Inlägg från: grådis |Visa alla inlägg
  • grådis

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

Nä, ska slita mig från datorn och försöka få ngt gjort... men det är bara 5 grader ute och det regnar o blåser...hmmm jag som tog ledigt idag för jag skulle gräva i trädgården...kläder efter väder eller kura upp sig i fåtäljen med en bok kanske? hehe
    Skulle plantera om tagetes o tomater också för de växte så fort...men nu satte jag ju ut dem på altanen förra veckan och iom kylan så har de "stannat" upp, så de klarar nog utrymmet i sålådorna nån dag till...

Kram på er ALLIHOP och hoppas ni haft en bra helg. Krya på oss

• grådis

Hmm jaha, då förstår jag. Knappast medicinrelaterat då alltså
    Trist med ett sånt samband om man, som du skriver, gillar sol och värme.
    Kanske är nån annan härinne som känner igen sig?

Ja jag sitter fortfarande framför datorn.... ....fastnade på msn med syrran

• grådis

Molle72 vi vill INTE bli av med dig

Lindis41 din stackare, du kämpar på. Hoppas du snart ska bli bättre. När skulle du till läkaren? Kram

rebecca o Mumlin, visst är det skit med svullen mage? man har ju mest haft jeans som är rätt låga i midjan...hur kul är det när magen svullar ut? Rymliga tröjor är rätt bra

Ska iväg o jobba eftermiddag sen. Kollar till er i slutet av veckan igen eller nåt, sköt om er och må så gott, massa kramisar

• grådis

Hallå

Är inne en snabbis här på jobbet, ska snart gå hem.

disa, jobbigt när man inte kommer fram eller inte får ngn tid. Jag skulle varit kallad till v11 men har inte fått ngn tid ännu...däremot har min läkare garderat sig...han vill att jag går och tar prover var tredje vecka...(gjort det sen årsskiftet) på så vis har han koll på mig och det har resulterat i 2 telefonsamtal i år från honom där han ringt och undrat hur det står till...
    annars om man vill ha tag på honom brukar det funka med att beställa tid hos sköterskan och sen ringer han upp. jag har även mailat min läkare flera ggr med gott resultat...sen har jag även åkt in akut när jag varit riktigt jäkla dålig eller inte orkat. Då har man ju träffat han

Goldfish, har du gjort gastroskopi så lovar jag att du står ut med allt annat, för det var det vidrigaste jag gjort. Coloskopi är inga pix bara de drogar en Det jobbigaste är förberedelserna där man ska välja mellan pest ( 3liter ljummet saltvatten : Laxabon) eller kolera (2 glas med Phosporal)
    Om man är jätteinflammerad och har krokiga tarmar kan det kännas, be om smärtstillande och lugnande, men andra ggr känns inget alls. Jag har gjort coloskopi massa ggr och ingen gång har varit den andra lik. Det har varit allt mellan gråt o tandagnisslan till ett dumt smil i ett "högt" tillstånd Du klarar det, jag lovar

Min läkare ringde igår, hmmmmm, värdena hade blivit sämre igen... ....har mig själv att skylla då jag haft en motivationssvacka och förträngt tabletterna...hmmm straffar sig med en gång...Trombocyterna var uppe över 500 igen och orosmukoiden hade gått upp från 1,5 till 1,8 men crp hade ju sjunkt iaf...var 129 i januari och var nu nere på 39.
    Jaja, bara att bita i det sura äpplet och svälja de ljuvliga rosa Budenofalk kapslarna...mmmm vad det är gott med kortison...suck...men det är ju bara 9mg/dag så det kunde ju varit värre....typ 40mg Prednisolon...

Ha de gott alla, hinner inte läsa o kommentera allt just nu.
    Kramis

P.S Kul att se er Mallan o 68:an och Zafon.

• grådis

Hej igen

Nalla och ni andra som undrade så har jag "pratat" med Lilltrulsa iaf, hon pluggar och renoverar hemma och jobbar så hon hade inte så mycket tid, Knase vet jag inte...Knasbollen i mgen kanske har tittat ut...vet inte när hon skulle ha? Blåbärspappa???? Linnann??? Hoo hooo vaaart är niii?

Hia, hur är det med dig nu? Med grav o ibs och allt?

