V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
Förlåt för mitt äckligt positiva inlägg men är så lycklig bara..
Förlåt för mitt äckligt positiva inlägg men är så lycklig bara..
Tjenna godingar
Ännu en strålande dag och jag är sjukskriven idag. Ska åka till min kompis café igen och sitta i solen och äta glass. Känns nästan lite busigt när alla andra jobbar. Jag jobbar 50% denna vecka sen börjar jag med 75% i 5 veckor framåt. Ska som sagt löneförhandla på Onsdag, så håll tummarna.
Jag mår så bra annars, blöder lite då och då i ändtarmen om jag fuskat med Pentasa supparna men för det mesta sköter jag mig och magen sköter sig.. he he.. inte bra att fuska och slarva. Är bara sååå lycklig att jag börjar tappa kortison fejset igen.. kan till och med stänga mina byxor nu igen också.. jippi..
Dalkulla: Åh, så i morgon ska du träffa häxan? Hoppas hon skämms för att hon varit så dum och att det var bra att din doktor kontaktade henne. Trist att du blir sämre när du trappar ner på kortisonet. Håller tummarna för dig, jämt! Kram i massor och hör av dig så snart du varit hos barnmorskan.. Lycka till.
68:an: Kul att läsa om dina äventyr uppe i norr. Här hos mig är allt bra igen. Mår som en vanlig 29åring och känner att livet är underbart. Mycket tack vare operationen. Nu är jag själaglad igen.
ITmorsan: Instämmer helt i att koloskopi är hemskt. Har legat där och sugit i mig lustgas så att det ska snurrta till i huvet men ändå... och första gången fick jag ingen bedövning heller.
Nu fick jag just en tid den 29 maj för att kolla igen. Men tror det är för att ge klartecken för operation i augusti om allt är som det ska. Jag har tillfällig stomi och ska göra en IRA i augusti där man kopplar ihop tunntarm och ändtarm. Och om din doktor skulle säga att han skulle föredra operation för dig så gör det. Inget att vara rädd för. Det förändrade mitt liv. Nu lever jag igen. Och fick orken och glädjen tillbaka. Helt underbart. Var inte rädd. Kram på dig.
Nalla: Gu va duktig du är som pluggar på så där, vilken diciplin du har! bra jobbat tycker jag. Och nu har du 2 veckor kvar så kämpa på, nu ser du slutet i tunneln. Jippi.. Du och jag tjejen, som ska bli av med våra stomin till hösten. Är lite nervös men ger det en changs.
Lone Star State: På vilket sätt är det sämre nu än när du hade stomi? Går du på toa ofta? Hur sköter sig magen? Kan du äta som vanligt? Och hur går det med leder och öga nu? Stor kram till dig.
Molle: Hur mår Rebecca? Bra hoppas jag så att hon kan vara ute och ha det bra i solen. Kram på er.
Slj och GMT: Allt bra med Lucas? Tänker på er pch på lille Lukas.
Kram till alla, ingen nämd och ingen glömd. Ni är bäst!
Anna
Hej på er.
Grådis: Vad omtänksamt av dig att kolla upp fettreducerad kost. Jag var också in och kikade, bra sidor.. Lycka till med alla plantor, jag är såååå avundsjuk, nu blir det ingen plantering sen vi flyttade innanför tullarna i Stockholm, har inte ens en balkong.. snyft..
Lindis: Stackare, gu, va jobbigt att bara dricka flytande, men är det för tarmvilan? Hoppas iallafall att det hjälper och att du blir bättre:
Molle: Skönt att höra om Rebecca att hon blir bättre. Får hon några biverkningar av järntabletter? Det fick jag.. blev urkonstig i magen.
Nalla: Bra jobbat på matteprovet. Nu har du inte lång tid kvar, men ta det lugnt. Man hinner bara så mycket man hinner. Lova att inte stressa för mycket, det är ju inte bra för magen... he he
GMT: Vad stackars Lukas.. Tycker så synd om honom. Det kan nog säkert vara kortisonet som gör att han har humörsvängningar. Det hade jag, fast jag blev inte arg, utan lite nere istället.. Hoppas att han blir bättre snart så ni kan minska dosen kortison.
