• rosalin

nån mer som är mest rädd för bedövningarna?

Har läst på om alla möjliga varianter av smärtillande varianter och när det kommer till de medecinska finns det ju hur mycket biverkningar som helst. Är ju jätteläskigt. Jag har bestämt mig för att hålla mig till bad, akupunktur, sterila kvaddlar och lustgas. Men tänk om man inte fixar smärtan. Vill verkligen inte ha ryggbedövning eller nått annat sånt.

• Svar på tråden nån mer som är mest rädd för bedövningarna?
  • 1malle
    Inte rädd men vill inte ha
    hade bedövning med första barnet o det drog ut på tiden hela förlossningen
    Med andra barnet hann jag inte få något..
    Så NU vet jag att jag klarar mig utan o vill inte ha!
    Jag har ALLT man kan önska och lite till
  • snöfall

sisu: börjar tro att jag kommer att åka in i "senaste" laget.. för jag tycler verkligen int eom sjukhus.. förra sommaren gick jag o hade ont i foten i 2 månader o intalade mig att det bara avr inbillning, men sen när sambon tvingade mig att uppsöka läkare visade det sig att ja hade en inflamation i foten.. är alltid sån, att jag tror att jag har ondare o överreagerar, så biter ihop o väntar tills det onda ska gå över.. så kommer säkert inte att tro att det är förlossningen som är på gång när det väl börjar. sambon får väl bära ut mig till bilen sen

• Vraket

stjärnstig: det där har både min psykolog och min bm frågat mig flera gånger. Om jag kommer att stanna hemma så länge att det blir för sent att åka in. Men det har jag lovat att inte göra... :)

• Vraket

Sen har jag sagt att min sambo kan ta beslut som jag inte kan ta pga rädsla. tex om de verkligen ser att jag inte orkar och har för ont och vill lägga någon bedövning med nål. Då får min sambo säga ja om han ser att jag säger nej pga nålrädsla. Sen får de pumpa mig med lustgas till jag säger ja.

har funkat förut med en tand de skulle dra...

• snöfall

vraket: har också sagt till sambon att jag litar på de beslut han tar, om han märker att jag inte kan "tänka klart" själv..

• Vraket

Det räcker åtminstone inte där jag bor att sambon vet det. Förlossningen måste veta det också. Se till att det står i din journal. För Bm här var väldigt skeptisk då det tydligen händer ganska ofta att mamman ber om all smärtlindring hon kan få och pappan säger att nej då vi har bestämt att köra utan. Så de går alltid på vad kvinnan säger om inte det uttryckligen står annorlunda.

• Blondelindis

Lustgasen var min bästa vän kan jag säga...tog EDA oxå och det var kanon,kändes inget när jag fick den och hade inga problem efteråt

• Hey Princess

Sisu: ja, jag vet att barnet kan bli det om man får det nära skedet när barnet kommer ut, men jag fick det långt innan och mitt barn var inte påverkat alls. Litar på att läkarna inte väljer att skada mig eller mitt barn. Min läkare på specmvc som jag diskuterat bedövning med berättade förresten att EDA påverkar förlossningstiden avsevärt.

• snöfall

vraket: oj då, det har ag inte vetat om, måste ta o prata med bm då så de vet om det. eller kanske man kan skriva det i sin "förlossningsplan"

• Alvi
    Hey princess: Fast eftersom det är "allmänt känt" att petidin påverkar barnet till slöhet osv, så måste det ju ändå ha funnits en hel del läkare som har "valt att skada ditt barn" om du förstår hur jag menar?

EDA påverkar förlossningsarbetet till det längre, ja, det vet jag. Såvida man inte som mamma är spänd och nervös och bara får värk på värk, utan att något händer, då hjälper det mamma att slappna av, så det går framåt igen.
  • zazla

Ja jag vill inte ha någon bedövning denna gången. I mitt förra förlossningsbrev skrev jag bara: "Önskar EJ EDA". KÄnde aldrig att jag beövde det heller. Frågade aldrig efter bedövning med fick lustgasen i handen när krystvärkarna satte igång men jag inte fick krysta än så jag hade den i 20 minuter och de minutrarna MINNS jag inte ens. Var heeeelt snurrig. Så i detta förlossningebrevet har jag skrivit: "Vill EJ ha EDA och endast annan bedövning om jag ber om det"

Svar på tråden nån mer som är mest rädd för bedövningarna?