Goldfish, ahaa jag missade att det va den "lilla" korta undersökningen du skulle göra. var inte orolig, det går nog bra, det brukar gå fort och de har stoooora burkar med vaselin säger man till att man är rädd o nervös brukar de ta det lugnt o försiktigt, kanske kan du få en sköterska att hålla i handen? det har jag haft när jag gjort den andra undersökningen, coloskopin. Det går inte att jämföra rectoskopi med gastroskopi, rectoskopi är lugna gatan, mest obekvämskänslor o lite olustigt sådär, men de är ju läkare och har sett fler arslen än ditt och mitt
    När jag gjorde gastroskopin var de två stycken som fick hålla fast mig...för jag hyperventilerade och var på väg ut ur rummet...huvva huvva, otrevligt. Men det gick ju fort.
    Du grejar detta , tänk på att du vill ha svar på vad det är för fel och att denna undersökning kan leda till att du kommer in på mag&trm och får bra hjälp. Håller tummarna för dig.
    trombocyter = blodplättar, har man många är det väl att immunförsvaret är aktivt och håller på att bekämpa nåt eller dyl...= man har en inflammation....har lite dålig koll. det skulle ligga på mellan 185-387 för kvinnor iaf oc mitt låg på 530 nåt...vet inte så noga, han var inte nöjd med det iaf.

Dalkulla, man önskar att du kunde fått vara frisk nu och samla kraft inför den stundande bebisankomsten. Nära nuuuuu, eller?

Nalla, härligt med båt. Idag måste ju vara en toppendag, iaf här är det varmt o skönt. Må så gott och lycka till med studierna. Snart har du sommarlov din lyllos

Rebecca, hur går det för dig? Har du varit i skolan nåt denna veckan? Jobbigt att må illa, hjälper det om du stoppar i dig nåt? Ibland blir det en ond cirkel, man mår lite illa och har ingen matlust, sen mår man lite illa till för att man inte ätit. Svårt det där, ofta är man ju inte så sugen på nåt.

Prommis, uppe med tuppen

Mumlin, kul att se dig vara så aktiv här. Hur går det med altanen och rabatterna? Sitter du och njuter på den något? Sköt om dig och vad duktigt av dig att träna, wow, Kam kram

68:an 20kg..ja det är som du säger...spegeln säger ett och vågen nåt annat, för på bilderna kan man ju inte se några dallrande 20 extrakilon iaf Men leva på nutrilett låter ju bra tråkigt... håller tummarna för dig att du kommer ner till din trivselvikt, sköt om dig och njut av våren, har björken fått musöron uppe hos er? Bor du i Sundsvall eller utanför, eller i Timrå? Kommer inte riktigt ihåg. Brukar åka upp dit imellanåt, typ varje år helgen innan midsommar

Lonestar, hur går det med leder och ögon och studier och bilen? Och blev jycken med valpar eller var det bara blårök som kom ur hanen?

Må så gott tarmisar, tycker så mycket om er

• grådis

Goldfish, om du inte har ätit så mycket det sista och om du kör med flytande dagen innan så borde det ju räcka med ett microlax...om du är nyskiten när du kommer till vc vill säga
    Det va så länge sedan jag gjorde en rectoskopi, har bara gjort 2 tror jag, mina besvär har alltid suttit längre in=fått göra coloskopi ist, så jag kommer inte ihåg...tror att en läkare gjorde det utan nån förvarning...typ kom på rutinbesök och då ville han göra en..och då var det inte nyspolat i röret....måste ju varit svårt att skönja slemhinnan i det läget, tycker man ju. Lycka till det går säkert jättebra. Och en kvinnlig läkare kanske känns mentalt bättre? Kram på dig

• grådis

Halloj

Skrev ett långt inlägg tidigare men allt bara försvann, ramlade ur uppkopplingen... f'n va sur man blir...

Mumlin; det låter jättefint med ditt trädäck o muren o blommorna. Amplar för att rädda plantorna från snigeldöden lät ju smart. De äckliga kräken är överallt...usch, hade en hasande på hallgolvet häromdan...bläää. fram med saltet...
    Mina plantor står på den inglasade altanen, en del omplanterade, resten står kvar i sina sålådor och pluggboxen...hmmm dags att göra nåt åt det. Har ju en bunte fröpåsar med andra fröer som det snart är dags att peta ner...

