Inlägg från: islandgirl |Visa alla inlägg
  • islandgirl

Barn födda i nov 06 !!!

Dyckan: Tack snälla för ditt svar. Jag glömde nämna att jag helammar Karl. Skall börja med smakisar nästa vecka eftersom han är sjuk fortfarande så väntar vi lite.
    Gör det ngn skillnad tror du om man ammar vs vanlig mat?

• islandgirl

NovJenny. Du kan vara lugn! Karl var exakt likadan. Oavsett vad vi gjorde somnade han aldrig innan 23.00
    så en kväll försökte vi tidigare.. och vips...

Nu somnar han vid 21 och de senaste nätterna har han sovit utan att vakna till 05 eller 06.

jag tror verkligen att det kommer när de är mogna för det. Man får prova lite då o då och rätt som det är funkar det.

• islandgirl

TheSunset:
    Lider så oerhört med dig och Julia. En jättekram till er båda och tack gode gud att det gick så pass bra ändå.

Var snäll mot dig själv, för precis som du skriver, en olycka händer så lätt.

• islandgirl

Syskon känns så himla avlägset just nu. Karl är snart 5 månader och jag börjar precis få svung på mammaskapet. Men visst skulle vi vilja ha ett syskon till honom. Men som det känns nu får Kalle nog vara ca 4 år innan det blir dags. Men vi får väl se vad som händer.

I går åt Karl sin första smakis. En tredjedels tesked potatis. Och det gick ner utan omsvep. Samma sak i dag, han smaskar och ser supernöjd ut. Men ser galet avundsjuk ut på alla som smaskar i sig betydligt roligare saker än potatis med bröstmjölk...

Oj så stora de känns när de sitter där o äter fast föda... kan inte förstå att min lille bebis snart är 5 månader!

• islandgirl

SannaStina: Renässans funkar kalas för oss. Eftersom Karl hatar allt som skall petas i näsan med så kan jag tipsa om att stå vid huvudet och komma med näsdropparna uppifrån bakifrån. På så sätt ser han inte en stor hand komma mot ansiktet utan bara en liten näspipett. Så tyckte karl om att få dropparna.

I dag är Lilleman som förbytt. Han fyller 5 månader på måndag och i dag gråter han så fort man inte bär honom. det har han aldrig gjort, han är en nöjd liten kille men i dag funkar ingenting. Såg att det var fler av era små som börjat bete sig annorlunda.
    Han vägrar dessutom somna. Annars är det bara att lägga ner honom i sängen o sätta på barnvisorna så somnar han så småningom. Men i dag är det lögn...

• islandgirl

Glad Påsk till alla föräldrar o barn från oss

• islandgirl

Grattis Marijjasol! Måste kännas jätteskönt

• islandgirl

Mill06:
    Jag har samma problem med Karl som är född 9/11. Vet inte om de går igenom ngn slags period just nu. Han blir urförbaskad om han måste äta från det högra bröstet och jag får verkligen truga och det går bara en liten stund. Det vänstra går bättre men han äter jättelite mot vad han brukar. Det går också betydligt längre mellan gångerna, ibland har det gått upp till 5 timmar utan att han signalerat att han är hungrig. Då känner jag mig som sämsta mamman i världen som låtit det gå så länge mellan målen. Vet inte om det har med något att göra men jag är så sjukt trött nu. har inte varit så här trött under hela Karls vistelse. Ingenting hjälper. Han är betydligt mer kinkig att lägga ifrån sig. Vill gärna vara i famnen hela tiden vilket också är ovanligt för honom. Maja och Karl är ju nästan lika gamla så det är väl troligt att de har ngn fas de går igenom just nu men att de har lite olika "symptom". Har kollat med andra mammor som har lika gamla barn och de är ungefär likadana just nu.
    Vi har börjat med smakisar sedan 4 dagar tillbaka. Annars så helammar jag också.

• islandgirl

Criffegirl: Tack för dina kloka ord. Jag kom på mig själv med att läst om just dessa veckor i samma bok som du nämner och gick in o läste om v 19. Karl är nu 21 veckor och sprången brukar ju hålla på ngn/ngra veckor och det var bara att "checka av" från listan. Jag håller med dig och rekommenderar starkt boken.

En snabb fråga bara: Hur långa vakenhetspass har era små? Karl är inte vaken mer än 2 timmar på raken och sedan behöver han sova igen. Så var han inte förut då hade han långa vakenpass. Men det tillhör nog utvecklingssprånget också misstänker jag?!

• islandgirl

Och så tänkte jag på leksaker....

Har era barn leksaker. Insåg i dag att Karl har inga leksaker. Dels har vi tyckt han varit för liten, dels består hans lekar hittills av att ligga i gymet och dra o slå på figurerna men jag har börjat märka att han blir rastlös o vill leka med annat.

Jag är av den åsikten att Karl inte skall ha för många leksaker utan skall kunna leka själv också, men pojkstackarn har verkligen INGA leksaker. Tänkte köpa en boll och kanske en aktivitetstavla, den som finns hos Mormor o Morfar älskar han.

Hur ser ni på det?

Svar på tråden Barn födda i nov 06 !!!