• rosalin

nån mer som är mest rädd för bedövningarna?

Har läst på om alla möjliga varianter av smärtillande varianter och när det kommer till de medecinska finns det ju hur mycket biverkningar som helst. Är ju jätteläskigt. Jag har bestämt mig för att hålla mig till bad, akupunktur, sterila kvaddlar och lustgas. Men tänk om man inte fixar smärtan. Vill verkligen inte ha ryggbedövning eller nått annat sånt.

• Svar på tråden nån mer som är mest rädd för bedövningarna?
  • rosalin

ShootingStar: tyvärr finns det långvariga "biverkningar" också på rygmärgsbedövningen. Hände på förlossningen här för ett tag sedan, men de som råkade ut för det ska stämma de ansvariga. (vet inte om man kan kalla det biverkningar när det går snett när de sätter in det)

• Kristin24

nackdelen med att läsa på...vilket jag gör så lite jag kan. Jag hade ingen kolla alls när jag fick Elsa, då fick jag lustgas och EDA...hur bra som hellst.  Jag märkte inte av några biverkningar.

Go och glad Kexchoklad
  • rosalin

Kristin24 : ja såhär i efterhand när jag redan har läst på är det nästan så att man ångrar sig. Hade varit bättre att inte veta, och bara lita på att personalen vet vad de gör.

• Vraket

Stenfalk: Om du vill så ta vidare kontakt med mig för här har du en som är precis som du och har BF i juli...

• Mystic

mija: jag försöker tänka som du, att stanna hemma länge o så stå ut länge på sjukhuset så de blir för sent att lägga bedövningen.. då har man inget annat val än att fixa de utan! hehe

• Melindrha

Här finns en till som är lite rädd för bedövning så har bestämt att för min del blir det bara lustgas. Har hört flera stycken som fått problem efteråt när dom tagit EDA.

• Alvi
    stenfalk skrev 2007-04-16 11:30:50 följande:
    Har ännu inga planer på barn, och jag vet inte om jag någonsin kommer att våga bli gravid, för jag är så hemskt rädd för förlossningen och alla kontroller hos bm innan. Det är inte smärtan jag är rädd för, utan sjukhusmiljön, nålarna... Önskar att man kunde få föda hemma, då kanske jag skulle våga.
    Men vännen, man FÅR föda hemma...! Och ALLT man gör på MVC är frivilligt...!
    Du får föda PRECIS var du vill, det är din rätt!

Det finns barnmorskor som du kan ta kontakt med, som är med på hemförlossningar, och de är vana.

Kolla på fodahemma.nu ...!

Kram till dig!
  • LB1978

Hur man upplever smärta är så olika.
    Jag var livrädd för sterila kvaddlar och epiduralen....Tänk om dem stack fel.....
    När jag skulle föda min första bebis skulle jag max sträcka mig till lustgas.
    Jag skulle andas mig genom hela förlossningen och jag var så förberedd.
    Men när bebisen tryckte på så jag svimmade var det inte mycket att be för än att först få petidin, sedan dessa underbara sterila kvaddlar, akupuktut, massor av lustgas och till sist epidural.
    Jag fick ge mig helt enkelt..........
    Men när tvåan skulle födas var jag tuff än en gång.
    Aldrig jag skule ta mer än lustgas, inte en gång till...Jag skulle kämpa.....Men nej, inte denna gången heller......Jag fick ge med mig, och ta all smärtlindrning jag kunde få.
    Nu väntar jag bebis nummer tre och denna gång blir det kejsarsnitt, jag får inte ens låtsas vara tuff denna gången

Lycka till!!!!

• Hey Princess

Jag får inte lov att få EDA pga av en muskelsjukdom för läkarna "vill inte riskera någonting". Fick petidin och det var toppen!

Svar på tråden nån mer som är mest rädd för bedövningarna?