Inlägg från: Lällas |Visa alla inlägg
  • Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

Oj vilken roman det blev.. he he..

Glömde fråga hur ni andra mår?
    Calylite, sköter din mage sig och mår du och bebisen i magen bra?

Tessi, hur mår du vännen?

Vinterland: Trevlig resa!

Prommis: Känner du dig bättre?

Dalkulla: Du då vännen? Jag längtar efter att höra om ditt besök till doktorn till veckan och skickar lite styrkekramar i förväg.

Hur går det med Lucas och Rebecca? Tänker på er..

Kramisar till alla!

• Lällas

Lone Star State:
    Hoppas du mår bättre nu. Jag kan knappt känna matlukt jag heller, förstå precis hur det känns.. hoppas du blir bättre snart.

Tessi:Såg verkligen bilden i huvet av dig och hunden.. hoppas du är okej nu... Och det där med Hells Angels är ju helt sjukt... Hoppas du fortfarande kan känna dig trygg på jobbet..

Hemma med mage: Fy vad trist! Hoppas det går över snart. Jag hade mitt skov i över 1 år och det var dessvärre ingen medicin som funkade på mig så jag fick opera bort tjocktarmen och har tillfällig stomi nu men gu vad jag hoppas den medicin som ni har/får fungerar. Kramar till er.

Molle: Åh, vad stark du är, tycker du är fantastisk.

Prommis:
    Bra att du ändå får kortison, så bli du frisk snart. Jag gick ner ganska mycket ganska fort, så du slutar med kortisonet så kommer du säkert gå ner fort du slutar.. och jag håller med om att det är jäkla dyrt att vara sjuk, har lagt ner hur mycket pengar wom helst på mediciner, sjukhusbesök, sjukhus vistelse, nya kläder som passar med stomin etc..

LillTrulsa: Tack för tipset, det ska jag verkligen kolla upp. Kontaktade du Ilco eller Rmt för hjälp med ansökan? Någon ersättning för fula ärr?

Dalkulla: Önskar dig och din familj god hälsa.. ATänker på dig ska du veta.

Häxan: Jag tycker så synd om barn (och vuxna) som drabbas av UC och jag hoppas det är ett litet skov och kortvarigt. Jag har fått järntilskott intravenöst och fick inga biverkningar av det men magen klarade inte av järntilskott i tablettform.. Kanske funkar det bättre för er? Hoppas det...

Här hos mig är allt bra. Jag och sambon har hittat tillbaka till vårt sexliv efter operationen. Tills nyligen har det varit dött för jag har inte känt mig bekväm att vara naken inför honom och med min stomi. Nu är vi som nykära.. jippi..
    Igår var vi ut och njöt av en god middag och delade en flaska vin till det. Kändes som förr i tiden, innan jag blev sjuk, och jag njöt i fulla drag av att känna att jag återvänt till livet.
    Har kommit på att man kan ha strumpbyxor under som håller in magen och då syns stomin typ inte alls.
    Ikväll har vi ätit ost och kex och kollat på film... härligt! Jag är så kär i min underbara sambo Jonas.. ville bara säga det.. he he he..

Tänker på alla er och ni är så viktiga för mig.. Kramisar till alla er.. /Anna

• Lällas

Tessi: Åh, vilken ersättning. Skulle jag inte ha emot... he he.. Om du träffar på din kompis kanske du kan höra om det var via arbetsrförsäkringen eller kanske försäkringskassan. Vet liksom inte vart jag ska vända mig.. Men klart att det inte bra igen för en peng men det underlättar ju.. he he he..

Nalla: Tack föt tipset om pentasa suppar. Tycker dom funkar jättebra. Har typ slutat blöda från ändtarmen.. Nu tar jag 2 om dagen (enl min läkare) men det verkar funka iaf... Mår prima ballerina nu!!

