• Anonym

Någon annan????? Gravid/ångest?

Hej jag äter sedan många år tillbaka antidepressiva tabletter för att jag haft en del depressioner, ångest och panikångest!
    De senaste åren har jag mått bra, har mina mediciner som en krycka!
    Nu är jag gravid, i vecka 5. Har fått lite smått ångest som kommit ibland, på mornarna?
    Lite rädsla, oro och nervositet?
    Någon annan som känner igen sig, vad händer? Vill må bra, må bra, må bra i min graviditet
    Rädd

• Svar på tråden Någon annan????? Gravid/ångest?
  • Anonym (ledsen mor)

Att känna ångest och att inte känna sig glad brukar vara symptom på samma sak. Så var det för mig i alla fall.

Jag tror att gravivideten och allt det nu innebär har gjort dig något försvagad, och det gör att depressionen lyser fram lite lättare. Men det behöver ju inte betyda att du faller ner djupare för det!
    Det är därför du ska ta hand om dig lite extra, och undvika stress osv.!

Tror du att det kan vara så?

• Anonym

Tack för att ni stöttar mig, tack så jätte mycket, idag bara jag gråter hela tiden??? vet inte varför, vet inte vad jag gråter för???? Jag gåter förtvivlat, tårarna forsar ner??
    Vad skönt att höra att det finns något man kan ta för ångesten om den kommer!!! Får se hur det utvecklas, blir det jobbigare får jag väl be att få det...

• asfaltsblomman

känner som du TS!!
    jag tror att kombinationen av mycket jobb, lite fritid och ett jobbigt förflutet stter igång ångest för mig..känner liskom hur jag vill krypa u mitt eget skinn.
    men känenr mig liskom inte deprimerad..läkaren vill ge mig cipramil men ..nej..vill stå ut ändå..lite ledighet och varva ner skulle jag verkligen behöva tror jag..
    eller vad tror ni???

maskrosbarn
  • Anonym
     asfaltsblomman

Jag vet ju inte hur du har det i din vardag  men jag har det inte stressigt, jobbar välldigt lite och är sjukskvien resten, så min ångest kan inte bero på det, utan det är väl all förändring i kroppen, oro, nervositet, spänning etc?????
  • Anonym

Jag hade nyss början till attack, men lyckades häva den med lergigan. Mina attacker yttrar sej oftast som att jag plötsligt känner mej stressad, orolig, kan inte sitta still, kan definitivt inte koncentrera mej på nånting. Allt känns otryggt och overkligt, som om jag inte känner igen mej. Allt känns meningslöst, och det är så otäckt att känna på det viset att man som någon utryckte sej tidigare i tråden "man vill bara krypa ur sitt eget skinn".

• asfaltsblomman

hu känenr du dig på lergigan????  blir du trött???

maskrosbarn
  • Anonym

jag shoppar mig glad, har svårt att visa att jag e glad över gravidtet till andra för jag är så ung.
    fått antidepresiva utdkrivet flera gånger men vägrat äta det dock.
    hatar pyskologer haft många olika men inte kommit överens med dom.
    tästa skriv dagbok under gravidteten, alla dina frågot funderingar, hur du känner dig fysiskt och psykiskt. det e mitt bästa tips, min dagbok har häjlpt mig egenom nästan allt!
    ring din bm annars.
    lycka till.

• Anonym

Blev trött i början, men nu kan jag ta upp till 20 mg åt gången utan att bli speciellt trött.
    Jag mår som värst på eftermiddagarna, så då kan det ibland bli att jag tar 10-25 mg på ett par timmar.
    Men hellre knaprar jag tabletter än mår skit!
    Hur gör ni som vägrar tabletter när ni har ont i huvudet, går ni omkring med huvudvärk då också?

• Anonym

Hemskt att man ska känna så, man ska ju vara glad och lycklig, visst är det skrämmande

• asfaltsblomman
    Anonym skrev 2006-12-13 15:45:36 följande:
    Jag hade nyss början till attack, men lyckades häva den med lergigan. Mina attacker yttrar sej oftast som att jag plötsligt känner mej stressad, orolig, kan inte sitta still, kan definitivt inte koncentrera mej på nånting. Allt känns otryggt och overkligt, som om jag inte känner igen mej. Allt känns meningslöst, och det är så otäckt att känna på det viset att man som någon utryckte sej tidigare i tråden "man vill bara krypa ur sitt eget skinn".
    Som att läsa om dig själv!!!!!
    maskrosbarn
Svar på tråden Någon annan????? Gravid/ångest?