svårt att bli gravid efter titthålsoperationer??
Hene: Jag är ingen expert på området utomkvedshavandeskap. Efter att ha läst så mycket jag kan om infertilitet pga autoimmuna störningar vid endo så får lite funderingar när jag läser vad som hänt dig.
Infertilitet beror inte bara på "enkla" handfasta orsaker som brist på spermier, igenväxta äggledare etc. Det finns också immunförsvarsrelaterad infertilitet.
Ett embryo innehåller DNA som inte är kroppseget. Normalt så finns mekanismer som gör att embryot accepteras ändå, men hos vissa fungerar det inte som det ska. Man misstänker att dessa personer egentligen inte har problem att få embryot att fästa utan att de drabbas av extremt tidiga mf.
Du har ju vad jag kan förstå inte haft någon grav. där fostret har sittit i själva livmodern. Det behöver inte vara titthålsoperationer som har gjort att du inte blir gravid längre. Det kan ju bero på att det inte finns något ställe kvar där embryot kan sätta sig och få fortsätta att växa, nu när du inte har några äggledare alls.
Det kan också vara en förklaring till varför vissa som har gjort en massa IVFer och försökt i massor med år helt plötsligt lyckas på egen hand - något har gjort att miljön i livmodern har förbättrats. Som för BEJA och en del andra jag har sett .