Inlägg från: Billy och Jag |Visa alla inlägg
  • Billy och Jag

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

Lällas: Hum.. hur det påverkar mig? Lederna licksom låser sig.. och om jag kommer åt dem eller ännu värre, om nån annan kommer åt dem.. Då gör de så ont så man kan skrika! Jag kan ibland inte böja armarna öht... eller ibland inte räta dem.. och då absolut inte göra saker som att kamma mig, borsta tänderna eller äta utan gaffel (gaffeln funkar som förlängning ) och i fötterna så kan jag inte stödja mig på dem.. utan får gå på de leder som inte ömmar.. tex på sidan av dötterna osv.. Så jag tror faktiskt inte att det kan bli mycket värre... Det varierar vart jag har ont också.. axlar, armbågar, fingrar, fötter, höfter osv... Men de får gå..

Jag äter kortison, det håller det värsta borta så jag kommer ur sängen och sen äter jag salazopyrin.. men de har inte gett nån effekt ännu...

Långt de blev :P

I går var en seg dag.. hehe.. var lite bakis och skakis.. Men de va kul i lördags!

alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • Billy och Jag

mumlin: vet precis hur det känns att inte orka.. Så är det här också.. Min man lagar nästan alltid mat och sköter allt... det värsta är ju att jag ser ju inte särskilt sjuk ut,,, utan mest lat :P

• Billy och Jag

mumlin: Jag vet.. :P Håller med dig.. tur de vet.. men när man tex har besök så får man ju nästan ställa sig där vid spisen och orka trots orken inte finns :P bara för att... eller vad det nu gäller..

nää.. nu önskar jag att jag orkade städa lite och avlasta min stackars karl.. det gör ont att jag inte kan

• Billy och Jag

68an: Lycka till med vikten!! Du klarar det! ;-D

Någon som vet vad det är som gör att man går upp i vikt av kortison!? JAG tex äter inte mer än annars.. jag är inte mer hungrig eller har mer aptit.. Men har ändå gått upp 10 kg sen i somras.. Vad kan det då vara?? visserligen har jag varit väldigt stillasittande med min ledvärk också..

• Billy och Jag

Oj vad ni skriver!!

I dag har min mage varit kaosig lite.. Men mest skött sig.. men i morse hade jag någon konstig magont och sen åkte jag och en kompis till Gävle (12 mil) och hälsade på min syrra och shoppade med henne (hon ska gifta sig) och då fick jag springa akut på toa både innan vi åkte och på en gång när vi kom fram.. så till slut blev jag tvungen att äta nått för att lugna ner magen... Då vart de coolt sen

Så i dag har jag haft fullt upp!! Skönt.. Lederna känns trimmade!! Jag har nästan inte alls ont! Sååååååååå fantastiskt SKÖNT! Men tyvärr fick jag nageltrång på båda stortårna så klart.. :P

Min vovve ser lite fet ut och beter sig annorlunda och är LAT och slö och bara sover och äter... så hon kanske har några bebisar där inne! Men vi vet inte än...

• Billy och Jag

grådis: Isf kommer vappisarna i slutet på maj Så jag håller tummarna.. Min tik är det bästa som finns, så hennes valpar lär bli väääldigt bra! ;-D

Nu blir de catfight här :P sitter på altanen med hundarna å käkar frukost... och katterna bråkar.. Haha..

Dalkulla: Åhhh,, snart gäller det!!! Fasen vad kul! Känns som de va igår jag fick reda på din bebis och snart är de "över"

• Billy och Jag

Fru U: Jag är också opererad för UC.. Men de vet inte om jag har UC eller chrons.. Men de tror iaf UC... Jag har som du ledvärk, äter kortison för att orka finnas ungefär.. Du ska alltså har kvar din stomi?? Låter klokt!

Har du man också chrons? Eller missuppfattade jag allt nu? Vågar ni verkligen skaffa barn tsm då? Inte meningen att låta okänslig.. Men min mans bror har chrons och bara det har fått oss att tveka.. och vore det min man som hade det hade jag tvärvägrat.. Detta vill jag inte föra vidare...! Det är ju väldigt stor risk om båda har det.. menjag vet faktiskt inte hur stor risken är nu när hans bror lider av det... :P Det vill jag kolla upp.

Nalla: Min hund är en blandras.. Amerikansk cocker och toypudel.. så det blir små blandisar av hennes valpar då..

• Billy och Jag

Nalla: Hum.. svår fråga.. Jag tror det.. Om det aldrig blir bättre... Jag är mest rädd för att behöva ligga på sjukhus.. inte att ha stomi.. Så själva operationen är läskig och får mig att tveka.. Men många gånger har jag önskat mig min stomi tillbaka.. Som jag då hatade.. Men då visste jag inte bättre... Livet var lättare då...om inte lite omständigt med påsbyten.. Men man vänjer sig och på slutet tyckte jag de va riktigt kul

• Billy och Jag

Tjenare

Fyyy tusan.. Nu får det bli vinter igen!! Upptäckte världens STÖRSTA spindel i hallen nyss.. det var INTE kul... så jag och en vän sög upp den i dammsugaren och körde ut sugarn på altanen och där får den ligga tills Stefan kommer hem och kan byta påse.. Otäckt!!

Omega 3... är inte det sån där "fiskfett"? Har också läst att de kan vara bra.. har kapslar hemma men har inte provat än.. Det stod ju att man skulle äta tre per dag.. jag minns knappt mina medeciner jag redan äter.. Så jag har struntat i det.. Men ska nog prova nu! Tack för tipset!

I dag har jag fyndat kläder!! Känns skönt när man hittar nått som sitter fint trots fett och svullnad som väller ut här och där..

Vad har ni för planer för helgen?? Här blir det lugnt!

• Billy och Jag

lällas: ja, hujedamig!! Inte kul med spindlar.. Min kompis sög upp den.. jag hade nog aldrig vågat.. hehe.. Men jag kan ju tillägga att hon är ungefär lika rädd för spindlar som mig.. så vi var inget större stöd till varandra nån av oss..

Jag vet inte om jag kommer välja stomi igen.. Inte frivilligt, pga operationen osv.. Men blir det för jobbigt och jag får ligga på sjukhus mycket mer osv, då får de fixa det! Inte mer med det.. Men jag tycker ändå att man ska prova på IRA först.. Det går ju ändå bra för många.. Även om man då får leva med att man är ganska sjuk, mer än med stomi (tror jag gäller de flesta) men det går att leva med!! Kroppen tar mycket stryk utan tjockisen! :P

Har ni sol nån av er? Här är de mulet och trist :P Blää...

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7