• 68an

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

En hälsorapport och lite om Asacol!

Jag har ju skrivit innan om min oro då lever (gt) och sköldkörtelproverna var på tok för höga och idag har jag äntligen fått träffa en läkare på vårdcentralen.

Jag fick Levaxin omgående för sköldkörteln och det är kanske pga detta värde jag haft problem med hjärtat, darrningar och oförklarad viktuppgång.
    Det som var riktigt skönt var att inget pekade på giftstruma.
    Det känns som att jag kommit lite närmare mål, hjärtbiten lär ju visa sig nu om det beror på detta el. inte då jag börjar äta levaxin.
    Sen vore det ju kanon att tappa kg vilket endel kan göra med automatik i liknande fall som mitt.

Levernbiten vet vi inte än vad den beror på. Jag fick frågor om alkohol och jag kände mig faktiskt riktigt dum, som att jag vore en smygalkis fast jag vet att jag inte överkonsumerar alkohol.
    Jag tog upp tryptizolen som jag äter för krampanfallen men han trodde ändå inte att det var den, då jag nämnde asacol så sa han på en gång att det kunde vara boven, eller kanske den och tryptizolen så nu måste jag söka min tarmläkare för att höra va dhon säger, om jag ska sluta med dessa mediciner och prova något annat.
    Kan asacol ge höga levervärden så är dte ju inet så konstigt för jag har ju ätit 6st/dag i 15-20 år.

Har någon av er fått förhöjda levervärden av asacol eller någon annan tarmmedicin?

Kanske någon av er haft problem emd sköldkörteln och fått levaxin?! Berätta gärna om det blev nån skillnad efter ni fick levaxin.
    Själv är jag darrig så det är pinsamt periodvis, 10 kg vill jag ha bort, eller eg. mer men då opponerar sig omgivningen, sen har jag =noll sexlust, trött och får enorma svettningar emellanåt. Kanske allt detta försvinner nu, flera kilon, värsta sexatleten osv

• 68an

Haha Grådis!
    Nu har jag läst på mer om detta med sköldkörteln, läkaren gav mig tips på vad jag läsa på här på nätet och jag känner mig SÅÅÅ lättad!!
    Jag är inte dum i huvudet!
    VArför jag skriver så är för att jag har så fruktansvärt dåligt minne sen några år, det är bedrövligt och det gör mig osäker så jag får anteckna allt för att va säker på att komma ihåg. Endel saker skriver jag upp i almanackan hemma, på jobbet OCH i mobiltelefon +kom ihåg lappar i handväskan.

På jobbet har en kille uttalat sig att han aldrig varit med om nån som har så dåligt minne, gissa om jag skäms då! DÅ han vill vet anågot får jag alltid säga, jag måste kolla mina nateckningar först.
    Jag känner mig trögare,dummare, ointeligentare än andra och allmänt senil + dålig koncentration.
    Tydligen hör det till sköldkörteln och jag hoppas verkligen jag blir mitt vanliga ja nu när jag fått levaxin för det är pinsamt att känna sig dum.

Ang. kaninerna har vi inet köpt några än, dom får vänta tills nattfrosten är över då dom ska bo ute så det blir inga före midsommaren. Sen måste vi ju ordna med buren som jag vill bygga men sambon tycker att dom som går att köpa är så fina men då kostar dom ju flera tusen kronor Den som jag gillar, tilräckligt stor yta, kostar hela 3500 kr så ingen chans att det blir en köpes då.

Tack för ditt brev, läste det nyss men får svara en annan gång...nu kallar spisen!
    Kram

• 68an

Här hinner man ju inte med då orken tryter

Trött och oartig som jag är hinner jag bara ögna igenom nu och svara på endel. Sorry men jag vill att ni ska veta att jag inte glömt någon av er, tänker på er i princip varje dag!

Om mig själv kan jag iaf säga att jag nu fått förklaringen varför jag har så ofta förstoppning nu för tiden, sköldkörteln så gjort oordning där också!

