Inlägg från: grådis |Visa alla inlägg
  • grådis

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

Malvas mam: jag har också gjort gastroskopi, men flera år efter att jag hade fått min diagnos...det var väl för att se att det såg bra ut där...

De vanligaste undersökningarna för att ställa diagnos på uc o crohns är : avföringsprover, blodprover och coloskopi med biopsitagning.
    Sedan för att kolla förträngningar, passage o ev svullnader kan de göra tunn och tjocktarmsröntgen.
    För att kolla efter varansamlingar, bölder, abscesser osv kan de göra en MR, magnetröntgen.
    För att utesluta problem i matstrupe och magsäck så görs gastroskopi.
    Sen om de ska kolla endast ändtarm kan en rektoskopi göras.

• grådis

Här är en sida med info om gastroskopi:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp

urklipp från sidan:
    Smärta i magen vanlig anledning till gastroskopi
    Ofta görs en gastroskopi om man känner smärta eller obehag i övre delen av magen, men gastroskopi används även vid andra symtom, till exempel

sura uppstötningar
    halsbränna
    svårigheter att svälja
    kräkningar eller illamående
    blod i kräkningar eller svart, blodig avföring
    diarré
    minskad vikt
    försämrat allmäntillstånd, till exempel att man känner sig trött och svag.
    Det kan också vara aktuellt med gastroskopi om prover visar att man har blodbrist, blod i avföringen, järnbrist, brist på vitamin B12 eller brist på B-vitaminet folsyra.

Matstrupen (1), magsäcken (2) och övre delen av tolvfingertarmen (3) inspekteras med hjälp av gastroskopet.
    Sår, inflammation och tumörer avslöjas i slemhinnan
    Det är framförallt slemhinnornas utseende i matstrupen, magsäcken och övre delen av tolvfingertarmen som inspekteras med hjälp av gastroskopet.

I matstrupen kan läkaren se om det finns svampväxt, inflammation, sår, tumörer, åderbråck och förträngningar. Även övergången mellan slemhinnorna i matstrupen och magsäcken granskas noga. Läkaren kan då upptäcka om för mycket saltsyra läcker från magsäcken upp i matstrupen, så kallad refluxsjukdom.

Längre ner, i magsäcken, kan det också finnas sår, tumörer eller polyper som är stjälk- eller knoppformade utväxter. Dessutom kan slemhinnan ha drabbats av inflammation eller förtvining.

Nedre magmunnens utseende granskas. Om den är oregelbunden eller trång kan det vara tecken på att man har eller har haft ett sår. I vissa fall kan det tyda på cancer. Läkaren ser också om första delen av tolvfingertarmen är inflammerad eller har sår.

Längre ner i tolvfingertarmen kan det finnas polyper och fickbildningar. Vid misstanke om glutenintolerans tas prov från tolvfingertarmens slemhinna som sedan undersöks i mikroskop.

• grådis

Malvas mam, har nu också läst Annika Lagerhorn, en del verkar vettigt annat får man kanske sålla bort.
    Just det att hon skriver så mycket man inte får, och som oxå verkar vara det du hänger upp dig på, kan ju verka jobbigt. Hon avslutar ju också med vad hon äter o unnar sig. Så man får försöka fokusera på det.
    Jag har redan nu försökt minska på spannmål...äter tex mycket quinoa ist, jättegott att göra olika sallader med och barnen äter o gillar det. Sen får man väl försöka undvika halvfabrikat, äta "rena" livsmedel, frukt o grönt mm.
    Det svåraste är att vara uthållig och göra det under längre tid. Jag har försökt till och från sen i höstas. Förra veckan hade jag återfall och käkade bara skit, gjorde dock en uppryckning i helgen med bönsallad, mycket frukt osv.

Matdagbok som zafon skriver är nog det hetaste tipset att börja med.
    Jag tycker jag blir mer svullen o bullrig och konstig av mycket bröd och pasta och sånt...och av mjölk/glass osv...men jag ska försöka skriva, för ibland känns det ju som att det inte spelar nån roll vad man äter, man blir kass ändå, precis som Zafon nämner.

• grådis

Lonestar, trist med bebisplanerna men du är faktiskt inte så gammal ännu, så du hinner nog med det så småningom. Det viktigaste är ju att du blir frisk, är nog lättare att både bli gravid, klara grav och uppfostra barn om man inte bor på toa med blodet rinnande ur en
    Men visst, har man planerat nåt vill man ju inte vänta.
    Kram på dig och vaddå, hallåååå, du ska ju bli mormor Vi emotser dagliga rapporter och kort Är hon jättetrind om magen nu den lilla? Sköt om dig o hoppas medicinen ska hjälpa.

Annars får du också prova kostomläggning och se om det iaf hjälper mot lederna Kram o hej

• grådis

Malvas mam, jag har för mig att de testat det, både gluten och laktos. Gluten är nog det som de tar biopsi av vid en gastroskopi? Och sen ser inte såren i tarmslemhinnan likadana ut har jag för mig, beroende om det är gluten eller ibd.
    Laktos vet jag inte...de har sagt att jag inte är intolerant, men jag har inget minne av att de testat...har haft detta i >20 år så man glömmer bort en del på vägen...
    Men på barn testar de nog, inbillar jag mig iaf, för det är ju en på något vis enklare diagnos än IBD.
    Däremot tycker jag själv att jag är känslig för laktos, märker av det om jag äter glass t ex, jag dricker inte mjölk i vanliga fall så det har inte varit svårt att undvika, sen finns det så mycket laktosfria produkter på marknaden så det är inga problem.

Men visst, man skulle vilja göra en jätte test en gång för alla, gå igenom alla livsmedel, ta ut det och se vad som händer, sen återinföra och jämföra. Men det är ju lite jobbigt att göra själv känns det som. Men allt går, bara lite tid o kraft o tålamod

• grådis

Men det kan ju inte vara för intet som de på sjukhuset säger att man ska undvika mjölkprodukter efter en tarmvila osv...så helt lämpligt är det väl kanske inte för en inflammerad tarm att ta hand om mjölkprotein/produkter?

• grådis

malvas mam, ok, just det laktosintolerant o mjölkproteinallergidk är inte samma sak. Nu när du säger det så.
    Gluten däremot, visste jag inte att det är skillnad på spannmålsallergi och glutenintolerant. Spännande, man lär sig nåt nytt varje dag

Och som fru U skriver, det är skillnad på hur såren ser ut beroende på om det är gluten eller IBD, det skiljer t o m hur såren ser ut mellan crohns och uc.

• grådis

Malvas mam , jag antar att du har en ganska lång lista med till läkaren nästa gång ni träffas? Många frågor blir det Jag ska till doktorn på torsdag...har börjatskriva ner små saker jag ska fråga om, annars glömmer jag bara bort det

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7