• fläderblom

    Mår bättre utan järntabletter??

    Hej!
    Efter en vecka med magont och säkert början till förstoppning så slutade jag med järntabletterna och har sedan dess blivit både piggare och gladare... Kan järntabletterna ha varit orsaken till detta eller är det bara ett sammanträffande?? Är det någon fara att sluta med järntabletterna? Min bm rekommenderade två tabletter från v. 20 utan att ha tagit något prov.....

  • Svar på tråden Mår bättre utan järntabletter??
  • Väntar

    Bara en reflektion kring järntabletter... jag är blodgivare och har provat olika sorters järntabletter pga att jag blev dålig i magen av första sorten jag fick. Du kanske ska höra om du kan få prova en annan sort än den du har nu?

  • Despinetta

    Vad är det för tabletter du har ätit? Jag fick tips från min bm om Hemofer som ska vara ett "naturligt" järntillskott och inte ge så tydliga biverkningar. Hon sa att jag skulle ta dom precis innan sänggående tillsammans med c-vitamin. Kroppen har lättast att ta upp järnet vid vila. Jag fick även tips av en kompis att också äta "loppfrön" för att inte bli förstoppad och det har funkat jättebra! Magen har aldrig varit i så bra form som nu.

  • tjips

    Niferex ska vara snälla mot magen. Om man har ett hyfsat järnvärde kan man ta Blutsaft eller järnsaft som finns att köpa på hälsokostbutiker - inte lika mycket järn som tabletterna, men snällare mot magen och dessutom ingår c-vitamin.

  • Lilla K

    Enligt mig är det ingen fara att sluta med järntabletterna. Jag litar på att min kropp säger till om jag behöver mer järn (man blir ofta trött och får huvudvärk när man har järnbrist). Jag fick samma rekommendation, att äta utan att testa mina värden. Pga det så åt jag de lite då och då, och när vi sen tog ett test (minns inte när), så visade det sig att jag har jättebra värden, och min BM tyckte jag kunde sluta helt med tabletterna, så det har jag gjort! Gillar inte att stoppa i mig nåt jag inte behöver, och det slipper jag nu!

    Och precis som Ängel skriver, så fick jag samma info, att Hemofer är milda och bäst för magen, att man ska ta järn tillsammans med c-vitamin (t ex juice eller frukt), men inte tillsammans med mejeriprodukter!

  • LiW

    Lustigt att din BM inte tagit prov. Jag tycker inte att man ska äta extra järn om man inte vet med sig att man behöver det. Man kan nämligen få i sig för mycket också....och det är INTE bra. Vill du få i dig extra järn utan att äta tabletter kan jag rekommendera att du äter torkade aprikoser lite då och då och så är det ju järn i äggula också.

  • Alla signaturer är ju upptagna

    Blev rekommenderad Niferex och jag vet ju inte vad som orsakar vad, men jag blev kraftigt illamående och jättehård i magen, så nu fuskar jag lite och mår mycket bättre. Satsar på blodpudding och leverpastej istället...

  • Titti och mini

    Jag hade också problem i början, äter Niferex. Men man får ge det lite tid, för efter 2 veckor så märker jag inte av dem. Men be ändå BM testa för du kanske inte behöver dom

  • längtat

    Liw:Kroppen gör sig av med överflöd av järn....

    Men det finns som sagt olika sorters järn.. skonsammast är nog blutsaft från hälsokost eller ica.
    Men järnet är väldigt viktigt om du förlorar mycket blod under förlossningen.. så det är värt det tycker jag.
    Dessutom behöver bebisen det. Men visst är det jobbigt med trög mage. Absolut. Drick massa vatten och knapra fibrer.
    Men be din Bm ta ett test.

  • lislus

    Min bm har testat mitt järnvärde 3 gånger under grav, är nu i vecka 33+2. Jag har inte behövt ta något extra järn. Självklart ska du be henne/honom kolla upp det så att du inte måste ta något du mår dåligt av.

