Inlägg från: Åsa |Visa alla inlägg
  • Åsa

Ska handikappade få köpa sex?

Utan att vara fullständigt inläst har jag fått uppfattningen att förbudet mot sexköp är för att skydda den prostituerade från att utnyttjas. Jag kan mot den bakgrunden inte se att det skulle vara någon skillnad som gör det mer eller mindre "rätt" att tillåta sexköp med handikappade sexköpare jämfört med "vanliga" sexköpare. I klartext, vad säger att det är "bättre" för den prostituerade med en handikappad sexköpare?

• Åsa

Miafia33: "undra vad man måste vara för människa för att stå ut med ett sånt "jobb". Jag vill inte vara elak men hur upphetsande är det att ha sex med ngn som kanske dreglar eller helt plöstligt får spasm i både ben och armar."

De prostituerade jag har sett uttala sig har iofs inte tyckt att det var upphetsande med "vanliga" kunder heller... Snarare varierande mellan likgiltigt och äcklande.

• Åsa

Odella: Nej, ser man prostitution som ett yrke bland andra är givetvis ett förbud mot det inte bra för utövarna. Men lagstiftningen i Sverige, genomröstad av folkvalda politiker för inte så värst länge sedan, ser det inte som ett vanligt yrke utan som en sorts övergrepp mot betalning. Mot den bakgrunden är det logiskt att inte underlätta den. Mot samma bakgrund är det ologiskt att tillåta prostitution för en viss kategori sexköpare som det är "synd om".
    Om sexköpt bör eller inte vara lagliga i sin helhet är en annan diskussion, men jag ser som sagt ingen grund till att de skulle vara lagliga för just en viss kategori sexköpare.

• Åsa

Santos: "Santos: Det som är det mest ohumanistiska är att det idag finns en massa horor i sverige som aldrig kommer få en normal pension pga att dom lurats ut i mörka gränder och får knulla skabbgubbar."

OT Snack. Sexköp har bara varit olaglig några år. Innan dess gick det att prostituera sig hur lagligt som helst och de som registrerade sig som företagare och betalade skatt (=pension) kan räknas på ena handens tumme.

"Dom flesta intervjuverna med horor man ser idag är från gränderna..."

OT Nu görs det ju inte så värst många intervjuer med prostituerade men det är helt riktigt att det är de gatuprostituerade, de mest utsatta och med lägst status (ser t ex dig uttala dig om "luder" och "horor") som är den kända gruppen, och visst innebär det att vad man vet om dem inte rakt av kan generaliseras på alla prostituerade. På samma sätt är många kända inom psykiatrin som kan vittna om bakgrunder med övergrepp, självmedicinering med droger för att dämpa äckel över arbetet etc, men själva urvalet (personer som sökt hjälp) gör givetvis att de per definition är personer som mår dåligt.

• Åsa

Bluescreen: De reglerade former för prostitution du tycker är önskvärda, om du inte bara talar om att betala skatt, kontrollerade bordeller, obligatoriska läkarundersökningar etc finns ju i ett antal länder och har funnits här. De är dock till för sexköparens skull, för att garantera hans säkerhet, inte för den prostituerades. De frilansande svenska prostituerade tycks historiskt sett faktiskt ha haft en starkare position än de i machokulturernas bordeller.

• Åsa

Bluescreen: "Vad är det då som säger att man inte kan reglera det så att det blir även för den prostituerades säkerhet?"

OT Omöjligt, nej. När allmänheten ropar om reglering brukar det dock vara ur sexköparens perspektiv. I Sverige tror jag dock att förutsättningarna är dåliga. Detta för att vi inte har en "kår" av prostituerade som kan eller vill organisera sig. De "välmående" prostituerade t ex Santos vill lyfta fram definierar sig inte som prostituerade och har ingen önskan att ingå i något "horfack", bli registrerade eller skylta med vad de gör.
    De gatuprostituerade är - för att generalisera - inte som i fattigare länder huvudsakligen "normala" kvinnor som valt prostitution som ett alternativ till ekonomisk nöd. Prostitution är - i majoriteten av världens länder(?) inte ett yrke som många som har andra alternativ väljer. Är enda problemet ekonomin finns i Sverige socialhjälp och gatuprostitutionen här domineras därför av personer som har känslomässiga problem och ofta övergrepp med sig i bagaget. (Fakta och inga gissningar, de _gatu_prostituerade är grundligt undersökta.) Dessa personer har, skulle jag säga, ganska dåliga förutsättningar att organisera sig och ställa krav. Att "skydda" dem utifrån är ganska ogörligt, ett försök till detta var ju just sexköpslagen.

Svar på tråden Ska handikappade få köpa sex?