• rosalin

nån mer som är mest rädd för bedövningarna?

Har läst på om alla möjliga varianter av smärtillande varianter och när det kommer till de medecinska finns det ju hur mycket biverkningar som helst. Är ju jätteläskigt. Jag har bestämt mig för att hålla mig till bad, akupunktur, sterila kvaddlar och lustgas. Men tänk om man inte fixar smärtan. Vill verkligen inte ha ryggbedövning eller nått annat sånt.

• Svar på tråden nån mer som är mest rädd för bedövningarna?
  • Alvi

Japp, det är halva orsaken till varför jag vill köra utan bedövning... för att jag är rädd för sticken och det. Sen påverkar det ju barnet med...

Det gick bra sist utan nån bedövning alls, inte ens lustgas, och jag tror att det kan gå lika bra nu med, BF 11/7.

• Vraket

Kul att höra att det är någon mer som är rädd för bedövningarna. jag har alltid varit nålrädd och så jag kommer köra på lustgast och TENS. Sen får vi se om det håller när jag verkligen är där men så är planen.

Märkligt att du säger dig vilja ha sterila kvaddlar...

I alla böcker jag läst så står det att man skall lägga benen på ryggen och springa om någon ens nämner kvaddlar i rummet man är i. Och sjuksköterskestudenter får lägga såna på varandra för att öva nålstickning och det gör ont. Har en kompis som är sjuksköterskestudent och hon sa också att vi skulle springa om kvaddlarna kom fram...
    Men smaken är som baken... :)

• Miss Lau

Jag fick kvaddlar både i ryggen och på magen och tyckte det var toppen!

• Vraket

Skönt att höra någon säga det!

Allt positivt om nålar och bedövningar behöver jag höra... Går på förberedande samtal för att fixa förlossningen... Är inte speciellt rädd för smärtan utan miljön, nålarna och allt det där...

• rosalin

vill ju inte ha kvaddlarna om jag inte måste, men hellre det än annan bedövning. De är ju iallafall ofarliga, även om de gör helvetiskt ont. Har hört att de lägger dem lite djupare här nu för då gör det inte lika ont.

• ShootingStar

sterila kvaddlar, är det inte det som gör så ont... eller blandar jag ihop det med något... Används det ens längre???

jag ville inte ha någon bedövning innan min förlossning, ville hålla mig till lustgasen. Inte just för att jag var rädd för smärtan eller biverkningarna, utan jag ville helt enkelt prova på å föda barn helt naturligt.
    Jag hade en extremt snabb förlossning på 4 timmar från första värken så nu hanns inte nån bedövning alls med, så det blev ju på sätt å vis som jag planerat. men när jag låg där bad jag om att få bedövning, men det hanns inte med.

Nu till denna förlossning vill jag ha ryggbedövning om det hinns med. har hört så mycket positivt om det, det är ett stick som kan göra ont, men sen försvinner allt ont, å det låter bara så underbart... vet flera som inte ens känt av sticket..

biverkningar finns väl md allt. men inget långvarigt. lustgasen kan ge illamående, ryggmärgsbedövning kan man ha ssvårt å va uppe å gå direkt efter förlossningen (men vill man det ändå?). tror att de flesta biverkningar är under så kort period, inget man får dras med sen, utan just under förlossningen...

• mija

åh jag e oxo inne på sterila kvaddlar , har hört att dom har ett nytt sätt att göra de på som inte ska göra så ont för jag e verkligen inte heller inne på att ta den där sprutan i ryggen =( men när jag sa de till bm så sa hon att dom sterila kvaddlarna bara hjälper i öppningsskedet typ å jag fik ingen direkt bra syn på dom mer osv

så jag e nästan säker på att jag kommer köra den där sprutan ialf men jag ska försöka stanna hemma så lääänge jag kan då kan de ju vara för sent att få den då har man inte så mycket att välja på hahah

• Miss Lau

De kvaddlar jag fick las på det nya sättet och det gjorde inte alls speciellt ont. Spände bara till lite men det gick över på en gång, och då tog det med sig nästan allt det onda! Toppenbra verkligen.

• evaviola

Japp! Under vår föräldrakurs fick vi under ett besök på förlossningen titta på alla olika smrätlindrande alternativ, och det avskräckte mig väldigt mycket!!! Har inte varit rädd för nålar och sprutor innan, men blev väldigt rädd för det när jag var gravid.. Vi fick även prova lustgasen och den var jättehemsk tyckte jag. Därför var min enda smärtlindring under förlossningen varma vetekuddar och det gick hur bra som helst!

• stenfalk

Har ännu inga planer på barn, och jag vet inte om jag någonsin kommer att våga bli gravid, för jag är så hemskt rädd för förlossningen och alla kontroller hos bm innan. Det är inte smärtan jag är rädd för, utan sjukhusmiljön, nålarna... Önskar att man kunde få föda hemma, då kanske jag skulle våga.

Svar på tråden nån mer som är mest rädd för bedövningarna?