  • LiW

    längtat: Tyvvärr stämmer det inte att överflöd alltid försvinner. Har nämligen en bekant som blev järnförgiftad, hon drack blutsaft varje dag utan att ha testat behovet, hon blev jättedålig och det var inte lätt att åtgärda. Man måste tänka på att alla vitaminer och mineraler i kroppen samverkar med varandra och med andra ämnen, så varken överskott eller underskott är nyttigt. Även B-vitaminer ska man vara väldigt försiktig med att överdosera. Nu är det ju oftast så att det är svårt att få i sig för mycket järn och vitaminer under just en graviditet kanske, eftersom man har ytterligare en person som behöver det.......men tänk på att inte stoppa i er vitamin och mineraltillskott i stora doser om ni inte behöver, för det kan faktiskt vara lika skadligt som att sakna dessa ämnen.

  • Heavenly Divine

    Hmm...verkar inte som alla bm kollar järnvärdet innan de säger att man skall börja med det. Min sa det bara via tfn när jag skulle boka en ny mvc-tid, va skumt!! Man vill ju inte knapra massa tabletter i "onödan". Jag har ingen som helst aning om vad mitt järnvärde ligger på.

  • Förhoppningsfull

    Jag äter inte järn ännu, eftersom mina värden varit så bra. Däremot äter jag leverpastej och så. Vill helst slippa järntabletter då jag blir grymt förstoppad och det är bland det obehagligaste jag vet... Min BM håller koll och det känns bra. Dessutom känner jag mig pigg och stark och lite ska ju järnvärdet gå ner under graviditeten. Skulle jag känna av järnbrist skulle jag givetvis börja ta tabletter eller något annat preparat, men än så länge känns det skönt att slippa.

  • Yonnnn

    Förstår inte det här med järntabletter. Om man har HB 120 som man, vilket är för lågt. Ska helst vara 135+. Men järntabletter känns overkill? Står att en tablett är 100mg, kan man påskynda påfyllning av järndepåerna? 

    Det står att i vanliga fall ska man ligga kring 10-15mg. Sen kanske man behöver lite extra om man har järnbrist? Men 100mg plus kost utöver det?

    Jag har börjat äta ibland nötfärs, fisk, broccoli, 4-5 blodbröd med leverpastej per dag, eventuellt funderar jag på blutsaft nån gång i veckan? Då får man 20mg per servering. Om jag då slår ut detta per dag och vecka så kommer jag landa kring 30mg per dag. Räcker inte det?

  • whitelight

    För mig har de bara mätt Ferritin under graviditeten inte Hb, är i vecka 14. Låg på 111 vilket var bra men blev rekommenderad att ta järn ändå. 100mg varannan dag. Har tvekat lite för att ta extra järn eftersom det är så stora tabletter/kapslar och så hör man att man blir hård i magen av dom så det känns inte så kul. 

    Blev tipsad att ta SiderAL om man hade känslig mage, som bara innehöll 30mg järn. Vet dock inte riktigt hur det går ihop att man kunde ta 30mg varannan dag för att ersätta 100mg varannan dag... Är det för att vitamin C ökar intaget kanske?

  • Torna

    Jag mådde också dåligt av järntabletter och slutade helt med dem men tog istället apotekets tabletter för gravida. Mitt järnvärde har trots det aldrig varit så bra som under graviditeten. Finns ju olika tabletter och ibland kan man behöva börja stegvis för att kroppen ska vänja sig. 1 st tablett var tredje dag en vecka för att sedan öka till varannan dag osv. Bättre med lite än inte alls om man behöver tillskott. 

  • Anonym4848

    Om dina värden inte är kollade skulle jag skippa tabletterna. Min bm sa ingenting om det och jag åt inget järn. Man känner som sagt om man har brist.

Svar på tråden Mår bättre utan järntabletter??