• Miafia33

Ska handikappade få köpa sex?

Läste om detta på aftonbladet och tycker frågan är intressant.

Jag tycker inte att man ska särbehandla människor oavsett handikapp eller ej men jag förstår problemet. Jag tycker dock inte att man ska få köpa sex.

Ni som tycker det är ok, tycker ni inte att det är att särbehandla och är det inte just det som de flesta funktionshindrade vill slippa? Att bli just särbehandlade.

Motivera gärna

• Svar på tråden Ska handikappade få köpa sex?
  • Jan H

Jo det finns prostituerade som gjort/gör det för pengarna, men för merparten handlar det om missbruk.

• Åsa

Odella: Nej, ser man prostitution som ett yrke bland andra är givetvis ett förbud mot det inte bra för utövarna. Men lagstiftningen i Sverige, genomröstad av folkvalda politiker för inte så värst länge sedan, ser det inte som ett vanligt yrke utan som en sorts övergrepp mot betalning. Mot den bakgrunden är det logiskt att inte underlätta den. Mot samma bakgrund är det ologiskt att tillåta prostitution för en viss kategori sexköpare som det är "synd om".
    Om sexköpt bör eller inte vara lagliga i sin helhet är en annan diskussion, men jag ser som sagt ingen grund till att de skulle vara lagliga för just en viss kategori sexköpare.

• Karii

Jag H, jag skulle kanske ha lagt till ett då timmen är sen.
    om det var jag ironisk men inte om att jag verkligen tycker att sex inte är en rättighet ( det är en skyldighet märk min ironi Jan H ) Nu får jag ge mig.
    seriöst:

sex är inte en rättighet, det finns en mångd olika människor som inte kan ha sex med andra, av många anledningar.
    Att "köpa sex" är inte att ha sex.

Vem skulle få "rätt" till att köpa tjänster av prosituerade? Om man inte har händer att onanera med? Eller måste man vara helt orörlig så man inte kan gnida sig mot nåt själv eller räcker det med att tycker att man inte kan träffa någon pga sitt handikapp?

• Odella

"Mot samma bakgrund är det ologiskt att tillåta prostitution för en viss kategori sexköpare som det är "synd om"."

Det håller jag med dig om! Ska det vara lagligt för en grupp, ska det vara lagligt för alla.

• Mint

Det finns ju andra handikapp än begåvningshandikapp och rörelsehinder som kan göra att folk inte "får sex". Det finns sociala hinder, som social fobi, aspergers och så vidare som kan göra attfolk går ensamma hela livet. Har inte de "rätt" till sex?

Har man rätt till sex? Rätt till sexualitet, visst, men ska man hårddra det har väl inte förståndshandikappade och rörelsehindrade mer rätt till sex än andra? Massvis med "normala" människor har inget sexliv heller. Ska de också se det som sin "rätt" att köpa sex? Var går gränsen?

Att någon är handikappad ger den inte rätten att köpa en annan människas kropp. Debatten handlar dessvärre om för eller emot prostitution - alltså om man kan, oberoende av anledning, hävda att man har "rätt" att köpa en annan människas kropp.

Vem säger, förresten, att begåvningshandikappade inte kan ha sex? Jag har arbetat i närheten av utvecklingsstörda (t ex med Downs syndrom) som blev kära och kunde ha sex med varandra.

• TEDDEN

Sen när blev sex en RÄTTIGHET?

Det finns väl en massa friska människor som inte heller har haft sex och som längtar efter det, varför skulle man särbehandla handikappade och hur handikappad skulle man behöva vara för att anses ha rätten att köpa sex?
    Uridiotiskt resonemang.

• Linda1976

Nej, det tycker jag inte.  Var går gränsen? Ska extremt fula människor också ha rätt att köpa sex? Eller extremt feta? Ska det inrättas en bedömningsmyndighet som avgör vem som får köpa sex lagligt då? *suck*... Idiotiskt!

A true lady never travels behind less than twelve cylinders.
  • Jan H

Jag pratar inte om "fula" människor, förståndshandikappade, utan om de som inte kan ha någon sex. En som är/blivit förlamad kan inte onanera. Som jag skrivit innan, tänk att från nu kan ni inte ens pilla på er själva oavsett var det kliar. Det behöver inte handla om att ha samlag.

• Santos v2

Absolut tycker jag det. Har en kompis som blivit förlamad som inte vill något annat än att bara ligga brevid en naken tjej och kramas. och veta att det ligger en naken tjej brevid honom. Tjejer man träffar på krogen gillar honom men ratar honom för killar som kan "få upp den"..

Jag har varit nära att skaffa hora till honom många ggr, dock är han en filbunke som inte vill begå något brott.

• Bonanza

Nej, verkligen inte. Det är inte ok med prostitution, och det blir inte mer ok för att någon inte kan ragga upp nån på ett vanligt sätt.

Var ska vi dra gränsen då? Blyga människor? Extremt fula människor? Socialt inkompetenta människor?

Varför ska just handikappade har RÄTT till sex, när ingen annan har det. Det finns ingen som har RÄTT till sex, man har rätt till att vara en sexuell varelse - men finns det ingen som vill ligga med en så är det tyvärr så det är.

Svar på tråden Ska handikappade få köpa sex?