Inlägg från: Lällas |Visa alla inlägg
  • Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

Hej prinsessor.
    Willow: Gu va skönt att det gick bra idag med undersökningen. Min tarm var ungefär inflammerad i en ca halvmeter och dom gjorde bedömningen att det inte var akut med operation men jag blev ju aldrig bättre av alla mediciner. Skönt med lustgas och jag brukar också be om lugnande i nålen. Då snurrar det till lite och då känns inte undersökningen lika jobbig. Bra att prova nya mediciner. Håller tummarna för att din tarm börjar skönta sig. Tog dom blodvärde på dig? Fy vad tråkigt att katten är borta. Men jag hoppas att den hittar hem till er snart igen.

Nalla: Huvva, bävar för att få magsjuka med stomin. Kan tänka mig att det blir ett himla springandes att tömma påsen?. Stackare som måste bekanta dig med prednisolonet igen. Hur stor dos? Ush, hoppas du slipper det där sen. Vi ska ju klara oss från sånt? Skönt att du mår bättre iallafall. Vad ska du göra hos kirurgen på Onsdag? Önskar dig lycka till allafall. Kram.

Mallan: Förlåt att jag envist frågar dig, men jag förstår inte riktigt. Äter du Imurel fast du är opererad? Du kanske har förklarat detta tidigare men jag blir så osäker. Skönt iallafall att du mår bra.

Tessi: Skönt att höra att du mår bra och att du kikar in fast du har massor att göra.

Grådis: Supersnällt av dig att dela med dig av all info. Nu när vi har många nya med oss så är ju det kanon. Kommer själv ihåg hur jag satt och sökte på nätet när jag fått diagnosen men blev inte klokare förrän jag hittade denna tråd. Jobbigt med förstoppning. Det hade jag också efter en koloskopi förut och kunde inte gå på toa på 8 dagar.. Scary.. Men fick ta microlax till slut så kom det igång igen. Det kan man köpa på Apoteket.

68an: Hoppas att du får ett lugnande svar imorgon av din doktor. Jobbigt att få provsvar utan att veta vad det innebär.

Lone Star State: Hur mår du nu?

Jag har haft en bra dag på jobbet och fick mycket gjort. Har tvättat 4 maskiner idag också. Ska till tvättstugan och hämta det sista snart. F*n vad tråkigt det är att tvätta, speciellt när man har urkassa maskiner och torkskåp så man får hänga all halvtorr tvätt i lägenheten istället. Grrr..

Min chef har självutnämt mig till hennes högerhand så hon dumpar allt på mig som hon inte hinner ta tag i själv.. Öhhh.. Hallå?? Plus att jag ska hålla i utbildning i morgon för våra nya.. Jaja.. jag kan bara göra så mycket jag hinner. Inte stressa. Tur jag har min sambo som pratar på om allt annat än jobbet så jag kan släppa det när jag kommer hem. Nu ska vi äta lite lasagne och sen ska vi träna. Puh.. Livet leker iallfall. Mår toppen och ser fram emot att prata med kirurgen i slutet av månaden om NÄR operatonen ska bli av.

Rebecca: Hur sköter sig magen? Är du i skolan nu? Hälsa din mamma så mycket.

Kram på er alla, må alla krya på sig.

• Lällas

HEj igen.
    Har lagt upp en bild i mitt galleri då jag är ganska kortison tjock. Tänkte ni ville kolla in tjockisen och ta farväl.. eftersom jag hoppas att kortisontvillingen aldrig kommer tillbaka.. ha ha.. Kram

• Lällas

Mumlin: Tack för tipset. Ska genast kika in detta. Jag som har Stomi är ju tacksam för alla magdöljar tröj tips som jag kan få.
    Kram och god natt

• Lällas

Hej på er.
    Anna Proppmätt här Har just ätit sushi och gu så gott. Haft en rolig dag på jobbet även om det är lite stressigt.

Mallansprallan: Vad är reservoaren gjord av? Jag bara undrar hur en inflammation kan vara möjlig då? Och hur menar du när inte stomi fungerade? Jag är bara nyfiken för jag har inte hört om det så jag vet inget om det. Skönt att du är besvärsfri iallafall. ÄR det okej att äta Imurel om man vill bli gravid?

SLJ: Skönt att ni fått tid, vad skönt ändå att han är sövd för jag har gjort gastroskopi och det var allt annat än skönt.. skulle jag göra det igen skulle jag BE om att bli sövd.

Ska snart iväg och träna och sen gå och köpa choklad. Fick besök av tant röd idag och då är det alltid choklad dags... he he..

Kram på er / Anna

• Lällas

HEj igen. Fortfarande lika mätt. Struntade i träningen och ska nog baka något gott istället.. ha ha.. ska man fuska, ska man göra det rejält.. he he. .

Mallansprallan: Tack för info, nu är jag lite klokare iallafall. Ska hålla tummarna dör dig angående jobb. Om ni är sugna på att prova Göteborg så kan ni ju kanske hyra ut er lägenhet ett tag? Jag håller med dig, jag blir också lite stressad när jag inte har något jobb inom sikte. Och tycker att det är riktigt roligt att jobba nu när jag har varit sjukskriven ett tag.

Må såg gott allihopa. Nu ska jag svulla choklad.. KRam

• Lällas

Zafon; Lyllo dig som har en sån bra läkare. Min medicin läkare kan nämnas han med, fast som den sämsta och mest oengagerade läkaren. Tack och lov är min kirurg mycket bättre och har till och med humor. Vad sa din doktor då? Om att föda etc? Nyfiken bara för att jag kommer ha samma frågor jag mä.