Lindis41.se Tack! Skönt att inte vara ensam Jag har tänkt för mig själv att det beror på mina kroniska krämpor, ja man blir ju inte piggare och smartare av att ha ont. Fast det beror nog lite på det också fast detta var lättande!
    Ny?! Eller ha rmin senila hjärna slagit till :-O Om inte så välkommen hit!

llas.se Jag ÄTER asacol, visserligen har jag såna suppar också. Finns pentasa som tabletter också eller bara som suppar? Frågan isf är om dom skulle vara bättre för mig, ta ner mina levervärden?!
    Jag ska kolla det med min tarmdoktor men nånstans har jag en negativ känsla, att hon kommer avfärda det fast jag har kanske fel.
    Då jag nämnde om larmet i aftonbladet om asacol till tarmsköterskan så sa hon att det var inget att bry sig om?!

Såg att du mår rätt bra nu för tiden, kom i gamla jeans osv. Så härligt! 

En till ny! Välkommen till dig också skytten64.se

jajjaB .se Ont av att gå på toa vid mens?! Ja nu är jag inet säker på hur du menar men för att beskriva mig så brukar jag i regel få ett krampanfall då jag får mens, då jag sitter på toa och tömmer hela tarmen med kraftiga smärtor. Nåt sånt som du kanske menar?!
    Vid mens får jag mer gaser också och magen blir mer svullen men det är kanske klassiskt att magen blir större.
    Ang. svullen mage så är jag svullen varje dag, tyävrr! Äter jag inte dimetikon så blir det sju resor värre. Fastar jag så är det lugnt men så fort jag äter så blir magen mer el. mindre stor. Och att få frågan om jag är gravid var vardagsmat då jag kring 20 men idag 20 år senare vet ju dom flesta läget så den frågan får jag sällan idag.
    Fast en kille på jobbet frågade om vi inte skulle ha fler barn för några veckor sen, jag tror att det var ett fint sätt att fråga ?är du med barn??

dalkulla26.se Jag hade också svåra magsmärtor efter snittet, fick det redan på bb och då kom en sköterska med dimetikon till mig. Den simpla tabletten var guld värd. Jag hade så mycket gaser i magen (iofs har jag det alltid) så det smärtade i såret så efter det äter jag dagligen dimetikon, hjälper mig massor!
    Kanske det är nåt sånt för dig med?! Hoppas du blir kvitt det iaf. Hoppas du får börja må bra nu för att vara dålig är ju det sista man vill då man är nyförlöst, krafterna behövs till allt annat.

Chica79.se Jag fick ett skov då jag var gravid. Tror det var kring v 16 och det gick bra. Jag åt asacol under hela graviditeten och en tog jag även suppar vid behov. Födde en frisk dotter då jag gått 2v över tiden.
    Viktigt är att du har bra läkarkontakt, hojtar till om du blöder från tarmen osv. Jag fick göra extra ultraljud för att se att fostret växte som det skulle, gissar att du också får göra det. Lycka till! 

LSS.se Grattis till den växande familjen! SÅ söta! 

malvas mam.se Jobbigt för er men vad skönt att det är gjort nu! Sen låter det ju som en kanonläkare då han tom ringer hem till er på kvällen. Hoppas att allt går åt rätt håll nu!
    Förresten så fick jag salazopyrin för ca 20 år sedan men sen fick jag byta ut den mot asacol för ca 15 år sen då läkaren ansåg att det var onödigt att äta salazopyrin då den innehöll sulfa vilket var en omödig ingrediens. Fast som det ser ut i dag så är ju frågan om det inte hade varit bättre att fortsätta med S istället för A?!
    Är salazopyrin gratis än idag? På 80-talet var dom det.

Grådis.se Usch va jobbigt med rumpen!  Jag ha rju tagit suppar, pred-clysma och skum i baken och skum är inget för mig! Det kändes som att någon tog en kolsyrepistol med senap o sköt upp i baken i 300km/t. Jag fick rusa på toa på stört, kunde inte på något vis behålla det!
    Suppar är en baggis i sammanhanget. Pred-clysma är jobbigt då det tar lite tid att ta det ochs vårt att nå med handen dit bak för att klämma ut innehållet från falskan, jag får sendrag i ryggen, det kan läka ut på madrassen då det är svårt att hålla rätt i flaskan osv men får man väl inte det och ligger kvar i sängen så är det lätt att behålla det. Sambon har hjälpt mig många ggr med den men det är svårare för andra att hjälpa till för vinklas pipen minsta fel inne i tarmen så gör det ont.
    Sen då det gäller suppar, ska man göra på det rätta sättet så ska man föra in den trubbiga änden först, alltså ha den spetsiga änden mot sitt finger. Verkar bak o fram men så är det *L*
    Lyllos dig med arb.giv. Själv tycker jag att det känns surt då man ska ta ut första uttaget, det enda som är bra är att jag får ett frikort direkt o då lovar jag dig att jag gör mitt yttersta för att hamstra