Men nu längtar jag såååå efter att få sätta igång verkstan efter operationen till höst. Nu ser jag bara massa bebisar och gravida överallt... Jag vill ju också ha en liten bebbe...snart... sen har mina kompisar sagt att det är helt okej för dem att vi skjuter upp på våran Italien resa från 3 sep till 17 sept så jag hinner läka ordentligt från operationen.. Skönt.. Men nu ska jag och Jonas först till Barcelona den 2 juni i fem dagar. Vi ska äta gott, shoppa och dricka Sangria.. he he.. Det gick iallafall superbra att dricka lite vin i Fredags och mådde prima även dagen efter.. Har ni hört att man ska ta en Resorb på kvällen innan man lägger när man druckigt någon alkohol så mår man mycket bättre dagen efter.. gu så jag babblar på..
    Börjar jobba igen i morgon, är nästan lite nervös, har ju varit sjukskriven sen i Oktober, 2 veckor innan jag skulle löneförhandla.. synd... men måste ta upp det ganska snart nu när jag kommer tillbaka.. plus att jag får reda på vad det andra jobbet erbjuder för lön etc i morgon... oj oj oj...

Ja, nu ska jag och Jonas gå ner till Gamla Stan och promenera runt lite och ta en fika på någon uteservering.. härligt.. Solen skiner ute och jag har fått riktiga vårkänslor..

Nu har babblat på om allt och inget.. he he.. Ska gå nu. Kram på er alla.. Hoppas solen skiner på er också..

• Lällas

Lone Star State: Vad härligt att du också är galen i din man... När gifte ni er? Skönt att du verkar vara på bättringsvägen...

dalkiulla: Härligt att höra att du hade en bra dag i helgen men trist att du har knip nu igen. Kan inte ens tänka mig att vara så dålig i magen och samtidigt gravid. Tycker du gör det jättebra och jag sänder många styrke kramar till dig. Och hoppas det går bra nu när du ska träffa läkarn i veckan. Håller tummarna.

Tessi: Läste också på Aftonbladets hemsida om HA. Ush så hemskt! Gulligt att du kollar med din kompis. Jag har kontaktat ILCO:s jurist idag och ska träffa han på Onsdag kl 11.00

Var på jobbet idag och det gick bra, pratade med chefen och jag ska inte ha alla arbetsuppgifter som innan utan lite nya saker och inte så stressiga.. Ska fortsätta producera resor men sen får någon annan ta vid och sköta det praktiska.. skönt att slippa det.. mycket stressigt och tidskrävande. Plus att jag ska få fixa hemsidan som jag vill ha den samt göra "mallar" för hur det funkar inom företaget. Kul! Ska jobba i morgon igen i 5 timmar sen nästa vecka går jag upp till 50%. Jag nämde också att jag har ett annat jobb på G med bättre lön etc och då sa jag att jag tycker att en löneförhandling är i sin ordning.. he heh e.. Får se vad hon har att erbjuda.. he he..

Ja, nu ska jag fixa lite käk och sen hälsa på en kompis som fyller år. Jag är så mycket friskare och känner att livsgnistan är helt tillbaka. Så kram på er allihopa.. jag hoppas att detta elände som många har snart går över.
    Ni är underbara!
    Kram Anna

• Lällas

68:an
    Låter verkligen härligt och skönt att höra att du njuter av livet. Hoppas innerligen att du håller dig frisk och kry. den här semester än du verkligen värd. Så njut på.. Roligt att du kikar in ändå. Kramar

• Lällas

Dalkulla: Åh vad jag hoppas att det går bra för dig i morgon. Hänvisa gärna till min och Nallas doktor som rekomenderar kejsarsnitt. Men det viktigaste är att DU väljer att göra snitt och dom är skyldiga att lyssna på dig. Önskar dig lycka till..

Hoppas ni mår bra allihopa och att det är därför det är lite lugnt i tråden..

Kramar i massor

• Lällas

Dalkulla: Åh, vad arg och ledsen jag blir. Jäkla skit tant! Vet du vännen, man har rätt att byta läkare utan att ens förklara varför. Så du tycker jag att du uppsöker annan MV... Klart du ska få snitta om du vill. Våra doktorer har ju till och med rekomenderat det. Så ge inte upp vännen.. Jag förstår att det känns tufft nu men det kommer att lösa sig för din del, att du blir förstådd och hörd. Ring Sjukvårdsupplysningen och hör vad dom kan rekomedera dig att vända dig.. Tänker på dig och ska be för dig. Kram kram

Lone Star State: Stackare, först magsjuka och nu förkylning.. Krya på dig vännen.

Grådis: Heeeeeeej igen. Kul att höra av dig igen. Hur mår du? Du jobbar ju så jag hoppas att du mår bra. Jag tycker att det var helt underbart att börja jobba igen. Har jobbat mina 10 timmar för denna veckan nu så nu ska jag inte jobba förrän nästa Onsdag igen. Skönt ändå med arbetsträning.

