• Anonym

Någon annan????? Gravid/ångest?

Hej jag äter sedan många år tillbaka antidepressiva tabletter för att jag haft en del depressioner, ångest och panikångest!
    De senaste åren har jag mått bra, har mina mediciner som en krycka!
    Nu är jag gravid, i vecka 5. Har fått lite smått ångest som kommit ibland, på mornarna?
    Lite rädsla, oro och nervositet?
    Någon annan som känner igen sig, vad händer? Vill må bra, må bra, må bra i min graviditet
    Rädd

• Svar på tråden Någon annan????? Gravid/ångest?
  • asfaltsblomman

ring till BM direkt! dom stöttar dig... ska jag säga som fick fullstöndig panik när jag vart gravid (tyvärr blev det avbrutet)

maskrosbarn
  • Anonym

Jag har kontakt med psykolog och psykiatriker, äter antidepressiva, ska träffa min läkare på måndag!
    Varför får man så??

• Anonym

Ingen annan ??

• Anonym (ledsen mor)

Därför att det är en STOR omställning att få barn, och att vara gravid!

Det är förändringar på gång, som du inte riktigt vet nånting om, och det tar ett tag innan kroppen och knoppen vant sig!

Jag hade djup depression med svår ångest dagligen under hela graviditeten. Jag åt inga mediciner, så det enda jag gjorde var att "stå ut" och bearbeta det som försiggick i min hjärna (olika ångesttankar).

Bebis kom ut, rosig och fin, så hon mådde visst prima i magen ändå!

Grattis och kram!

P.S Nu är jag frisk från depressionen

• Anonym
    Anonym (ledsen mor)

NEJ vad hemskt!!!!!!!!!!!!!! Åhhh gud!!! Har hela tiden föröskt att tänka att jag kanske skulle må mycket bättre under en graviditet?
    Hur orkade du ta hand om ett barn sedan då? När du var deprimerad?
    FAAAN vad rädd jag är nu....
  • Anonym (ledsen mor)

Nämen gumman, inte meningen att skrämma dig!

Jag var inte deprimerad innan, utan jag blev "sönderstressad", och det råkade sammanfalla med (planderad) graviditet.

Min mamma hjälpte oss med storasyskonet, och lagomt tills lillasyster kom så hade jag tillfrisknat så jag hade inga problem att då ta hand om barnen! Pappan har varit "tvungen" att jobba mer eller mindre hela tiden.

Har hört att det är jättemånga som mår bättre under graviditeten!

Man blir ju inte deprimerad och ångestfylld "per automatik" i och med befruktning, så att säga!

Får jag fråga om vad som gör dig deprimerad osv.? Vet du det?

*ger en lugnade kram*

• Anonym

Har haft många djupa depressioner pga av förflutet...men nu var det länge sedan....har mått bra länge och har mina atidepressiva som en krycka....
    Men nu fick jag plötsligt ångest?? kommer då jag stiger upp sedan försvinner det...

• Anonym (ledsen mor)

Jamen du, det är inte alldels ovanligt att det är så.

För mig var det också så att det liksom pirrade (inget angenämt pirrande..) i maggropen på morgonen, men det kändes mycket bättre när jag klivit upp och börjat dona med någonting, och klätt på mig och så där.

Ge det hela lite tid, och var öppen om dina känslor och tankar så ska du se att du snart kommer att må bättre igen! Och inget onödigt stress!

Kram!

• Anonym
    Anonym (ledsen mor)

Tack
    När jag vaknar känner jag mig orolig/nervös, det brukar bli bättre när jag klivit upp, då kan jag fått lite ångest??

Känner mig inte glad???
  • Anonym

TS
    Jag är i samma situation som du, fast jag är inte deprimerad i vanliga fall. Jag är i v 16 och har dom senaste 4 veckorna haft ångestattacker med jämna mellanrum, jag äter nu lergigan mot detta och det hjälper om jag tar tabletten så fort jag känner minsta lilla. Lergigan är dessutom inte skadligt för barnet i magen, åt dessa även under min förra graviditet och fick en välskapt liten pojke.
    Jag tror att om du har en depression i botten så gör graviditetshormonerna att det hela förstärks.
    Lergigan är ett antihistamin som dämpar oro och ängslan.

Svar på tråden Någon annan????? Gravid/ångest?