Själv har jag varit på jobbet idag, massor att göra men jag håller mitt ord mot mig själv och stressar inte och jag går exakt när klockan slår 17. Så nu är jag hemma igen och ska just laga lite panerad rödspätta med pressad potatis och remouladsås, sen ska jag och sambon träna lite på gymet. Sen sova tidigt ikväll.. Gäääsp.. lite trött idag då jag satt upp alldeles för länge och kollade på teve igår.. Jag får skylla på mig själv.. he he
Magen mår prima och jag mår också prima prinsessan. Underbart. Får tömma stomin kanske 1-3 ggr per natt men då är det å andra sidan luuungt på dagarna vilket är skönt. Helle det för då syns den ju inte.
Ska ut och resa inom jobbet i sommar, ska till kroatien och ska ta med sambon. Överraska honom lite. Det är en kryssning i den Kroatiska Skärgården.. härligt...
Ja, nu kurrar magen av hunger så nu pallrar jag mig in i köket.
Var rädd om er och era magar.. Kram och krya på oss alla.
/Anna
Hej och hå..
Dalkulla, Grattis!!!!!! Okej, kärringen är en häxa, och det visste vi ju redan men att hon var helt så knäpp... men det viktigaste är ju DU och bebisen. Att ´DU fick som du ville känns skönt. Nu kan du släppa den oron iallafall. När förväntas lilla bebben komma till världen? Hoppas du får må så gott nu.. Kram
Zafon: Tack så himla mycket för att du la ut bilderna. Vilken inpiration du gav. Nu känner jag mig mycket lugnare när jag såg dina ärr efter 2 år, och det var ju inte så hemskt direkt efter operationen heller. Du har fina ärr tycker jag. Jo, opererade du bort hel"a tjocktarmen eller bara delar av den? Hur mådde du innan och hur mår du nu? Anledningen till att jag frågar är att Lone Star State kände att hon blivit tröttare och lite sämre sen hon gjorde IRA operationen och att hon var piggare med stomin än utan. Jag har ju själv tillfällig stomi nu och ska opereras i augusti. Hur länge var du på sjukhus efter sista operationen? Och vilken operation var "värst", första eller andra? Förlåt för alla frågor men jag är så nyfiken. Har du problem med mágen eller leder nu?
Mumlin: Vaaaaaaaaaaaaart äääääääääääär duuuuuuuuuuuuuu? Vi saaaaaknar diiiiiiig. Kom tillbaka till oss..
Grådis: Låter som du haft en underbar dag, kan nästan se bilden framför mig. Saknar naturen lite sen vi flyttat in till stan. Finns lite parker och så här men ingen riktig natur värt att nämna. Bor du i hus?
Lindis: Hoppas magen klarar av spagettin och köttfärssåsen.. Kramar
Jo, nu ska jag löneförhandla i morgon. Jisses, hoppas min chef vaknar på den generösa sidan i morgon. Håll tummarna. Jag har tackat nej till det andra jobbet redan men det har jag inte sagt till min chef, ska jag säga det?
Var nyss och tränade på gymet, och det var super skönt, speciellt efteråt. Jag tar det i min egen takt och är väldigt försiktig men vill bygga upp musklerna som jag förlorat när jag "legat" i ett halvår. Vill bara se normal ut igen. Jag älskar modet nu, med vida tröjor. Snacka om skönt när man ska dölja en stomi så då har jag bara ett tajt linne under. Inte för att jag följer modet slaviskt men har köpt några nya toppar nu och gud så bekväm jag känner mig nu. Ser ut som mig själv igen även om jag fortfarande har spår efter kortisonet. Är lite svullen i ansiktet fortfarande och lite på magen också. Men det viktigaste är att jag mår bra igen. Underbart!
Jag och min älskling ska ju till Barcelona nu i Juni och jag undrar om någon av er har nåt bra hotell att rekomendera? Vi har inte bokat det än..
Ja, nu ska jag sluta babbla på om allt och inget. Ska borsta tänderna och krypa till kojs och soooova... är lite trötter... gäääsp..
Kram och hoppas ni redan sussar sött.. /Anna
Hej Mumlin
Skönt att hära av dig och ännu bättre att du mår bra. Bra att dina ögon är vita igen. Jag var själv en liten ängel när jag var liten och blev ett litet monster när jag blev tonåring.. men sen kom ängeln tillbaka igen.. he heh e..
Jag hade lågt HB, när jag var som sämst. Hade 62 i HB värde och fick då 4 påsar blod. Är det under 100 så är det en "uttalad anemi". Det finns ju en receptfri medicin på apoteket som man kan ta när man blöder mycket vid tex mens. Kommer inte på vad det heter nu men det är många som använder det.
Kram
Hej alla godingar.
