Inlägg från: islandgirl |Visa alla inlägg
  • islandgirl

Barn födda i nov 06 !!!

Pontus o Karl låter som de har ungefär samma mönster. Karl somnar vid 21-tiden (förutom i kväll då somnade han 19.30 men har redan vaknat 2 ggr) och sover till 4-6, då ammar vi och sedan sover han vidare till 7-8 och då är som sagt natten slut

Ja, de börjar verkligen kräva mer aktivitet. Karl är otroligt rastlös (har han efter sin Far)*ler* och blir duktigt arg om han får ligga still allt för länge.

Skall också ut o handla ngra leksaker till honom i morgon. Köper nog ngn boll och hoppas att han för bollentusiasmen vidare i familjen *ler*

• islandgirl

Mexisis: Jättevälkommen till tråden. Här kommer du trivas!
    Skönt att höra att Devins nacke verkar återhämta sig!

CarinaB: Tycker det låter som bra leksaker, skall också införskaffa ett par stycken så fort affärerna öppnar. Gärna skallra o boll. Karl har också biet och han älskar det! Men absoluta favoriten är en elefant med prassliga öron och skallror i benen. Den fick han av min kompis i USA. Fellisen(Mammas töntnamn på elefanten hänger vanligtvis i gymet men hänger med överallt.

På tal om sömn: Det är ju helt sjukt. Karl sover jättebra nu men nu kan inte JAG sova igen... har sådana perioder lite då o då. Har kanske sovit max 2 timmar i sträck inatt. Jag blir sinnessjuk om det fortsätter.

THINNER: Jag förstår exakt hur du känner dig! hoppas du får sova ordentligt i natt!

• islandgirl

Jag vet inte om ni läst om den här låten på en annan tråd.
    Vi skall ju döpa Kalle i maj och jag är ganska petig med musikvalet och den här började jag storgråta till när jag läste texten och lyssnade på musiken:

www.dopguiden.se/musik/alskade_barn.html

• islandgirl

vi kommer alltså använda den på dopet

om jag nu bara kunde få tag i noterna, annars får jag be Lillebror ta ut den åt mig. Jag fullkomligt älskar den!

• islandgirl

Den här tråden är alltid lika härlig att läsa. Så mycket igenkänning

Karl är som en berg o dalbana just nu. Mest glad för tillfället och sover gott. Men dra åt...... när han blir arg. Han har hittat kastratsången igen... Det är ett omänskligt och övernaturligt ljud som hotar att spränga alla fönster i lägenheten för att inte tala om våra trumhinnor. Han är inte alltid arg när han gör det, han testar väl sina stämband och jag kan intyga att DE FUNGERAR.

Musik är verkligen perfekt för de här små. Kalle älskar musik, just nu är det "Älskade barnvisor" som körs hett på stereon.

Marijjasol: Samma här, vi bor i Sthlm men letar en chans(eller jag letar i allafall) att få flytta hem till ön, men i vårt fall är det Öland eftersom jag är därifrån. Men det ser tungt ut. Är det lika svårt att hitta bra jobb på Gotland i dag?

• islandgirl

Vi har amitionen att inte sätta Karl i barnomsorg innan han fyllt 2 år. Vet inte hur man skall få dagarna att räcka tills dess. vi har ju dessutom inga mor eller farföräldrar som kan ta Lilleman.
    Jag tänkte vara hemma minst ett år och sambon lite mer än ett halvår. Resten av tiden har vi inte löst ännu

• islandgirl

Karl har också svårt att komma till ro när vi är borta. Oftast somnar han i famnen. Vi har testat att ta med barnvagnsinsatsen och lägga ner honom där tillsammans med hans gosefilt (kräklappen, en ren förstås
    det är inte klockrent men har funkat under korta stunder.

Angående ljud vet jag inte, vi märker bara att ju tystare vi har desto känsligare blir han för ljud. Så vi försöker hålla ngt sånär normal ljudnivå även när han skall sova. Tror att man får börja vänja dem lite försiktigt om det går.

Ett oslagbart sätt för oss är att sätta på hans älsklingsskiva med barnvisor. Han somnar inom 3 låtar. Vi spelar den ganska ofta så han känner igen den. Den skivan tar vi även med om vi skall sova borta så får han lite igenkänning och samma rutiner.

• islandgirl

Mexisis: Lille Gubben, det är så gulligt med alla deras små egenheter. Men som förälder står man ofta o gapar

• islandgirl

jag skulle bara vilja stämma av en sak med er. Sömnen på dagen:
    Hur ser era smås sovschema ut?
    Tycker Karl är vaken så korta stunder.

Han vaknar vid 7-8 tiden. Vaken 1,5-2 timmar sedan sover han ca 30 min - 1timme.

Han håller på så hela dagen, inga längre vakenpass längre. Förut var han vaken hela eftermiddagarna. Nu vill han som sagt sova när han varit vaken i runt 2 timmar.

Läste i går på ngn av trådarna att dagssömnen hör i hop med nattsömnen. I går sov Kalle nästan hela dagen kändes det som o i natt sov han från 20.45- 06.45 utan att vakna.

KÄnns konstigt att han skall sova så mkt på dagarna nu när han ändå är 5 mån. Han sov mindre på dagarna när han var "yngre".

Hur ser det ut för er?

• islandgirl

FCooper och Mexsis; tack det var skönt att höra.
    Nu till nästa fråga Under deras vakentid, vad gör ni då? Karl är oerhört rastlös och min fantasi är vädelös. Vi leker några minuter med klossarna, han ligger lite i gymet och har jag tur sitter han en liten stund i babysittern. På eftermiddagen går vi ut o går men det är ungefär det vi gör. Ibland dansar vi lite.

Svar på tråden Barn födda i nov 06 !!!