Inlägg från: grådis |Visa alla inlägg
  • grådis

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

Rebecca, hur är läget med dig då? varit ute på nåt kul? Kollat läget i skolan ännu? Kramis

• grådis

68an lite om förhöjda levervärden från Fråga doktorn på crohns.se...fast det framgår ju inte om det är det provet du tagit...
    Hej,

Förhöjda levervärden kan ha mängder av orsaker, bl.a som delfenomen vid inflammatorisk tarmsjukdom (Mb Crohn respektive Ulcerös colit) - som jag utgår från att Du har även om det inte framfår i Din fråga. En vanligare orsak är dock biverkning av olika mediciner. De allra flesta medicinska preparat transporteras så småningom till levern där de bryts ned till olika slaggprodukter vilka kroppen sedan utsöndrar med bl.a urin och avföring. Förmågan att klara dessa nedbrytningsprocesser varierar, och vissa individer tål inte inte belastningen av vissa mediciner lika bra som andra. Sedan kan förstås en absolut överdosering av ett preparat överbelasta levern hos vem som helst, t.ex om man skulle ta en stor mängd Alvedon på en gång. Resultatet blir, oavsett orsak, en viss skada på levervävnaden - det kan gälla själva levercellerna eller gallvägarna (eller båda delarna), med inflammation som följd. I de flesta fall läker dessa reaktioner ut - förutsatt att intag av skadligt preparat avbrytes. Vid leverinflammation pga rubbat immunförsvar - t ex som delfenomen vid inflammatorisk tarmsjukdom - kan det ibland bli aktuellt med riktad medicinsk behandling, som kortison.

MVH
    Dag Risberg

• grådis

I den här tabellen fanns gt värdet med,

Vid hälsoundersökningen analyseras vissa faktorer som anses öka risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Faktorer av betydelse är rökning, förhöjt blodtryck, förhöjda blodfetter, brist på motion, stress, övervikt och eventuell ärftlighet.

Du som deltagit i HÄLSOKONTOT® och har fått ditt Hälsosaldo kan här jämföra dina provsvar med normalvärden

Ref hälsosaldo Kvinnor Män Anmärkning
    BHb (g/l) Hb (blodvärde) 120 - 150 140 - 170 Påverkas bl a vid blödningar och infektioner
    BLTR_DIAST Blodtryck diastoliskt

• grådis

oooops undra vad som ände där?....

Vid hälsoundersökningen analyseras vissa faktorer som anses öka risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Faktorer av betydelse är rökning, förhöjt blodtryck, förhöjda blodfetter, brist på motion, stress, övervikt och eventuell ärftlighet.

Du som deltagit i HÄLSOKONTOT® och har fått ditt Hälsosaldo kan här jämföra dina provsvar med normalvärden

Ref hälsosaldo Kvinnor Män Anmärkning
    BHb (g/l) Hb (blodvärde) 120 - 150 140 - 170 Påverkas bl a vid blödningar och infektioner
    BLTR_DIAST Blodtryck diastoliskt

• grådis

Skönt att du är hemma, trist med den försvunna kissen
    Lustgas alltså? Kanske man ska prova...jag brukar få nåt piller och nåt i nålen...
    Värktabletter? Nu har jag läst att flera av er får det...måste fråga min doktor nästa gång...man behöver inte ha ont alltså....

Själv har jag ett ovanligt problem på denna sida...förstoppad...fast grymt skitenödig...men det är som en propp...så läcker det löst förbi bredvid....vet inte hur jag ska förklara...men tog i så jag höll på att svimma när jag var på dass (ganska många och långa besök idag) på jobbet...så är det trångt, pressar så, el nåt så det kommer blod t o m...
    häller i mig vatten, masserar magen, går fram o tillbaka osv osv hoppas det släpper...f*n värre än konstant lös i magen...tror det beror på medicin + stress (taskiga toavanor i helgen)blä ä blä blääääh...så nu känns det bättre när jag fick gnälla av mig