Jobbar inte idag, då jag bara jobbar 50% denna vecka. Det regnar ute och jag tänker bara vara hemma och slöa lite tills sambon kommer hem. Kanske kolla på nån film och bara lata mig. Ska sen köpa födelsedagspresenter till den 30 års fest jag ska på imorgon kväll. Åh, så spännande att få gå på fest igen. Klä upp sig, fixa till sig lite.. Jippi.. Jag är mig själv igen.. Jiiihaaaa....
Tessi: Shit, vilket lågt HB värde du hade.. Stackars dig då. Visste inte att man ens kunde ha så lågt. Jag har kontaktat ILCOs juridiska ombud och han ska föra mitt ärende vidare för handikappersättning som det heter. Det kan man få om man har en kronisk sjukdom som innebär merkostnader som tex mediciner, läkarbesök, att behöva tvätta oftare, att man gör av med mer toa papper etc. Jag ska bara fixa lite intyg åt han innan, men jag har legat på latsidan.
Dalkulla: Gu, eran bebis kommer ju snart. Inte alls långt kvar. När bestäms datum för snittet? Jag är sååå glad att det löste sig till ditt bästa, att du ska få kejsarsnitt nu.. Jippi.
GMT: Grattis i efterskott. Hoppas att festen blir en höjdare och att du får skoj. Kram
Katastrofkatten: Välkommen hit. Jag har varit sjuk i UC i över ett år och det är tack vare dessa underbara människor i forumet som jag orkat gå igenom allt men medicinering och operation. En sån omtanke och så fina människor finns nog inte i någon annan tråd. Det kan hjälpa att skriva av sig ibland, oavsett man är ledsen, arg eller glad. Här kan man va sig själv och alla ger ett sånt stöd.
Nalla: Lycka till på provet i morgon. Du är så bra som kämpar på. Snart är det klart och du har gjort ett superjobb.. Jo, du, hur gick det när dom gjorde koloskopi sist? Jag har också blivit kallad den 29 maj för skopi. Hur gick det till liksom? Måste ha gått jättefort.. he he.. Fick du lugnande och syrgas ändå? Har dom satt någon månad eller datum för din opeation? Till mig har dom sagt augusti, och jag hoppas på början av augusti pga att jag ska med mina kompisar till Italien den 3 sep. Håll tummarna.
Lindis: När jag låg inne på sjukhuset i höstas så var det en tjej som hade opererat sig på grund av samma diagnos som du har och hon mådde prima ballerina efter det. Hon nästan dansade ut när hon skrevs ut. Vet inte hur hon mår idag men hon sa att hon mådde 1000 ggr bättre efter operationen.
SLJ: Kram på dig också. Tycker så synd om Lucas.
Molle: Hur går det för Rebecka nu? Kul att hon börjat skolan igen.
Kram på er alla. Ni vet väl att ni är bäst?
/anna
Hej igen Nalla
Jag ska prata med doktorn den 25 maj, sen undersökning 29 maj. Hoppas på 1a eller 2a veckan i Augusti..
Varför vill du vänta till September eller Oktober?
Jag vill ju operera mig asap på grund av min bebbe längtan..
VIlket sjukhus är det du går till? Var det Södersjukhuset? Jag håller till på Ersta sjukhus.. Min kirurg är ascool... Tack för tipset om Pentasa.. funkar ju utmärkt..
Lycka till med pluggandet, och visst har man rätt till en liten paus då och då..
Kramar /Anna
Hej Prommis.
Åh, vad trist att utslagen är tillbaka.. Varför får du dem? Är det kopplat till sjukdomen? Jag avskyr själv kortison som pesten, och fick biverkningar som: speedad, kunde inte sova på nätterna, var jämt hungrig, åt som en häst, svällde upp och såg ut som en boll, blev deprimerad etc... jäkla sattygs kortison. Ska aldrig mer ta kortison.. never ever again.. Finns det ingen annan medicin du kan ta istället?
Kramar från mig
Hej igen..
Zafon: Tack snälla du för svaren. Känns som en otrolig lättnad. Jag har läst om så många som det blivit "fel" för när dom opererat ner tarmen och jag blev så rädd. Skönt att höra ett bra expempel. Jag har några fler frågor om det är okej? Har du tvingats avstå någon typ av mat efter operationen? Sa dina läkare nåt om att föda barn? Att det bör göras via snitt? Och visst sa dom att du behövde vänta med att bli gravid?
Mumlin: Vilken söt familj du har med så fina barn.
Kram på er alla..
Oj, menar Molle