• 68an

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

Ja tyvärr har jag bara fått provsvar av sköterskan och inga fler förklaringar men jag hörde på henne denna gång att hon inte lät lika lugn som hon gjorde då jag fick provsvaren i februari...eller så inbillar jga mig då jag blev rädd?!

Hon tyckte iaf att jag skulle ringa min tarmläkare, det enda hon hade och komma med förutom att hon gjorde en anteckning om att läkaren på v-c som jag ska träffa för ett intyg 22/5 skulle ta upp detta med mig.

Min tarmsköterska el läkare fick jag ej tag på idag, tarmsköterskan ska ringa mig i morn men jag vill veta det om uc och vilket leverenym nu!!

• 68an

Tack Mallan och Kängu för era svar!

Jag känne rmig lite lugnare nu då jag fått gråta en skvätt och är ju sån som är rätt bra på att acceptera läget så nu när et gått några timmar tar jag det för vad det är, fast jag vet ju iofs inte vad detta är men imorn ringe rtrmsköterskan mig så då får jag förhoppningsvis veta om GT har med u.c att göra och sen får jag väl vänta fint till 22/5 för att KANSKE bli klokare då jag ska till v-c.

Äntligen får jag gå hem från jobbet...kram

• 68an

Tack till er alla för uppmuntrande ord!
    Orkar inet skriva mer nu, känner mig helt slut och ska sova nu.

Nattkramar

• 68an

jajjaB.se Jag har uc och till följd av detta har jag fått en lesjukdom eller vad man kallar det men det tog många år innan dom kände sig tillräckligt säkra på att bestämma sig för vad det var. Det har spekulerats om mycket men efter en knäoperation så kände dom sig säkra.
    Jag har alltid varit jättebra i lederna då jag ätit prednisolon men det går ju inet att äta i evigheter.

Något som jag kan rekomendera det är Artrox (skaldjursextrakt) Jag var en helt ny människa efter 1 v men tyvärr fick jag allergichocker och fick sluta.
    Just nu testar jag Litozin (nyponextrakt från hälsokost) men det har inte alls gett samma effekt men något bättre är jag iaf efter 2 månader så jag fortsätter så länge jag inte hittar nåt som kan vara bättre.

Nio.se Den info jag fick då jag blev gravid var att det är mycket ovanligt att få skov då man är gravid men däremot inte helt ovanligt att man får ett skov efter förlossningen.
    Jag fick iaf skov då jag var gravid och las var alldeles nippriga, ringde runt till dom största las i sverige för att få råd, hade fler haft det, vad ska man göra osv. 1 fall fick dom reda på så det borde ju visa att det är ovanligt även om dom garanterat inte fick reda på alla drabbade.
    Efter graviditeten mådde jag jättebra och jag minns inte när mitt första skov kom men jag har iaf aldrig varit så fri från skov sen jag fick barn januari-02. Visst har jag haft flera skov och endel långa men absolut inte som åren 88-01 då jag hade få och korta perioder utan skov, jag blödde i princip jämt.

Vad det gäller min sköldkörtel och levern så har jag äntligen fått prata med en läkare på v-c och han lugna ner mig men dock är jag inte helt cool. Jag vet iaf att jag måste kolla upp dessa värden var fjärde vecka+ att dom ska kompletera med några till prover.

• 68an

llas.se Kopierar det jag skrev här igår då du fråga om hälsokost för leder...
    jajjaB.se Jag har uc och till följd av detta har jag fått en ledsjukdom eller vad man kallar det men det tog många år innan dom kände sig tillräckligt säkra på att bestämma sig för vad det var. Det har spekulerats om mycket men efter en knäoperation så kände dom sig säkra.
    Jag har alltid varit jättebra i lederna då jag ätit prednisolon men det går ju inet att äta i evigheter.

Något som jag kan rekomendera det är Artrox (skaldjursextrakt) Jag var en helt ny människa efter 1 v men tyvärr fick jag allergichocker och fick sluta.
    Just nu testar jag Litozin (nyponextrakt från hälsokost) men det har inte alls gett samma effekt men något bättre är jag iaf efter 2 månader så jag fortsätter så länge jag inte hittar nåt som kan vara bättre.

Sen en sak till Lällas ang. Artrox, förr fanns det bara på hälsokosten men nu för tiden skriver läkare ut det då det varit ett lyckat preparat så jag vet inte om hälsokosten får sälja det längre men det är ju bara att prata med din läkare.
    Det står om både medicinerna på nätet så det framkommer säkert där om man får äta dom under en grav. om det skulle bli så...och du oroa dig inte utan försök först
    Kram

• 68an

grådis.se Kul! Får jag fråga vars du bor då, kanske du nämt det men jag är ju halvt senil
    Visst har vi vår här fast det beror ju iofs hur man definierar vår men raggarbilarna och mc har varit ute länge, gräset är grönt, träden blir grönare och grönare...fasiken, nu kom jag på att jag har ute dom känsliga blommorna, måste gå och lyfta in dom!
    Ja det är vår iaf men dom stekheta dagarna som fanns här för nån vecka sen har stuckit med besked, vill ha tillbaka dom!