Mallansprallan: Gu va bra. Men jag läste just länken du skickade tidigare och där står att det man kan bli mindre fertil efter operation. Och jag är rädd för att det kan bli ännu värre efter nästa operation. Jag är ju inte spurung längre heller.. he he.. snart 30. Önskar mig så en 08 bebis. Jag har varit redo länge nu, det är bara kroppen min som strulat lite..

Kram på er och god natt. Ska göra tidig kväll ikväll. Kram /Anna

• Lällas

Hej alla.

Nio: Välkommen hit. Tyvärr har jag inget svar till dig men hoppas att andra här inne kanske har det.

Goldfish: Viken tur i oturen med ditt läkarbesök. Fick du tid nästa vecka nu? Hur känner du dig nu? Bättre? Jag håller tummarna för dig.

Nalla: Hur är det att ta prednisolon igen? Har du fått några bi-effekter? Har hostan gett med sig? Skönt att skolan snart är slut. Så sept/oktober är det dags för operation? Visst var det ditt beslut att vänta extra? Jag väntar på att höra vad min kirurg säger, han ringer 25 maj.

Prommis: Hur känner du dig? Börjar du bli sämre nu?

Jajja och Grådis: Jag med rökte förr men har inte rökt sen 2000 och innan jag fick mitt första skov åt jag mängder av antibiotika kurer för urinvägs infektion. Och stressade mycket på jobbet.

Dist: Jag håller tummarna för dig att allt går bra med graviditeten och hoppas att skovet ger med sig.

Jag är ledig från jobbet idag och har bestämt mig för att inte göra några "måsten", ska bara ta det lugnt och kolla lite på film och slöa mig. Fick en bukett rosa liljor av min sambo igår, bara helt apropå och jag blev jätteglad. Han är verkligen super!
    Nu ska jag bara lata mig så ha det så gött så länge.

• Lällas

Hej godingar.
    Nu ska jag och sambon snart gå och handla lite mat, men frågan är vad jag ska göra för middag. Har idé torka så undrar vad ni ska göra för middag,., behöver lite insperation.. Kram

• Lällas

Fru U: Vad? Ska man inte skaffa barn när man har stomi? Jag väljer ju att vänta tills nästa operation för att den ligger bara 3 månader bort. Men gu så orolig jag blir. Jag vill ju sååå gärna skaffa barn och nu vet jag inte ens om vi KAN få barn.

Jo, det var någon som skrev någon medicin mot ledvärk, någon naturmedicin tror jag det var. Någon som vet vad som hjälper mot leder? Provar helst någon naturmedicin. Jag har lite ont i leder till och från. Tacksam för alla tips.

Jo, mår annars bara finemang. Nu har min lillasyster och hennes sambo bestämt sig för att flytta till Stockholm till sommaren så nu ska jag försöka hjälpa dem att hitta en lägenhet här.. inte det lättaste men det ska nog gå.. Längtar tills dom flyttar hit, dom vill också skaffa barn snart och dom har redan satt igång verkstan men inte fått plussat än. Håller tummarna för dem.

Jag mår som sagt bra och trivs kanon med att jobba 75% men har bara 2 veckor kvar tills jag ska jobba 100% igen. Kan man förlänga sin sjukskrivning lite till? Stressar som det är nu.. Men vad har ni gjort?

Nu ska jag gå och träna lite. Har mumsat choklad i dagarna 3 för jag får såååånt chokladbehov när jag har mens.. Nu ska jag rycka upp mig lite och ta tag i mitt liv igen.

Bestämde mig för att göra ugnsbakad lax idag ändå.

Kram till er alla.

• Lällas

HEj igen.
    Det blev en god ugnsbakad lax med pressad potatis och hummersås och sallad.. Nu är jag Anna Proppmätt igen..

JajjaB: Jag har nog provat msn förut mot magen och blev bättre ett tag, men nu skulle jag vilja prova igen. Vart köper du msn? Kan man köpa det på Hälsokost eller så? Lycka till på rektroskopi imorgon. Håller tummarna att du får nåt positivt resultat.

Fru U: Tack för mattipset. Lät jättegott ju. Ska spara receptet och prova nån dag nu.

Mamma Brander: Stackars! Jag har också provat Remicade och det funkade inte på mig heller. Jag kom ihåg att jag vart så ledsen att INGEN medicin fungerade på mig. Fick aldrig chans att prova Imurel för läkarna ville operera mig innan tarmen blev sämre, så jag fick tillfällig Stomi i februari iår.. Jag var jätterädd innan men det var vändpunkten i mitt liv. Nu mår jag prima prinsessan igen och jobbar, tränar och äter allt jag vill. Blöder inte nåt och slipper alla mediciner. Ska operera IRA (tunntarm och ändtarm) i augusti så då blir jag av med stomin. Jag är så glad att jag genomgick operationen. Nu lever jag igen! Jag känner igen mig i din beskrivning och jag höll på att deppa ihop när ingen medicin fungerade på mig. Nu har jag fått livsgnistan tillbaka och jag och min sambo har det bättre än nånsin igen. Håller alla tummar och tår att nya medicinen fungerar för dig. Kram

Lilla Mimsan: Hur mår du nu och vad får du för mediciner?

Rebecca: Skönt att medicinen fungerar för dig. Hoppas du får vara frisk nu..

Kram till er allihopa. Ni är bäst och betyder alla så mycket för mig. /Anna

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7