de som inte gör det borde göra det, för det gör språket mycket roligare.

• Liveit1971

Jag har träffat sådana jaaa! oftast så låter de stöddigare med sin dialekt än många andra dialekter.

• Liveit1971

Men när det gäller märkvärdiga så har det väl mest att göra med att de tror att allt som finns i Stockholm finns överallt annars. Pendeltåg/tunnelbanesystem exempelvis. När de frågar hur många zoner det är mellan Luossavara och Tuollavaara i Kiruna lokaltrafiktabell så inser de inte att de flesta av landets städer ej har zonindelningsprissättning på lokaltrafiken.

• Astrid83

Nej men är det inte så att vi tror att allt finns i Sthlm men inget finns i andra städer?

• vadskajaghetadå

men stockholmskan är så neutral, känns som man talar på en våglängd hela tiden. med detta inte sagt att det är fint bara för det, själv tycker jag dte låter tråkigt...

fler måste ju hålla med om att man pratar rätt entonigt?

alla har väl öron?

• vadskajaghetadå
    Astrid83 skrev 2007-05-02 12:32:06 följande:
    Nej men är det inte så att vi tror att allt finns i Sthlm men inget finns i andra städer?
    jo sjukvården.iallafall jag och vad det gäller diabretes, vågar knappt lämna lander för att det känns som att sthlm/finland har den bästa diabetesvården om nåt händer, och kanske USA...
    men faktum är ju att sverige å finalnd har mest diabtiker i världen.
    kanske därför.
  • Velour

Jag har stött på en märklig äldre herre en gång i stan.

Jag och mitt ex skulle fråga var en speciell plats låg och frågade första bästa person som gick förbi.
    Min man sa "ursäkta" flera gånger för att få mannens uppmärksamhet, men gubbstrutten i kostym, tittade bort och låtsades som att vi inte fanns, och gick bara förbi.

Det var helt otroligt. Har aldrig hänt här i Linköping.

• TotteE

Har träffat på ungefär alla sorters stockholmare under mina år i den här stan

• spettakel
    TotteE skrev 2021-07-17 19:38:36 följande:

Har träffat på ungefär alla sorters stockholmare under mina år i den här stan

Haha, vi ät är lite efter, sista inlägget var 2007...
  • TotteE
    vadskajaghetadå skrev 2007-05-02 12:59:00 följande:

men stockholmskan är så neutral, känns som man talar på en våglängd hela tiden. med detta inte sagt att det är fint bara för det, själv tycker jag dte låter tråkigt...

fler måste ju hålla med om att man pratar rätt entonigt?

alla har väl öron?

Ja det är det tråkigaste med att prata huvudstadsdialekt. De låter så entonigt
Svar på tråden Har du träffat några stöddiga/märkvärdiga stockholmare?