• Alvi

nån mer som är mest rädd för bedövningarna?

Japp, det är halva orsaken till varför jag vill köra utan bedövning... för att jag är rädd för sticken och det. Sen påverkar det ju barnet med...

Det gick bra sist utan nån bedövning alls, inte ens lustgas, och jag tror att det kan gå lika bra nu med, BF 11/7.

• Alvi
    stenfalk skrev 2007-04-16 11:30:50 följande:
    Har ännu inga planer på barn, och jag vet inte om jag någonsin kommer att våga bli gravid, för jag är så hemskt rädd för förlossningen och alla kontroller hos bm innan. Det är inte smärtan jag är rädd för, utan sjukhusmiljön, nålarna... Önskar att man kunde få föda hemma, då kanske jag skulle våga.
    Men vännen, man FÅR föda hemma...! Och ALLT man gör på MVC är frivilligt...!
    Du får föda PRECIS var du vill, det är din rätt!

Det finns barnmorskor som du kan ta kontakt med, som är med på hemförlossningar, och de är vana.

Kolla på fodahemma.nu ...!

Kram till dig!
  • Alvi

Vraket: Jo, man får ju bara bidrag om man bor i Sthlm eller Umeå, men å andra sidan går det ju fint att betala bm svart.
    Och en restid på 2-3 timmar är ju (oftast) inte mycket i sammanhanget, inte sant?

Är man förstföderska är det väl lite kinkigare, men jag vet bm som tar sig an förstföderskor med utan knussel.

• Alvi
    Hey Princess skrev 2007-04-16 12:37:59 följande:
    Det blir nog lustgas och petidin denna gången också om det behövs
    ... men du vet att barnet blir väldigt påverkat av just petidin va?
    Det blir trött, slött och orkar inte ens suga på bröstet i vissa fal...
  • Alvi
    Vraket; Ja, det där är något som varje kvinna (med tillhörande eventuellt man ) måste ta ställning till.
    De som föder hemma är ju MYCKET väl medvetna om risker och vad de sätter sig i för sits.
    Ofta finns det för många inget val - de KAN inte föda på sjukhus pga rädsla eller så och då vet de sakerna som de "utsätter" sig och sina barn för.
    Men OFTAST går det ju bra, och barnmorskorna som är med ser ju tecken på om det inte skulle vara bra, och kan ta mamman till sjukhus fort...
  • Alvi
    stjärnstig: Haha, så gjorde jag. Visserligen lite omedvetet, eftersom jag inte kunde haja att det faktiskt var på riktigt, men jag var öppen 6 cm när jag kom in, och jag frågade "Är det för sent för epidural??" och blev jätteglad när BM sade att det var lite sent...
  • Alvi
    Hey princess: Fast eftersom det är "allmänt känt" att petidin påverkar barnet till slöhet osv, så måste det ju ändå ha funnits en hel del läkare som har "valt att skada ditt barn" om du förstår hur jag menar?

EDA påverkar förlossningsarbetet till det längre, ja, det vet jag. Såvida man inte som mamma är spänd och nervös och bara får värk på värk, utan att något händer, då hjälper det mamma att slappna av, så det går framåt igen.
Svar på tråden nån mer som är mest rädd för bedövningarna?