• snowflake76

KAN MAN?

Kan man ge bort ägg?
    Hur går det till ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-10 05:22:07:
    Det kanske är bara som jag inbillar mig men efter som jag aldrig har haft missfall så har jag fått den knäppa iden att mina ägg siter fast med järngrep.
    Fast det är nog kanske inbildning

• Svar på tråden KAN MAN?
  • emma brolin
    miss maple skrev 2007-04-16 18:22:29 följande:
    Nillalalala: Va bra!Nej det är ju inte gjort i ett nafs.emma brolin:Är det nya rön?Eller har jag missat det bara?
    var själv intresserad av detta så jag googlade. då stod det på sidan som jag hittade!
  • Nillalalala

emma brolin: På karolinska stod det typ "det är bra, men absolut inget krav att man fått egna barn".

• snowflake76

vill önska er alla lycka till =0))

• Fiaflopp
    emma brolin skrev 2007-04-16 18:07:47 följande:
    Vet inte om det är sagt redan men man måste som donator vara säker på att man själv inte vill ha fler barn
    Nej nej,det måste du absolut INTE vara,det är ju därförr man säger att det INTE är någon fara för senare fertilitet...herregud,då dulle nästan ingen få donera.
  • Fiaflopp

Märkligt att du hittat det eftersom det inte stämmer.

oj så jag stavade i mitt förra inlägg

• Marelb

Nillalalala: Man måste vara 20 år för att donera står det på Karolinska...

Snowflake: Synd att du inte kan donera. Jag blir nervös själv nu för min mamma är hörselskadad. Inte medfött utan pga otaliga öroninflammationer när hon var barn. Att vara "öronbarn" kan ju vara genetiskt eller? Mina två barn är kärnfriska och jag med! Vill också donera ju. Är de sådär hårda så vet man ju aldrig. Men kunde jag inte få barn men skulle kunna få ett som var hörselskadat eller dövt så skulle jag ju vilja ha det ändå, om man säger så!!! Det kan man ju leva med.

• emma brolin

Donatorn

En kvinna som vill donera ägg måste vara frisk, utan några ärftliga sjukdomar och helst vara under 35 år. Det går att fråga någon du känner som till exempel din syster eller kompis.

Donatorn får bara donera så att maximalt sex barn blir till. Äggen får användas till fler än en kvinna. Det är en fördel om donatorn lever i en parrelation och redan har fått de barn hon önskar. Det är också viktigt att hon diskuterar igenom detta med sin partner så att båda är överens.

Läste lite slarvigt. Står att det är en födel inget krav. Sorry!

• snowflake76

emma brolin: måste fråga, min mormor var/är den enda som har haft parkinson. hon fick det när blixten slog ner i henne. så kan det bara var blixten som gjorde det ? har hört om folk som har får epelepsi efter dom har blivit slagna av blixten. är det sant eller måsta man ha bärt sjukdomen för att det ska bli så?

• emma brolin
    snowflake76 skrev 2007-04-18 22:17:01 följande:
    emma brolin: måste fråga, min mormor var/är den enda som har haft parkinson. hon fick det när blixten slog ner i henne. så kan det bara var blixten som gjorde det ? har hört om folk som har får epelepsi efter dom har blivit slagna av blixten. är det sant eller måsta man ha bärt sjukdomen för att det ska bli så?
    vad menar du?
  • snowflake76

jo mormor är den enda i släkten på hennes sida som har haft parkinson hon fick parkingson när blixten slog ner i henne. så därför undrar jag om det har med att blixten slog ner i henne eller om hon ar på den sjukdomen efter som det är bara hon som har haft det.

• Marelb

Nu fick jag lära mig något nytt igen... att maximalt 6 barn får bli till. Då kan man genomgå en donation två gånger då eller? Om det första gången blir så många ägg att det delas till två par. Hur många gånger kan mottagaren i så fall genomgå äd så att det också föds ett barn. Kan man alltså "skaffa" 3 barn på detta sätt? Om möjligheten finns så kan man väl bara donera en gång i så fall. Två par får 10 ägg var. De kanske vill ha syskon och tom 3 barn? Fattar någon vad jag menar?!

Svar på tråden KAN MAN?