• 3småttingar

Sjuk kanin!!!!!!!!!! Någon som kan hjälpa mig?????

Hej alla...

Här har ni en som har en kanin som i och för sig börjar komma lite till åren men som just nu uppför sig väldigt konstigt.
    Hon äter väldigt lite och godsaker är hon inte sugen på.
    Hon dricker dåligt.
    Hon lutar eller hur jag ska förklara det när hon både hoppar och sitter.
    Kort och gott så är hela hon sned.

Jag vet att hon är gamal men är det någon som har varit med om nått liknande.??

För ett par år sen hade hon också en period då hon inte åt..

Tacksam för svar..

• Svar på tråden Sjuk kanin!!!!!!!!!! Någon som kan hjälpa mig?????
  • lluvia

Är man inte rik bör man försäkra sitt djur. Har man inte ens råd att försäkra sitt djur bör man inte skaffa djur.

Min spontana reaktion när jag hör om människor som utsätter djur för lidande i onödan är att de bör skämmas.

Jag blir oerhört upprörd när jag läser om sådant helt enkelt.

• teddy

Luma: tack för dina inlägg. Gör absolut ingenting att du l'gger dig i. Snarare bara bra att du gjorde det. Tack.

Jag var ganska s'ker på att kaninen vart bättre.
    Jag ringde vetrinären och pratade med dem.
    Så var snäll att sluta hoppa på mig för det.
    Jag följde vetrinärens råd.
    Men tyvärr så dog den iallafall sedan.
    Antagligen en hjärnblödning eller nån propp.
    Om kaninen inte skulle blivit så pass mycket bättre för varje dag så hade jag åkt in till vetrinären med hon.

• lluvia

Nej teddy, nu har du allt förändrat historien.

Tidigare svarade du på en direkt fråga om varför du inte tog kaninen till veterinären så här:

"För att vi faktiskt inte hade råd..."

Det var det absolut första du skrev som förklaring. Nu är din story förändrad.

Fine, men det är ju inte konstigt att man tror att du underlät att ge kanininen vård pga dålig ekenomi när du faktiskt skriver det själv.

Bestäm dej för vilken version som gäller.

• teddy

Jag har inte ändrat historien. Jag hade i nte råd att åka till vetrinären med han. Men jag ringde o frågade om råd o detkostar ju inget... Hade den inte blivit bättre så hade jag försökt lånat pengar för att ta mig till vetrinären med han...
    Skärp dig med dina påhopp.

• lluvia

teddy:

Det är inget påhopp att tycka något om andras handlingar.

Du får träna på att ta kritik.

Och du måste skilja på kritik och påhopp.

• teddy

Iluvia: Jag kanske tycker det e påhopp. Att syfta på att man inte klarar av sina djur. När man e en stor djurälskare...
    Men skit samma. det e inte mig denna tråd handlar om så vi kan skippa det snacket nu...

Ts hur gårå det med kaninen. Blir den nå å bättre?

• lluvia

teddy;

TS kanin har fått somna in.

Jag kanske tycker att jorden är platt så då är den det.

• LuMa
    teddy:
    Ingenting!
    Jag tycker bara att det finns bättre och sämre sätt att uttrycka sej på när man tycker olika.
    Man behöver inte trycka ner folk som redan helt säkert mår dåligt över nåt. Och det gäller inte bara det här utan alltid, vad det än gäller.
    Man kan inte bara uttala sej och börja skälla innan man vet hela historien, berättar inte någon allt. Ja, då frågar man.
    Så enkelt är det. Tycker jag.

Sorry, svävade ut lite och det är lite OT i den här tråden.
    Same shit, different name..
  • teddy

Luma: Du har helt rätt... Folk får väldigt lätt en felaktig uppfattning här... tack igen för dina inlägg.

• AnnaKarenina

Det kan ha varit livmodercancer om honan inte var kastrerad.
    Alla okastrerade honor får det förr eller senare.
    Om du skaffar en ny kaninhona är det viktigt att kastrera henne i ung ålder.

• Jemp
    AnnaKarenina skrev 2024-11-25 13:08:59 följande:

Det kan ha varit livmodercancer om honan inte var kastrerad.
    Alla okastrerade honor får det förr eller senare.
    Om du skaffar en ny kaninhona är det viktigt att kastrera henne i ung ålder.

Varför dra upp en 17 år gammal tråd för att sprida felaktig information?
  • AnnaKarenina
    Jemp skrev 2024-11-25 17:46:24 följande:
    Varför dra upp en 17 år gammal tråd för att sprida felaktig information?
    Det är inte felaktig information utan helt sant.
    För att de allra flesta inte vet om att dödsorsaken för de flesta kaninhonor är just livmodercancer.
  • Minkoppte

Det stämmer som Anna Karenina skriver. Den vanligaste dödsorsaken för en okastrerad kaninhona är livmodercancer. Fråga vilken exoveterinär som helst. 

• Anonym (Djurägare)
    3småttingar skrev 2007-03-30 17:26:30 följande:
    Sjuk kanin!!!!!!!!!! Någon som kan hjälpa mig?????

Hej alla...

Här har ni en som har en kanin som i och för sig börjar komma lite till åren men som just nu uppför sig väldigt konstigt.
    Hon äter väldigt lite och godsaker är hon inte sugen på.
    Hon dricker dåligt.
    Hon lutar eller hur jag ska förklara det när hon både hoppar och sitter.
    Kort och gott så är hela hon sned.

Jag vet att hon är gamal men är det någon som har varit med om nått liknande.??

För ett par år sen hade hon också en period då hon inte åt..

Tacksam för svar..

Har man husdjur och man märker att dom mår dåligt så ska man inte fråga om råd på ett forum. Det som gäller är att kontakta veterinär omedelbart. Blir rent ut sagt förbannad över hur man kan fråga om råd på ett forum pm man märker att sitt husdjur mår så dåligt som du beskriver. Det skulle vara körkort på att få innehava husdjur.
  • Anonym (.)(.)
    Anonym (Djurägare) skrev 2024-11-26 19:51:31 följande:
    Har man husdjur och man märker att dom mår dåligt så ska man inte fråga om råd på ett forum. Det som gäller är att kontakta veterinär omedelbart. Blir rent ut sagt förbannad över hur man kan fråga om råd på ett forum pm man märker att sitt husdjur mår så dåligt som du beskriver. Det skulle vara körkort på att få innehava husdjur.
    Kaninen hade nog ändå inte överlevt de 17 år som det tog innan du framförde ditt tips om veterinären.
  • Anonym (Framtiden)

Har inte läst hela tråden men OM någon vilsen djurägare googlar fram denna tråd: Kaniner och gnagare som inte äter ordentligt kan tackla av och dö väldigt snabbt, oavsett grundorsak. De behöver äta för att hålla igång tarmsystemet. De är dessutom bytesdjur och döljer att de mår dåligt in i det sista. Märker man att de är nedsatta är läget i stort sett alltid akut och veterinär ska uppsökas omgående. 

Ha djuret försäkrat eller en buffert avsatt till veterinärvård eller åtminstone en akut avlivning. Finns inte pengar till det, avstå från att skaffa djur. Ekonomi eller lättja är inte en giltig ursäkt till att låta ett djur lida till döds, vare sig det är en häst eller en hamster. 

Svar på tråden Sjuk kanin!!!!!!!!!! Någon som kan hjälpa mig?????