Disa, lycka till, jag håller tummarna för att det inte är så allvarligt och att allt ska gå bra.

Prommis, jag tycker jag tappar mer hår än normalt...oxå färgat svart och så är det halvlångt så det ser ju mycket ut...drar jag med fingrarna igenom håret så får jag ju alltid med mig strån, ibland mer ibland mindre...Jag äter inte prednisolon men Budenofalk, som är kortisonkapslar. Tycker iofs att jag alltid fäller hår...vitamin o mineralbrist kanske?

Rebecca93; tråkigt att du mår så dåligt. Vi har nog alla härinne upplevt "det svarta hålet", ibland är man bara så trött och arg och orolig pga sjukdomen.
    Men man får inte glömma bort att de flesta lever ett normalt liv, jobbar, reser, har familj, utbildar sig och har kul. Har du kontakt med ngn kurator? Ibland kan det vara bra att prata med nån utomstående, denna tråd funkar oxå helt okej om man vill "prata" av sig lite, har hjälpt mig mycket när jag varit nere och deppig.
    Jag blev sjuk på högstadiet, hur gammal var du när du blev dålig? Jag gick med i RMT, Riksförbundet för mag & tarmsjuka, de hade en ungdomssektion i mitt län, vi hittade på en massa kul saker. Skönt att träffa andra och se att man inte var ensam om att prutta o behöva rusa på toa titt som tätt. Andra saker som underlättat är humor och lite jäklar anamma. Man får inte ge upp.
    Betyg o sånt behöver du inte oroa dig för, det kan man fixa till sen. Jag låg på sjukhus 9 veckor på vårterminen i 8:an, lärarna kom dit med lite mtrl och så fanns det stödundervisning på Östra, en lärarresurs som man kunde fråga och som vakta när man skrev prov. Det löser sig.
    Hoppas att du snart blir piggare och blir av med illamåendet. Kram

Lällas, hur går det med löneförhandlingen? Skönt med resa, jag vill oxå ju

Nalla, fick ni båten?

• grådis

Nalla, fick ni I båten ska det stå

• grådis

Nalla, "i"

Dalkulla, nära nuuuu då Håller tummarna. Kram på dig

• grådis

Disa, fy vad arg man blir på sånt. Orolig o stressad och sen får man inget svar...lite antiklimax...stackare, förstår självantändningsrisken. Ladda med en lapp full med frågor inför telefontiden. sköt om dig och hoppas sambon kommer hem.

Dalkulla, så spännnande att vi snart ska få tillökning i tråden Vad tycker din tjej om att hon ska bli storasyster? Önskar dig all lycka till, hoppas verkligen att du ska komma ur ditt envisa skov.

Nalla, hur snigeln kom in? Ja inte var han bjuden men han smet väl över tröskeln när dörren stod öppen eller så åkte han snålskjuts på en sko...det är faktiskt nåt att tänka på: har ni inga sniglar hemma, men besöker folk som har...se upp...kolla skorna innan ni åker hem och var försiktig med att ta plantor och skott från "smittade" trädgårdar. De är hemska, blir såååååå j*kla många

Prommis, hälsokosten har nåt som heter "Hår och naglar" eller nåt, ska vara bra.

Rebecca93, ok. Då har du haft sjukdomen hela skoltiden då. Mår du bättre idag eller är du fortfarande illamående? Vad äter du? Jag jobbar nätter nu, då äter man inte så mycket, gjorde smarrig "MilkShake" igår natt. På Havredryck (tycker jag får ont i magen när jag dricker för mycket mjölk) banan och frysta hallon och blåbär, så mixade jag det. Gott, fast man får se upp så man inte har hela tänderna fulla av blåbärsflagor efteråt. Vad gör du på dagarna nu när du inte är i skolan?
    Är din psykolog bra? Jag har varit hos flera, en del bra, nån annan kass, men nu har jag en kurator som det funkar jättebra med. Ursäkta om du tycker jag frågar för mycket. hoppas du snart blir bättre. Kram

Må så gott alla tarmisar och anhöriga

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7