• Hene

svårt att bli gravid efter titthålsoperationer??

Ja det e väl frågan.. har gjort 3 st titthåloperatoner alla efter utomkvedshavandeskap... efter första blev jag gravid igen efter andra så blev jag oxå gravid genom IVf nu efter 3 dje utomkvedet så har jag inte blivit gravid.. i of sig så har jag bara provat 2 st FET men ändå det får en ju att börja grubbla.. ngn som har erfarenhet av detta?? kan det vara en möjlighet att det skulle bli svårare att det fäster..
    tacksam för alla svar!!

• Svar på tråden svårt att bli gravid efter titthålsoperationer??
  • jessy71

Har du tagit bort någon äggledare efter utomkvedes eller? Jag har också hört ryktet om att det kan hända oftare för någon som redan haft det. Har själv haft 1 men då tog man bort den dåliga äggledaren, vilket snarare borde underlätta kan tyckas, men visst är jag orolig. Vill inte ha det mer gånger...
    Kram och lycka till iaf. Man får bara kämpa vidare, men försöka uppskatta livet som det är också emellanåt. Det är så lätt att glömma ibland! Jessy

• Hene

Hej jessy.. jo då jag har tagit bort båda så jag e sterli å håller på med IVF.. även efter det att jag tagit bort båda ledarnan så trodde jag att jag var säker.. så jag började med IVF blev gravid efter första försöket men det slutade i det omöjliga jag fick ett utomkveds i äggledar stumpen den lilla som var kvar!! Fick inre blödingar på 3.2 liter..så det gick lite illa.. efter det så gjorde jag 2 st frysta försök utan resultat ..just nu e jag uppe i en paus å kan koppla bort det nästan helt ska sätta igång igen i Mars..
    Lycka till dig oxå å kämpa på snart e det våran tur!! Kramen

• BEJA

Hejsan!
    Jag har efter 12st (!!) titthålsoperationer, varav den sista då togs ena äggledaren o äggstocken bort, lyckats bli gravid! Alla operationer har berott på cystor som suttit på äggstockarna. Har genomgått 3st ivf behandlingar som tyvärr ej lyckats..men vi har nu lyckats helt på egen hand! Jag är fortfarande själv i chock o har inte riktigt fattat att det är sant..men jag vill bara tala om att man trots flera titthållsoperationer kan bli gravid! "Inget är omöjligt"

Håller tummarna för dig!

Kram

• jessy71

Hej BEJA! STort stort grattis till er! Va roligt att höra ....Känns som att man ändå hoppas och tror, men blir så nedslagen hela tiden. Men jag vet ju att det skall gå och att man inte skall stressa sig själv. Då blir det säkert bara sämre förutsättningar. Verkligen stort grattis och lycka till med allt! /kram Jessy

• Hene

beja ..ojojoj vad härligt det e du verkligen värd!!! stort grattis

• jessy71

hörrni tjejor, som varit med om X? Jag har ju tagit bort en äggledare och undrar därför om jag inte får befruktningsbara ägg varannan månad? Alltså, kan man bli gravid (chansen finns) om man bara har en äggledare men två äggstockar? INgen på hela jorden verkar veta hur detta fungerar. Jag är så less på att fråga och inga svar lixom. Hör gärna av er om ni vet något. Jag provar med CB, ÄL test, men inget resultat på den normala dagen lixom, därför blir jag ju orolig att behöva vänta ytterligare 1 månad typ. Herrre guuud - hjälp mig någon!/kram jessy

• Peki

Hene: Jag är ingen expert på området utomkvedshavandeskap. Efter att ha läst så mycket jag kan om infertilitet pga autoimmuna störningar vid endo så får lite funderingar när jag läser vad som hänt dig.

Infertilitet beror inte bara på "enkla" handfasta orsaker som brist på spermier, igenväxta äggledare etc. Det finns också immunförsvarsrelaterad infertilitet.

Ett embryo innehåller DNA som inte är kroppseget. Normalt så finns mekanismer som gör att embryot accepteras ändå, men hos vissa fungerar det inte som det ska. Man misstänker att dessa personer egentligen inte har problem att få embryot att fästa utan att de drabbas av extremt tidiga mf.

Du har ju vad jag kan förstå inte haft någon grav. där fostret har sittit i själva livmodern. Det behöver inte vara titthålsoperationer som har gjort att du inte blir gravid längre. Det kan ju bero på att det inte finns något ställe kvar där embryot kan sätta sig och få fortsätta att växa, nu när du inte har några äggledare alls.

Det kan också vara en förklaring till varför vissa som har gjort en massa IVFer och försökt i massor med år helt plötsligt lyckas på egen hand - något har gjort att miljön i livmodern har förbättrats. Som för BEJA och en del andra jag har sett .

• Vombell

Jag gjorde en titthålsoperation i april och jag blev gravid i maj så för mig har det inte varit svårare.

• Hene

peki: menlivmodern har ju inte blivit drabbad alls så så måste det ju finnas plats för den att fästa lr ?? jag fattar inte riktigt hur du menar förklara igen.. e lite trög idag tror jag.. kramen..

• Peki

Jag var nog lite otydlig

Det jag menar är att vissa verkar ha en miljö i livmodern som gör att embryot
    a) inte kan fastna
    eller
    b) Inte får fortsätta växa för att det attackeras av immunförsvaret som en främmande kropp.

Man blir helt enkelt inte gravid oavsett IVFer eller försök på egen hand.

Det jag menar är att du kanske har en gynnsam miljö i dina äggledare men inte i livmodern. Alltså kan embryot sätta sig i dina äggledare men inte i livmodern. Inga äggledare kvar = inget foster kan fastna. Dvs ingen graviditet alls.

Det är i så fall inte titthålsoperationen i sig som gör att du inte blir gravid. Det är det faktum att du inte längre har några äggledare kvar som gör det.

Det an vara värt att fråga din läkare om och se vad h*n säger.
    Tyvärr är svenska fertiltietsläkare intresserade av immunologiska orsaker till infertilitet. I USA är man mycket längre fram med det och om du vill läsa mer så måste du nog titta på utländska texter.

• Hene

peki .. Aha då förstår jag!! tack.. hoppas dock att inte så e fallet!! har ju varit gravid 3 ggr innan mina 3 utomkveds...men de slutade i missfall..
    Om det nu skulle vara så finns det ngt man kan göra åt det lr e det kört??

• jazzen

jessy 71
    jag har oxå haft ett X och fick ta bort min högra äggledare. min läkare sa att man kunde bli gravid varje månad ända, eftersom det finns fall där det bara finns höger äggledare och vänster äggstock etc. och där det funkat ändå, men odsen e lägre att äggledaren kan flytta sig ända bort till andra äggstocken. det är inte alltid varannan månad varannan sida man släpper ägg. det är det ägg som mognar först som släpper. hoppas du blev lite klokare på mina svar lycka till!!

• Peki

Hene: Aha, då förstår jag.

Har du gjort någon mf-utredning?

• Hene

Peki.. japp å de hittade inga fel varken på mig lr sambon, mer än mina trånga äggledare.. det kan ju även vara så att de 3 missafllen satt i äggledarna å släppte därifrån en s.k äggledarmissfall.. men jag blev väldigt nyfiken på det du skrev har aldrig läst om det.. men om de gör en grundlig missfallsutredning tror du inte att de kan se om det skulle vara problem med min livmoder å själva "fästningen"??? för slemhinnan och form osv på min livmoder e mkt bra,,
    Kram kram!!

Svar på tråden svårt att bli gravid efter titthålsoperationer??