Jag och Jonas ska till Gotand över påsken och det ska bli skönt att komma ifrån Stockholm stressen lite. Blir lite stressad över att alla springer till bussar och t-banan och knuffar varandra i butiker och affärer.. Trivs bra här nu och ser fram emot tills min syrra och hennes sambo flyttar hit i Juli och så, men jag kan tänka mig att flytta till Gotland eller Hälsingland om kanske 2 år eller så.. Vill nog inte bo kvar här i många år till. Drömmer om ett hus nära havet och det finns massor av såna hus på Gotland.. Ja, nu drömmer jag mig bort igen.. he he he

Jo, mina vänner, idag hade jag läckage i stomin.. blev helt paff, det har inte hänt förr.. Men nu så läckte det och tack och lov att jag var hemma.. vad hade jag gjort om jag var på t-banan eller så? Hoppas det var en engångs-händelse.. Har iof med mig extra saker alltid.

Ska till Justist imorgon, Onsdag, och kolla upp det med försäkringskassan.. Tack för tipset förresten.

Kram till er alla, ni är så fina. /anna

• Lällas

Hej hej allihopa.

Gissa vem som satt och sökte på nätet om graviditet efter IRA operation? Hittade inget men ska söka vidare. Jag vill ju sååååååååååå gärna skaffa bebis NU men tänkte vänta till efter operationen i Augusti. Orkar inte vänta 9 mån - 1 år. Då går jag sönder av längtan. Jag ska fråga min doktor nästa gång vi ses. Men jag tror ni kan ha rätt men jag hoppas det är fel.. he he.. hoppas ni förstår det.. he heh eh e
    Kom in på Ilcos hemsida där jag blev halvt ihjälskrämd av alla misslyckade operationer som folk skrev om... Näe, nu tycker jag för synd om mig själv igen. Nu får banne mig IRA operationen gå bra!!! Sitter här och är alles orolig att jag måste vänta SÅ LÄNGE på verkstan. Vi hade tänkt köra igång i höst... Jag ska ju föda med snitt ändå... Puh.. vilket nederlag om vi måste vänta så länge. Skitliv...

Tänkte iallafall önska en GLAD PÅSK till alla er.. och var försiktiga med godiset.. Jag njuter i fulla drag nu när jag har stomi för då kan man äta nästan vad som helst.. he he he.. och dricka lite vin och så.. helt underbart.

Tänker på allihopa här ska ni veta och ber att vi alla ska få bli friska. Tillsammans är vi starka och ni är så himla underbara. Sen jag mötte er har mitt liv förändrats till så mycket bättre. Det stöd och omtanke som finns här är helt fantastisk. Kramar i massor till alla och som sagt, vi ses i Blåkulla. /Anna

• Lällas

Hej mina favvisar..
    Hoppas ni haft en härlig påsk och att ni är väl utvilade nu. Själv var jag nere på Gotland med Jonas och vi hade det gött. Jag drack till och med några glas rödvin en kväll och det var inga problem med magen.. peppar peppar.. men sen fick jag ett hemskt samtal på Påskaftons kvällen där jag fick höra att en av mina killkompisar (från Hälsingland) hade hittat sin mamma livlös hemma i sängen, hon hade mixat tabletter och alkohol och skrivit avskedsbrev till sina barn. Min killkompis var helt förstörd och lider så enormt. Jag satte mig på tåget hem och åkte till Hudiksvall och var där tills igår. Det är därför som jag inte skrivit på ett tag.
    Nu är jag hemma i Stockholm igen och har jobbat idag. Kom överens med chefen om att löneförhandla nästa Onsdag så håll tummarna.

Jag måste säga att jag är såååååå glad att jag opererade mig. Nu kommer jag ihåg hur det är att vara medicin fri och ännu bättre; sjukdoms fri.. Jag njuter av livet för fullt.

Jag vet att inte alla här inne mår lika bra och jag skickar mina största styrkekramar till er.