Slj.se Jag förstår att du är orolig, det skulle jag med vara om det gällde min dotter. Men se det som att det är jättebra att han undersöks, finns det något som måste åtgärdas så är det ju bra att man får reda på det, enda sättet att för att han ska få må bra.
    Det går säkert bra och förhoppningsvis tar personalen väl hand om dig och din oro. Lycka till!

OJ vilken tid det tog att gå igenom det jag missat på typ?2-3 dgr

Kramar och krya på er!

• 68an

grådis.se Om du för in suppen med spetsiga änden först så är det större risk att den kommer ut igen. Visserligen har det hänt mig väldigt sällan under dessa 20 år men det har hänt.
    Första gången det skedde var jag i Kinnekulle hos min kusin. Tog en supp då jag skulle gå o sova. Morgonen därpå börja jag med en dusch och jag känner nåt mellan benen (mellan blygdläpparna)
    Men det var iaf inte mer irriterande än att jag fortsatt med duschningen, jag hittad eju inget. DÅ jag var klar o stod o torka mig titta jag ner mot brunnslocket och där låg min osmälta supp!
    För man in den trubbiga änden först så kommer den inte ut men det kan kännas lite mer att föra in den så men när den väl är inne så är det inga problem.
    Lite sveda och bajkänning kan man ha första minuterna efteråt men det går över precis som du beskrev.

• 68an

jajjaB.se Oki då förstår jag! Ja att få ont när man gör nr 2 är inget värre för mig då jag har mens. Jag gör det sällan smärtfritt, möjligtvis gör det inte ont 1-2 ggr av 10. Så är det alltid oavsett skov, mens osv.
    Däremot får jag ju mina krampanfall där jag tömmer magen med riktigt stor smärta då och då och ett sånt krampanfall får jag i regel då mensen kommer.

• 68an

dalkulla26.se Jag har ju ätit asacol i 15-20 års tid, även då jag varit gravid och ammat men med larmet i ab så har det börjas kännas lite olustigt, särskilt då jag fått så dåliga levervärden. Iaf är jag hjälpt av dom! Jag har testat 2 ggr under detta år att inte ta dom i 1-2v och jag får omgående ett kraftigt skov. Har man rätt dos tror jag att det hjälper, jag äter 6 tabl./dag. Min förra tarmläkare sa att man kan äta några fler men räcker inte 6 st så är det inte lönt att äta dom alls...ja så svara han då jag första gången försökte slippa kortison.

• 68an

forts. Nu var jag otydlig!
    Så svara han då jag försökte slippa kortison genom att försöka få öka dosen på asacol!

• 68an

latinounge...

Oj vad svårt jag hade att knäcka ordet...fler?!

• 68an

Här skrivs det!

Jag ska försöka ägna min sista vakna tid nu till att läsa igenom lite, se hur ni mår osv.

Själv känner jag mig faktiskt lite piggare idag, vet inte om levaxinet kan ha så snab effekt?!

Vi har varit ute hela dagen i det vackra vädret, jag har rensat ogräs till tusen, oj vad maskros det är i år!

Sedan åt vi surströmming till middag, på dotterns begäran. Hon åt och njöt men varken jag eller sambon tyckte det var nån 10 poängare. Man får ju hålla sig till "gammal" surströmming så här års och den inte den godaste jag ätit i mitt liv men dom första 4 var iaf rätt goda men sen avtog det rätt snabbt.

Jag drack en öl till sursträmmingen, med lite dåligt samvete. Känns inte helt ok då levervärdena inte är bra men läkarna har inte gett mig restriktioner så =/

Nä nu ska lite iaf innan klockan blir för mycket!

Tjiong tjing

Ps. Om ni är av samma natur som jag, nyfiken, så får ni gärna kika in i mitt album som jag uppdaterat lite

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7