• 68an

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

Dalkulla.se Inte det tyvärr. Du kan se mitt inlägg ovanför ditt senaste.

mumlin.se Tack för dina svar! Jag ska fundera på hur jag ska göra.

Nio.se Jag äter ju asacol sen ca 20 år tillbaka och det känns inte bra med tanke på larmen och min läkare anser att dom ej behöver bytas ut mot någon annan sort.
    Varför ska du sluta med den, onödigt eller pga att dom kan vara skadliga?

• 68an

Jag fick en riktigt mörk tanke nyss fast den försvann tack och lov lika snabbt.

Jag fick ett kortare krampanfall, hamna på toa, sambon är borta på nattjobb och hans 2 söner hade en kompis här, dom 3 nöp och jäklades med varandra hela tiden så det skreks stup i ett. Sen har vi vår dotter på 5 som oxå har en kompis här och dom levde om med låtandes leksaker och med sina munnar.
    Jag vill ha total tystnad då krampanfallet är på besök och jag vill inte vara ensam med barnen.

Ja jag sitter på toa med kramper och hör allt liv och samtidigt tänke rjag på dessa förbenade levervärden och att jag inet får någon hjälp, då kommer tanken. Varför fortsätta leva då det aldrig vill bli bra med hälsan.

Så brukar jag inte tänka men det är kanske ett resultat av att jag för det mesta biter ihop och försöker glömma det jobbiga, små stunder som jag pyser ut lite som här och för mig själv. Gråter gör jag i regel bara instängd på mitt kontor på jobbet, som idag då jag fick provsvaren och likaså åt provsvaren i januari och april.
    Kanske jag måste bli mer öppen med min sårbarhet både för mig själv och andra, pysa ut lite mer.

När jag tänker efter nu så är det jobbigt men så fort jag slutar tänka på det med koncentration så kastar jag det över axeln. MEn det är kanske så man ska vara för att orka som bäst?!

• 68an

Nio.se JAg förstår om du är lite rädd för att sluta med dom efter så många år, det skulle jag oxå vara fast jag önska att jag fick byta ut dom.

Fruu.se Jag har ju uc och ledsjukdom som följd och i mitt fall följer inte ledproblemen heller med skoven. Ledproblemen är konstanta men jag har några få bättre stunder men jag är aldrig helt besvärsfri.

• 68an

Tack Fru u ...Man måste kanske tillåta sig att må dåligt mentalt då och då. Och som du säger känns det ju piss då det aldrig finns ett slut.

• 68an

Nio.se Jo du har nog rätt men att plita in det i hjärnan är svårare.

llas.se Jag föredrar i den mån jag kan att sitta och smågråta som jag gjort nu när alla barn är i säng. Sambon och hans släkt ser livrädda ut om jag skulle släppa lös. Sambon blir alldeles ställd och vet inte vad han ska säga eller göra.Min släkt vill jag inte oroa och vännerna försöker jag så gott jag kan med men jag fixar inte det.
    Har en kompis som jag kan prata med om allt och hon likaså med mig, hon har ringt och gråtit många ggr men så fort jag säger nåt som är jobbigt så blir hon rät tyst, tror hon är lite som sambon, får det jobbigt så då blir det att jag berättar det bara i förbifarten och biter ihop.
    Jag gråter då jag sitter ensam på mitt kontor, vid datorn, på toaletten....sen kan jag ju inet håla mig alla ggr så sambon råkar se det.

• 68an

Nio.se Mediciner som är tänkt för ledsjukdommen får vi ju inte äta men det finns endel andra som kan fungerar, jag har provat några!

Artrox som tidigare såldes på hälsokost men som nu finns att få via apoteket innehåller skaldjursextrakt och den medicinen var gudomlig!
    Jag kände stor effekt redan efter 2 dygn men tyvärr fick jag allerigchocker av den efter några dgr och fick avbryta behandlingen

Helaflex prova jag förra hösten. Från hälsokost och är gjord av örten djävulsklo. Jag hitta inte några studier på den mer än att endel kunde få biverkningar med tarmen. Jag chansa och köpte dom men fick ett långvarigt skov eft. 2 v och blev ombedd att sluta med dom av läkaren. Jag hann inet få någon effekt.

Litozin är av en särskilt sort av nypon, oxå från hälsokosten. Dom fanns det en hel del studier om och med bra resultat så jag började med dom februari i år men jag kan inet påstå att nåt under har skett.
    Möjligtvis är jag lite smidigare med mindre värk vissa stunder men det är ingen påtaglig förbättring. Jag har iaf bestämt mig för att ge det misnt 6 månader innan jag utvärderar om jag ska sluta.

• 68an

Är inte Celebra ett preparat åt NSAID hållet?
    NSAID preparat får man ju absolut inte äta då man har u.c iaf...inte chrons heller tror jag?!

• 68an

Fru U Hoppas den är snäll med din mage då
    Min läkare är stenhård på den fronten fast jag avrit desperat ibland då jag haft så jobbigt med lederna.

• 68an

Fortsätter att va inloggad och kikar in då o då tills jag ska sova ifall det kommer en rapport om LSS.

• 68an

Fru u Sen jag var 20 tills jag fick barn, 34 år, så var jag mer sällan skovfri. I regel var jag bra max 2 månader mellan varje skov och dom var ofta väldigt långa.

Efter jag fick barn så är jag ofta på gränsen eller hur jag nu ska förklara mig, visst har jag riktiga skov idag oxå men det har blivit något bättre, kortare skov.

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7