• grådis

Tack Lälla, ja jag tänkte att jag skulle åkt till apoteket efter jobbet idag, men...det blev inte så...men nu efter två liter vatten o magmassage och ett ständigt kissande så verkar ju microlax som en bra ide... jaja, det ordnar sig.
    Du tar väl det lugnt ibland också? Mycket nu, härligt att du är så pigg, men din chef borde ju tänka lite på dig när du varit sjuk sålänge. Men förstår dig, har man varit helt off ett tag och sen blir pigg o kommer ur skovet så är det svårt att ta det lugnt. Får du bra betalt nu då, när hon lastar över massa jobb på dig? Du är värd en superlön Kram på dig

Willow, hoppas ni hittar katten snart, de är ju en familjemedlem, så kära.

Nalla,jobbigt med din lungor Vad har du för ngt att andas in? Jag har symbicort och bricanyl för min astma...fast använder det mest vid förkylning, eller som nu när jag är kattvakt fast jag gick obehandlad i så många år så lungkapacitetskurvan ser inte rolig ut när man är hos sköterskan o gör "peff"prov. Prednisolon igen alltså...universalmedicin
    Gött att magsjukan är över, det lät tufft.
    Lycka till på ditt mattepov imorgon

Disa, oh, jag ville åka till Indien o göra samma sak...men det var svårt att hitta ngn som ville åka med..och Indien kändes som om jag ville ha nån med när jag reste iaf...fast sen fick jag såna problem med stopp i tarmen osv så de enda resorna som blev av i vinter var till sjukhuset fram o tillbaks
    Vilket sätt av sjukhuset o slarva bort dig...vad frustrerad man blir...
    Vad har du provat för alternativa behandlingar? Jag la om kosten efter en "naturlig rensning" (besök på sjukhuset med fasta o tarmvila) i höstas samt tog Probion, lactobaciller i tablettform. var ledig, åt i lugn o ro, var ute o promenerade, åt mycket mango, papaya, avokado,annan färsk frukt, nötter o frön, grönsakssoppor,broccoli, gröna blad (spenat o mangold)annat vegetariskt, torsk, lax, makrill osv. Fick upp mitt blodvärde samt sänkte min crp (sänka) från 50 nåt ner till 16.
    Tyvärr fick jg ett återfall efter julmaten o stressen o en smäll i magen så jag åkte upp till ett crp på 129 och blodvärdet sjönk igen... Håller fortfarande på att försöka hitta det där lugnet och mathållningen jag hade där en period i höstas...
    B-vitaminer verkar vara bra att få i sig tillskott av när man är en tarmis...jag tycker det påverkar humöret också, något mindre deppad när man får i sig mer av det?
    Hoppas att du snart ska bli piggare och att bröllop o bebisplaner klaffar. Kram

• grådis

disa, min syster har en hälsokostbutik och har försökt komma med massa tips o ideer o hjälp, kan ju säga att jag varit lite skeptisk förut men ju mer jag läser själv desto mer är jag villig att prova det som låter vettigt, och förstår nu hur klok o smart min kära syster är.
    Sov gott och hoppas du snart ska bli pigg. Kram

• grådis

Hejsan

Nalla, jodå magen har ordnat till sig...efter MASSA flytande (vatten, juice osv) sen tog jag två koppar cappuccino från kaffeautomaten på jobbet...voila...sen släppte det
    Nu är la du nästan klar med studierna för denna termin eller?
    Hoppas lungröntgen såg bra ut.

Havsbris: Heeej

Nio välkommen hit

Rebecca kul att du mår bra Hoppas det fortsätter så. Går du i skolan denna veckan nu då?

Mallan, säger som jajjab, köp äl-stickor el dyl...guuud så nervös man var i massa år för att bli gravid....sen visar det sig att det är ju inte så j*kla lätt att bli det när man väl tänkte bli det...eller hur ska jag säga...Må så gott och det låter spännande med hösten...att det är lite öppet sådär. Lycka till med vad ni än tar er för och väljer. västkusten är ju alltid bästkusten Nåja, får väl erkänna att man är partisk i frågan

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7