Nä nu måste jag ut i mörkret, vill inte då jag är fånigt mörkrädd men blir det minus i natt så kommer jag ångra mig bittert.

Kram

• 68an

MARZIPANEN.se Såg ditt senaste inlägg men har inte läst annat från dig så jag kan inte er historia. HAr er dotter nån tarmsjukdom? Ammar du än? Hur gammal är hon? Vad har hon för symptom?

• 68an

Hej på er alla! Har inte hängt med och gör det inte nu heller, ögna bara lite snabbt. Tråkig start för er dalkulla26.se men nu ska det väl gå åt rätt håll! Krya på dig och krya på er alla andra också!

malvas mam.se Jag är har noll koll på er situation men jag förstår iaf att er 9-åriga dotter fått en diagnos, uc eller mb?!
    Visst är det tråkigt men desto tidigare man får diagnos desto skänare ist för att ha problem i många år och inte veta vad det beror på.
    Jag tror att er dotter är stark om hon haft en spökande hälsa i många år. Jag var stark som barn men visst grät jag nån gång i smyg, jag vile aldrig visa det för mamma och pappa, det kändes som att jag gjorde saken värre för dom så ett råd är att du ska tala om för henne att hon ska komma til er om hon är lesen osv.

Sedan hur man ska vara som förälder. Ja jag vet inte hur mina gjorde men jag vet att jag har en mama som lätt blir orolig osv men då jag var barn upplevde jag henne som rät cool, jag genomskådade inte henne så hon klara av att hålla fasad mot mig men förmodligen inte mot pappa mfl.
    Jag är iaf glad att hon lyckades blåsa mig för annars hade jag nog fått det ännu jobbigare med hur jag skulle göra tillvaron lindrigare för dom.

Jag var iaf van mer eller mindre krämpor sen jag föddes så jag var rätt oberörd til det yttre utom dom ggr jag låg inne på sjukhus, på den tiden fick man inte ha föräldrarna där mer än kl 19-19.30 under besökstiden. Jag storgrät varje gång dom gick men jag visa dom aldrig en tår och då var jag 6-8 år.

Jag var inte orolig för min egen hälsa, tänkte inte så. Jag såg mig aldrig som sjuk eller annorlunda och så vitt jag minns var det jobbigaste då jag inet fick ha med en av mina föräldrar.

Jag fick diagnos 1988, 20 år gammal, och min mamma hade mått mycket bättre om vi hade fått veta vad det var för fel på mig redan som liten. Många svårigheter hade vi kansek sluppit om jag fått diagnos, rätt behandling osv. så även omd et kansek inet är någon tröst så är det bättre att ha en diagnos än problem utan diagnos.

Er dotter kommer fixa detta och likaså ni då ni vant er vid detta, då ni fått lite distans. Sedan blir jag färvånad om hon måste dricka 4l laxervätska inför en undersökning. Jag har fått 4l som vuxen men jag har alltid fejkat och hällt ut 1-1,5 liter. Så 2,5-3 lite har jag klarat mig galant på oavsett om jag vägde 45 kg eller 65 kg. Jag har alltid fått såå mycket beröm för att jag varit så ren och fin

Har du svåt att hantera detta så kräv av behandlade sjukhus att ni vill ha hjälp, hur ni ska tackla olika saker osv.

Kram och lycka till!

Kramar till er alla andra oxå

• 68an

mallansprallan.se När jag gör rektoskopi (Nedersta stumpen)så får jag inte heller några restriktioner, laxermedel osv men då hela tjocktarmen ska undersökas, coloskopi, så är det en annan sak. Då kan man inte ha avföringen tarmen. Tänkte om du blandar ihop dessa skopier?!

• 68an

Mallansprallan.se Fy på dig! Här sitter jag och är sååå godissugen men vad gör man åt det då man redan tjuvat dotters överblivna zoo ask och suget inte ger mig sig, inge godis hemma, ja iofs hemmagjord bananfudge men den har jag gjort till resten av familjen, gillar inte det alls. Sen finns ju statoil som är öppet än men med 3 sovande barn och en karl på jobbet sket ju det sig oxå ...fast imorn är jag glad åt det

Jo ang. coloskopi så är det säkert därför du sluppit laxerdrycken. Jag ryser av tanken för det är tufft att dricka så mycket "saltvatten" *gah*

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7