• 3småttingar

Sjuk kanin!!!!!!!!!! Någon som kan hjälpa mig?????

Hej alla...

Här har ni en som har en kanin som i och för sig börjar komma lite till åren men som just nu uppför sig väldigt konstigt.
    Hon äter väldigt lite och godsaker är hon inte sugen på.
    Hon dricker dåligt.
    Hon lutar eller hur jag ska förklara det när hon både hoppar och sitter.
    Kort och gott så är hela hon sned.

Jag vet att hon är gamal men är det någon som har varit med om nått liknande.??

För ett par år sen hade hon också en period då hon inte åt..

Tacksam för svar..

• Svar på tråden Sjuk kanin!!!!!!!!!! Någon som kan hjälpa mig?????
  • Medusan

Jag vill inte skrämma upp dig men måste ändå berätta att det var så men en drärgkanin jag hade när jag var liten och den dog tyvärr under natten. Vi hade tänkt ta den till veterinären tidigt på morgonen men då var det försent

Fick reda på i efterhand att den troligen dött av en hjärnblödning. Mitt råd är att ringa veterinären direkt, det finns en risk att den lider och det får bara inte hända tycker jag.

• 3småttingar

Hon är snart 8 år. Är lite osäker eftersom vi fick henne av grannarna och de är inte hemma så jag har inte hunnit råd fråga de ännu.

Givetvis ska hon inte lida!!!!

Är bara det att jag inte varit med om detta innan och vet att det finns mycket erfarenhet här...

Glömde skriva innan att hon verkar inte ha ont någonstans men är det som medusan skriver att det sitter i huvudet så är det inte så konstigt att hon inte reagerar när jag klämmer på henne.

• Medusan
    3småttingar - Tror att vår kanin var i den åldern då det blev så här och det anses vara en ganska så hög ålder för en kanin har jag för mig att de sa.

Skönt att höra att du är väldigt mån om att kaninen ska behöva slippa lida. Varför jag skrev om det är för att jag vet att vår kanin plågades till döds bara för att vi väntade till nästa dag med att ta den till veterinären, och det känns så hemskt. Var ju verkligen inte meningen men i brist på kunskap så blev det så ändå

Har du ringt veterinären och rådfrågat än?
  • Älgen

Min dvärgkanin fick också så, jag tror hon fick en stroke. Hon verkade inte lida men vi tog henne till vetrinären till slut som fick ge henne en spruta att somna in på eftersom det inte fanns någon annan väg ändå. Jättehårt och jobbigt.
    Sköt om er.

• Älgen

Annars kan kaniner också få urinvägsinfektion som blir till blodförgiftning om man ej medicinerar omgående. De äter ju en typ av sin egen avföring och det kan leda till (eller så har jag hört i alla fall) att de får urinvägsinfektion. Deras symptom bli att de är "konstiga", i det närmaste okontaktbara, verkar frossa. Antibiotika hjälper i dessa fall, om de får det tillräckligt fort klarar sig kaninen.
    Nu låter det inte som att din kanin har det men ville bara säga så att alla vet om detta.

• 3småttingar

Kommer inte fram till någon vetrinär än så länge.
    Bor ju på ett litet ställe men jag ger mig inte..

Är jätte tacksam för era råd.

Har också hört att kaninen är gammal. Jag menar att det inte blir mer än 6-7år...
    Vet ej om det stämmer men det verkar ju så..

• teddy

Whitetiger: tänk att du alltid ska komma med massa dumma inlägg. Morr.

Ts.. Vi hade två kaniner här hemma... dem e runt 7.8 år. Men ena kaninen vart som du beskriver nu. Lutade liksom. Det var utekaniner. Men denna kanin fastna det även bajs i rumpan på väldigt mycket...
    O det lossnade inte heller eftersom det fortfarande var kallt ute för ca en månad sedan. Så jag övervägde att ta in den fast mman inte ska det... Hade inge val kändes det som. så det fick bli en inne kanin istället.
    Hon varade även ur nosen. eller om det var snor jag vet fortfarande inte det...
    Hon vart bättre med andingen inne o sådöra. Men lutade fortfarande...
    Hade henne inne ett par veckor och hon började piggna på sig. Men en dag så låg hon plötsligt död på golvet. inge rolig syn...
    Sonen fick ju förhoppningar av att kaninen vart bättre oxå...
    Nu menar jag juh inte att det behöver gå så för din kanin. Men den e ju relativt gammal...
    Du har inte märkt nå andra fel på henne/honom?

• 3småttingar

Fiffi är också ute kanin.
    Hon är också lite blöt om nosen och precis som du beskriver har hon också alltid haft massa bajs som man får ta bort ett par gånger i veckan. Vet du varför det blir så????
    Jag vet tyvärr inte..

Låter inte som att det är så mycket hopp för vår lilla kanin.
    Ska bara förklara det för barnen med:(

• kornelia

3småttingar. FÅ TAG PÅ VETERINÄR! INNAN du berättar för barnen, så ge kaninen en chans. inget djur ska behöva lida så åkt ill veterinär oavsett va det ksotar, det är dn skyldighet.

Svar på tråden Sjuk kanin!!!!!!!!!! Någon som kan hjälpa mig?????