Dalkulla: Stackars dig. Jag kommer ihåg hur det känndes att jämt ha ont och att inte få må bra. Jag knäcktes nästan av det. Blev ju tok deppad. Och inte var det bättre att jag såg ut som en ballong i fejset. Jag åt kortison i över 1 år och kom aldrig under 25 mg innan jag fick värre symtom igen så jag förstår dig och frustrationen helt. Tror säkert det är dags för dig att sluta med kortison och prova någon ny medicin när bebisen kommit till världen. Har du provat Imurel? Remicade? Jag har nu bara Pentasa suppar kvar som lokalbehandling i ändtarmen och dom hjälper 100 ggr mer än vad Asacol någonsin gjort. Tänker på dig ofta och hoppas att du blir bättre snart.

Nallatalla: Gu va bra du är som pluggar på.. Ingen ledighet? Lycka till på matteprovet i morgon. Ska hålla tummarna för dig.

Lindis41: Hej och välkommen hit. Känner inte igen dina symtom men önskar dig lycka till hos doktorn och hoppas att du får en diagnos.

Mallansprallan: Har aldrig ätit Imurel, hann aldrig prova det innan operationen. Hoppas att det blir bättre snart.

Lone Star State: Grattis till MVG, superbra gjort. Hur mår du annars? Är det lederna som du har mest besvär av? Jag tror jag fått inflammation i hälarna (!!!) och i ena armbågen. Ska ringa VC imorgon och boka tid.

Kahlua: Hur har du det? Har du haft det bra i påsk?

Grådis: Härligt att höra om din påsk i Uppsala. Hur går renoveringen?

Prommis: Hur är det med utslagen? Är det värre nu sen du minskade kortison? Vad är det för typ av utslag och varför får du det? kram på dig.

GMT: Härlig beskrivning av påsken. Kan rikigt se er framför mig. Och jag ler när jag läser om hur ni har det. Låter riktigt mysigt och hemtrevligt. Skönt att ni hållt er friska. Hur mår Lucas nu?

Kram till er alla, ni är så himla goa.
    /Anna

• Lällas

Hej igen prinsessor
    Jippi, jag är bakis! Ha ha ha.. Jag Lever igen! Jag som inte ens tagit nåt glas vin typ sen jag blev sjuk för ett år sen drack massor med vin igår. Hade Jonas kusin och hennes sambo här igår och vi drack massa vin och snacka skit och hade jätte skoj. Jag vaknade i morse och kände mig lite bakis och tänkte bara att va skönt att jag lever som en normal 29 åring som blir bakis någon gång ibland. Låter det konstigt? Jag menar bara att jag känner att jag lever mitt liv igen. Inte bara stanna hemma när alla andra gör saker, nu deltar jag. Underbart! Jag älskar att vara jag nu.. he he he.. jag vet, jag är knäpp.. he he he..

Nu ska jag iväg och äta glass och lapa mig i solen. Livet är underbart! Passar på att skicka min kirurg en tanke eftersom han gjorde ett fantastiskt jobb och tog bort min sjuka tarm och samtidigt gav mig livet tillbaka.

Jag älskar att vara tillbaka på mitt jobb och att kunna träffa mina vänner och slippa oron över vart det finns toaletter hela tiden. Jag är så lycklig nu, känner att livet leker och att jag är så glad. Min sambo älskar mig och jag älskar honom sååååå oerhört mycket. Jag är fanimej nykär i min Jonas igen. Blir nykär om och om igen.

Tack till er! Det är NI alla härinne som hjälp mig! Utan er hade det aldrig gått. Erat stöd har betytt såååå mycket. Det låter kanske som att jag kommer sluta skiva här inne men så är det ju inte. Ni är mina vänner och jag vill bara tala om det. Ni är bäst! Jag tycker så mycket om er! Och tack för allt stöd!

Jag vet att det är så många här inne som mår dåligt och jag tycker så synd om er. Jag minns för väl hur jag höll på att knäckas av det. Jag höll på att bryta ihop, psykiskt också för att allt blev liksom svart. Kunde ju inte leva mitt liv då. Himla dumma sjukdom. Men om ni skulle hamna i situationen att kunna välja en operation och ni är tveksamma till operation, gör det! Fan, jag hade gärna gjort det ett år tidigare om jag vetat vad jag vet nu.

Nu ska jag iväg och äta glass och tar med mig er i mina tankar. Ni ska få varsin glass av mig.. he he he..

Kramisar och krya på er. Skriver mer sen.

/Anna

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7